Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har etter en periode med for lite mat trappet opp matinntaket, og prøver å spise regelmessig. Problemet er at jeg er sulten HELE tiden, jeg føler ikke at jeg blir mett av måltidene og kjenner en intens trang til å småspise hele tiden.

Det er ikke noe galt med maten eller porsjonene, men jeg blir likevel ikke mett. Det er liksom fortsatt et sug etter mat, også rett etter et måltid. Ønsker jo ikke å rase opp i vekt, men det er det det ender med fordi jeg er så himla sulten alltid.

Prøver å lage meg sunne matvaner, men det er ikke så lett når kroppen motarbeider meg sånn.

Anonymous poster hash: 3296a...ae3
Videoannonse
Annonse
Gjest Nanne70
Skrevet

Hva spiser du, da? Veldig karbohydratrik mat kan "trigge" sultfølelse, så prøv å innføre litt mer proteiner og sunt fett i måltidene dine - og så mye fiberrike grønnsaker som du orker, som gulrot, kålrot, blomkål, broccoli o.l.

AnonymBruker
Skrevet

Spiser helt vanlig mat. Yoghurt med müsli, brødskiver eller knekkebrød med pålegg som ost eller salami. Spiser en del frukt ( for tiden går det i feks vannmelon, jordbær, mango). Middag blir en del pasta (fullkorn), salater, pannekaker, av kjøtt går det i karbonadedeig og kylling. Av grønnsaker er det mest salat, løk, paprika, tomat og blomkål.

Gjest Nanne70
Skrevet

Fruktsukker påvirker blodsukkeret like mye som raffinert sukker, så kanskje det er der problemet ligger? Det ser også ut som om du kanskje spiser litt mye karbohydrater, noe som også kan bidra til å øke sultfølelsen. Pass på å spise så grovt brød som mulig, og spis heller "pålegg med brød" enn omvendt. Proteinrikt pålegg (egg, kjøtt/fiskepålegg) metter godt. Bruk gjerne noen ss god oljedressing eller vinaigrette på salaten. Prøv å bytte ut noe av frukten med rå grønnsaker eller en liten neve nøtter, hvis frukten spises som kos/mellommåltid.

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan spiser du? Når, hvor mye, hvor ofte?

Jeg blir halvgal av sult om jeg spiser mange, små måltider. Om jeg spiser samme mengde mat, men i tre store måltider i stedet, holder jeg meg mett. Så jeg har nå to-tre store måltider om dagen, og det fungerer ypperlig. Sparer mye tid også, og bedre for tennene er det også. 

Anonymous poster hash: 4f372...536
  • Liker 1
Gjest Nanne70
Skrevet

Jeg blir halvgal av sult om jeg spiser mange, små måltider. Om jeg spiser samme mengde mat, men i tre store måltider i stedet, holder jeg meg mett. Så jeg har nå to-tre store måltider om dagen, og det fungerer ypperlig. Sparer mye tid også, og bedre for tennene er det også. 

Samme her :)

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar :) Jeg kan veldig lite om næringsinnhold, har dog veldig god greie på kaloriinnhold og blir litt skremt av mat som nøtter og olje. Er også veldig kresen, og det er vanskelig å finne mat som jeg både liker, som det føles ok å spise og som gjør meg mett.

Fruktsukker påvirker blodsukkeret like mye som raffinert sukker, så kanskje det er der problemet ligger? Det ser også ut som om du kanskje spiser litt mye karbohydrater, noe som også kan bidra til å øke sultfølelsen. Pass på å spise så grovt brød som mulig, og spis heller "pålegg med brød" enn omvendt. Proteinrikt pålegg (egg, kjøtt/fiskepålegg) metter godt. Bruk gjerne noen ss god oljedressing eller vinaigrette på salaten. Prøv å bytte ut noe av frukten med rå grønnsaker eller en liten neve nøtter, hvis frukten spises som kos/mellommåltid.

Jeg kjenner mest på sulten etter de vanlige måltidene, ikke etter å ha spist frukt. Burde det ikke vært omvendt dersom det var fruktsukkeret som har skylden? 

Er veldig kresen, så det er ikke så mye pålegg jeg spiser. Frukten blir spist som kos, og rå grønnsaker er så langt fra kos som man kommer, da dropper jeg det heller. 

Jeg spiser to måltider + middag + frukt. 

Gjest Nanne70
Skrevet

Takk for svar :) Jeg kan veldig lite om næringsinnhold, har dog veldig god greie på kaloriinnhold og blir litt skremt av mat som nøtter og olje. Er også veldig kresen, og det er vanskelig å finne mat som jeg både liker, som det føles ok å spise og som gjør meg mett.

Du kan jo fint gjøre plass til litt fett i "kaloribudsjettet" ditt selv om du teller kalorier. Fett metter godt også i små mengder.

Jeg kjenner mest på sulten etter de vanlige måltidene, ikke etter å ha spist frukt. Burde det ikke vært omvendt dersom det var fruktsukkeret som har skylden? 

Det vet jeg ikke helt, men hvis du er mest sulten etter de vanlige måltidene, kan det tyde på at de inneholder for lite fiber, proteiner og fett. Om du mangler magnesium og sink, kan dette også påvirke sultfølelse og søtsug.

Er veldig kresen, så det er ikke så mye pålegg jeg spiser. Frukten blir spist som kos, og rå grønnsaker er så langt fra kos som man kommer, da dropper jeg det heller. 

Ok, men jeg fastholder at du bør spise "pålegg med brød" og ikke omvendt. Du kan jo bare spise litt mer av det pålegget du liker :) Rå gulrøtter med dip laget av lettrømme, yoghurt eller kesam er kjempegodt, men du trenger jo ikke kutte ned på frukten hvis du ikke føler at det bidrar til å øke sultfølelsen.

Men - et lite spørsmål: Hvorfor har du behov for "kosemat"? Selv har jeg erfart at jeg omtrent ikke har behov for noe spiselig "kos" etter å ha lagt om kostholdet mitt, jeg opplever i alle fall at behovet sitter i hodet, ikke at det er et reelt behov for mat. Når jeg ikke er sulten, er det mye lettere å motstå det psykiske "suget". Og - hvis man er redd for å legge på seg, så stikker jo kosen av med kalorier man ellers kunne ha brukt på å spise seg mett til måltidene.

Skrevet

Spis mer fett

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Spiser helt vanlig mat. Yoghurt med müsli, brødskiver eller knekkebrød med pålegg som ost eller salami. Spiser en del frukt ( for tiden går det i feks vannmelon, jordbær, mango). Middag blir en del pasta (fullkorn), salater, pannekaker, av kjøtt går det i karbonadedeig og kylling. Av grønnsaker er det mest salat, løk, paprika, tomat og blomkål.

Alt dette blir du raskt sulten igjen av dersom du ikke spiser nok fett eller proteiner. Bytt ut noe av karbohydratene med fett og/ eller proteiner. Ikke spis brød/ knekkebrød mer enn en gang om dagen. Ta heller med en kyllingbit fra gårsdagen, bønnemos, ostebit eller andre ting som metter mer.

Noe av det har kanskje mer kalorier, men du blir også mett lengre av det.

Anonymous poster hash: d4dda...b57

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Men - et lite spørsmål: Hvorfor har du behov for "kosemat"? Selv har jeg erfart at jeg omtrent ikke har behov for noe spiselig "kos" etter å ha lagt om kostholdet mitt, jeg opplever i alle fall at behovet sitter i hodet, ikke at det er et reelt behov for mat. Når jeg ikke er sulten, er det mye lettere å motstå det psykiske "suget". Og - hvis man er redd for å legge på seg, så stikker jo kosen av med kalorier man ellers kunne ha brukt på å spise seg mett til måltidene.

Fordi jeg liker å spise mat som er god. Brød og slikt er ikke spesielt godt, jeg spiser det bare fordi jeg ikke kan leve på vannmelon og sjokolade.

Alt dette blir du raskt sulten igjen av dersom du ikke spiser nok fett eller proteiner. Bytt ut noe av karbohydratene med fett og/ eller proteiner. Ikke spis brød/ knekkebrød mer enn en gang om dagen. Ta heller med en kyllingbit fra gårsdagen, bønnemos, ostebit eller andre ting som metter mer.

Noe av det har kanskje mer kalorier, men du blir også mett lengre av det.

Anonymous poster hash: d4dda...b57

Jeg spiser ikke brød/knekkebrød mer enn en gang om dagen. 

Gjest Nanne70
Skrevet (endret)

Fordi jeg liker å spise mat som er god. Brød og slikt er ikke spesielt godt, jeg spiser det bare fordi jeg ikke kan leve på vannmelon og sjokolade.

Jeg spiser ikke brød/knekkebrød mer enn en gang om dagen. 

Enig i at mat skal være god :) Men du liker sikkert noe annet enn bare vannmelon og sjokolade? Du har nå i alle fall fått en del tips her, så det er jo helt opp til deg om du vil ta de opp til vurdering eller ikke :)

Endret av Nanne70
AnonymBruker
Skrevet

Tror du er i ekstrem sult fordi du har ligget i underskudd en lang periode, noe som fører til at kroppen vil ha all næring som den kan få

Anonymous poster hash: 1afa5...4f2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...