Utenegenart Skrevet 1. juli 2015 #1 Skrevet 1. juli 2015 Hei boklesere. Følgende er de beste bøkene jeg har lest: The Neverending Story av Michael Ende (engelsk utgave, grønn og rød praktutgave naturligvis). Bone av Jeff Smith (full color, one volume) Good Omens av Terry Pratchett og Neil Gaiman Neverwhere og the Ocean at the end of the lane av Neil Gaiman Frankenstein av Mary Shelley The Wheel of Time-serien av Robert Jordan De fires tegn av sir Arthur Conan Doyle The Swarm av Frank Schatzing Dune av Frank Herbert Den siste striden av C. S. Lewis Døde menn går på ski av Knut Nærum et al Nå vet jeg ikke helt hva jeg vil lese. Litt lei av tradisjonell nordisk krim i Nesbø/Nygårdshaug/osv-stilen. Har bommet litt med en del fantasy jeg har prøvd å starte på også (Discworld-serien får meg alltid til å flire, men føles ofte som bortkastet tid når jeg er halvveis i ei bok). Harry Potter-serien og A song of ice and fire er også gode bøker, men ikke helt oppe med resten av lista her. Trenger rett og slett litt tips. Tenker at lista bør gi litt innsikt i hva jeg har likt før i alle fall. Takker for alle svar.
Gjest Margit Spat Skrevet 1. juli 2015 #2 Skrevet 1. juli 2015 Jeg har ingen konkrete boktips til deg, men jeg har et tips til hvordan du kan få hjelp til å finne andre bøker Det finnes et nettsamfunn som heter bokelskere.no hvor man kan registrere seg, og legge inn de bøkene man har lest. Hvis du deretter ser på brukere som har mange felles bøker med deg, og ser på hva de ellers leser/har lest kan du få mange tips videre. Det kan være lurt å følge de brukerne som det ser ut som om du har felles interesser med. Du kan også legge inn spørsmål i forumet der, og diskutere bøker og andre bokrelaterte temaer. Forumet er ikke så superaktivt som f.eks KG, men det er spisset mot bøker og lesing, så det er større sjanse for å få relevante svar. Medlemsskap og bruk er helt gratis. Selv bruker jeg det mest til å føre logg over hva jeg leser, men jeg har fått en del nyttige lesetips der inne, også.
Utenegenart Skrevet 1. juli 2015 Forfatter #3 Skrevet 1. juli 2015 Det høres veldig bra ut! Takk for tipset.
Sannerlig Skrevet 1. juli 2015 #4 Skrevet 1. juli 2015 Våpenhandleren av Hugh Laurie, er en velskrevet krimroman jeg gjerne anbefaler. Flere strenger å spille på denne Dr House, tydeligvis.
Gjest Margit Spat Skrevet 1. juli 2015 #5 Skrevet 1. juli 2015 Våpenhandleren av Hugh Laurie, er en velskrevet krimroman jeg gjerne anbefaler. Flere strenger å spille på denne Dr House, tydeligvis. Jaaa Den har jeg akkurat startet på. Morsomt skrevet, og inntrykket er veldig godt så langt!
Sannerlig Skrevet 1. juli 2015 #6 Skrevet 1. juli 2015 Jaaa Den har jeg akkurat startet på. Morsomt skrevet, og inntrykket er veldig godt så langt! Leste endel krim den tiden jeg leste den, men den boka sitter best. Drivende:) Enjoy:)
Pawn Hearts Skrevet 1. juli 2015 #7 Skrevet 1. juli 2015 Mervyn Peake burde være midt i blinken for deg. Titus Groan og Gormenghast er begge mesterlige fantasyromaner gjennomsyret av nonsense, dvs. en alternativ logikk og rasjonalitet som virker meningsløs for oss, men som er helt selvsagt innenfor bøkenes rammer. Mr Pye, om mannen som er så god at han gror englevinger, er også strålende. Du har vel lest Lewis Carroll?
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2015 #8 Skrevet 1. juli 2015 Jeg har lyst til å gi deg en helt konkret anbefaling som jeg mistenker fort kan falle i smak: "The shadow of the Wind" av Carlos Ruiz Zafón. Anonymous poster hash: d67f7...349
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2015 #9 Skrevet 1. juli 2015 Trilogien Ravneringene av Siri Pettersen (siste kommer ut til høsten). http://www.ravneringene.no/ Anonymous poster hash: c385a...2b5 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2015 #10 Skrevet 1. juli 2015 Fine bøker som passer en rar, liten nerd: Anonymous poster hash: b5554...b67 1
Auri Skrevet 1. juli 2015 #11 Skrevet 1. juli 2015 Du MÅ lese Name of the Wind (første bok) og Wise Mans Fears (andre bok, tredje bok kommer... etterhvert) av Patrick Rothfuss. Jeg elsker Wheel of Time, og setter Rothfuss sine bøker foran WoT på lista over favorittbøker. Det er rett og slett den beste fantasyen jeg har lest noensinne (og tro meg; jeg har lest mye!) Ellers så må du selvfølgelig lese resten av bøkene til Neil Gaiman Anansi Boys og American Gods, The Graveyard book, Coraline... Alt av Gaiman er fantastisk. Helt utrolig herlig mann. Annen fantasy jeg vil anbefale er Brandon Sanderson, han som fullførte Wheel of Time-bøkene. Du har Mistborn, en triologi (med en oppfølger-triologi der første bok er gitt ut, andre kommer nå i høst og tredje neste vår) med en setting som er helt ulik noe annen fantasy jeg har vært borti. Elantris er en frittstående bok, og en fin intro til Sanderson i mine øyne. Warbreaker er også en frittstående bok. Han har også begynt sin store episke serie, The Stormlight Archive. The Way of Kings er første, Words of Radiance er andre, og Stones Unhallowed skal visstnok komme neste år (mannen er en writing machine, det er helt sykt). Han har flere bøker og, endel skrevet for YA, men de er fortsatt bra og spennende synes jeg hvertfall. Det som er så spennende med Sanderson, er at en god del av bøkene hans, selv om de er separate bøker og serier, så henger de sammen på et vis; det kalles The Cosmere, som er at alle verdenen er forskjellige dimensjoner, og de kan påvirke hverandre, og du har noen som kan reise gjennom alle dimensjonene... Noen sidekarakterer dukker opp i flere av seriene f.eks. Det er ikke noe man trenger å ta stilling til og huske når man leser bøkene, men det gir en morsom ekstra dybde andre (eller tredje, fjerde, femte...) gangen man leser de!
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2015 #12 Skrevet 1. juli 2015 Houellebecq. Anonymous poster hash: 8c79a...ef1
Gjest Sunhands Skrevet 2. juli 2015 #13 Skrevet 2. juli 2015 (Vil anbefale goodreads fremfor bokelskere)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå