Gå til innhold

Scones

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har noen en god oppskrift på (søte) scones ?

Jeg kjøper noen ganger scones med rosiner i hos Baker Hansen og de er så fryktelige gode. Har kjøpt en sånn pose fra Toro med scones og tilsatt rosiner men de smaker langt fra så godt.

Er det noen der ute som sitter på en like god oppskrift på scones som den Baker Hansen har?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Denne oppskriften er min favoritt! Har aldri prøvd kjøpte scones (det er så raskt å lage selv, dessuten skal scones helst spises nylagede), men disse er i allefall utrolig gode rett fra ovnen med bare litt smør på. :sikle:

Scones (ca 12 stk)

350 g hvetemel

3 ts bakepulver

6 ss sukker

½ ts salt

100 g kaldt smør

1 ½ dl melk

1 egg

1 dl korinter eller rosiner

Bland sammen det tørre og smuldre inn smøret. Tilsett melk og egg. Rør deigen sammen og tilsett korinter/rosiner. Kjevle ut deigen til en rundt leiv ca 2 cm tykk. Stikk ut rundinger med et glass og legg på stekebrett. Stek på nederste rille ved 200 grader i 14-20 minutter (skal være lyse på toppen).

Skrevet

Disse er kjempegode. skal du lage søte scones uten sjokolade og med rosiner i stedet sløyfer du kakaopulveret og sjokoladen og rører inn rosiner i stedet.

Sjokoladescones (20 stk)

550 g hvetemel

2 ss kakaopulver

1 klype salt

100 g mørk sjokolade

225 g kaldt smør

4 ts bakepulver

120 g sukker

4 dl kulturmelk

Sikt mel, kakaopulver og salt sammen. Smuldre i smøret. Tilsett bakepulver, sukker og grovt hakket sjokolade. Bland til slutt i kulturmelken og samle den sammen. Kjevle ut deigen og trykk ut scones med et glass. Stek dem på 220 grader i 7-10 minutter.

Skrevet
Hemmeligheten bak gode scones er kulturmelk.

Helt enig.

Skrevet

Synes de blir gode uten og, jeg.

Bruker aldri oppskrift når jeg baker scones, jeg har oppi det jeg føler for.

DEt kommer selvfølgelig helt an på hva sconesene skal brukes til, til te, til mat, osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...