AnonymBruker Skrevet 1. juli 2015 #1 Skrevet 1. juli 2015 Hvor mye mindre inntekt kan man sette på skatteseddelen før staten griper inn? "Alle" ønsker å få igjen penger på skatten, men da har i teorien staten kånt penger av deg til en svært gunstig rente. Jeg vil snu på det: jeg vil betale alt for lite i skatt, sette av pengene på en høyrentekonto og betale tilbake straffeskatten som da er rentefri. I teorien skal man kunne tjene penger på dette. Anonymous poster hash: dab8c...3e2
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2015 #2 Skrevet 1. juli 2015 Så med klare ord har du tenkt å søke om å få beregnet nytt skattekort basert på feilaktige opplysninger? Hvorfor mener du staten skal gripe inn ? Hvor mye hadde du tenkt du skulle tjene på å oppbevare skattebeløpet på en høyrentekonto i ett eneste år ? Anonymous poster hash: e0e19...c9d
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2015 #3 Skrevet 1. juli 2015 Du kan alltids undervurdere inntekten din noe, men det skal mye til for å tjene noe spesielt mye på dette. Lovlig er det heller ikke, men går nok greit. Anonymous poster hash: d44b6...276
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2015 #4 Skrevet 1. juli 2015 Gitt at du har en inntekt på 500 000 kroner, og en flat skattesats på 35% (det er egentlig for høyt), så skal du betale 175 000 kroner i skatt per år. Rentene er jo ikke akkurat noe å skryte av for tiden, og den høyeste "vanlige" høyrentekontoen jeg har funnet har 2,5% rente. 2,5% av 175000 er 4375 kroner. Ikke mye å gjøre seg til kjeltring for, og særlig ikke siden du trolig skal skatte langt mindre enn dette... Anonymous poster hash: d4f67...79d
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2015 #5 Skrevet 1. juli 2015 TS må lære seg forskjellen mellom straffeskatt og restskatt. Straffeskatt er 30 % av unndratt skatt og er en straffesaksjon for skattytere som har tilbakeholdt nødvendig informasjon. Eks. har du tjent 100 000 som du ikke fører opp, vil du først få 27 000 i vanlig skatt og tilleggssskatt 30 % av 27 000, altså 9000, totalt 36000 i skatt. Lykke til med å finne den høyrentekontoen som har høyere rente enn straffeskatten. Restskatt derimot er når du har betalt for lite skatt gjennom hele året og du får en sluttfaktura etter endt ligningsår. Så lenge du opplyser om alle dine inntekter, vil tilleggsskatt ikke bli ilagt. Det at du bevisst betaler for lite skatt i måneden gir ikke straffesanksjoner. Vær obs på at arbeidsgiver har et lovfestet ansvar for å sørge for at skattetrekket blir korrekt. De kan derfor trekke mer enn hva som står på skattekortet ditt hvis de ser at det blir trukket for lite. Anonymous poster hash: f0643...d25 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2015 #6 Skrevet 2. juli 2015 TS må lære seg forskjellen mellom straffeskatt og restskatt.Anonymous poster hash: f0643...d25 Nei, det er ikke nødvendig, for det har ingenting å si i denne sammenhengen om restskatt blir kalt for straffeskatt eller restskatt. Anonymous poster hash: d44b6...276
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2015 #7 Skrevet 2. juli 2015 Nei, det er ikke nødvendig, for det har ingenting å si i denne sammenhengen om restskatt blir kalt for straffeskatt eller restskatt. Anonymous poster hash: d44b6...276 Når det er åpenbart feil begrep, så har det noe å si. Det er to vidt forskjellige ting Anonymous poster hash: f0643...d25 2
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2015 #8 Skrevet 2. juli 2015 Du må jo skatte av rentene, så noen fortjeneste får du uansett ikke. Tjener du virkelig noe på å betale formuesskatt for å ha et høyere beløp i banken som generer skattepliktige renteinntekter? Dette henger ikke sammen....Anonymous poster hash: ba4a2...363
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2015 #9 Skrevet 2. juli 2015 Hvor mye mindre inntekt kan man sette på skatteseddelen før staten griper inn? "Alle" ønsker å få igjen penger på skatten, men da har i teorien staten kånt penger av deg til en svært gunstig rente. Jeg vil snu på det: jeg vil betale alt for lite i skatt, sette av pengene på en høyrentekonto og betale tilbake straffeskatten som da er rentefri. I teorien skal man kunne tjene penger på dette. Anonymous poster hash: dab8c...3e2 åiåi, du skal tjene på alt? Du skal vel tjene på moren din og faren din og? Fyfaen jeg blir forbanna. NAV er vel din eneste inntekt? Anonymous poster hash: d851b...3b8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå