Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som vet hvor mye man må betale tilbake i skattefordel om man avslutter bsu konto når man er 33?

Anonymous poster hash: 89f1d...f98
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Spørs hvor mye du har sluppet unna i år. Jeg avsluttet  juni i fjor. Hadde ikke satt inn så mye det året, så fikk straffeskatt på 377,-

Anonymous poster hash: f7827...21a
AnonymBruker
Skrevet

TS: Jeg har ikke satt inn noe der på flere år, men jeg har vel alikevel fått litt renter. 

AnonymBruker
Skrevet

TS: Jeg har ikke satt inn noe der på flere år, men jeg har vel alikevel fått litt renter. 

Da må du nok ikke tilbakebetale noe vil jeg tro. Ring banken din og hør :)

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du avslutter BSU uten å bruke pengene til bolig, må du tilbakebetale all skattefordel som du har fått for alle de årene du har satt inn penger på kontoen. 

Anonymous poster hash: 4cc88...7fc
  • Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan skal jeg finne ut hvor mye jeg har fått i skattefordel? Det er ikke snakk om mer enn 10 000 kr jeg har på bsu og jeg har hatt bsu i 9 år.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du avslutter BSU uten å bruke pengene til bolig, må du tilbakebetale all skattefordel som du har fått for alle de årene du har satt inn penger på kontoen. 

Stemmer ikke.

Jeg hadde BSU i 5 år. Betalte kun tilbake skattefordeler jeg hadde det halvåret jeg sa opp fra.

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan skal jeg finne ut hvor mye jeg har fått i skattefordel? Det er ikke snakk om mer enn 10 000 kr jeg har på bsu og jeg har hatt bsu i 9 år.

Skattefordelen er 20% av det beløpet du har spart, og gjelder for det året du sparte.

Gjest Halvveis
Skrevet

Jeg tar meg litt frihet til å kuppe denne tråden:

Er det noen som vet om BSU rentene fritatt for boligbruk og kan brukes til hva som helst?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tar meg litt frihet til å kuppe denne tråden:

Er det noen som vet om BSU rentene fritatt for boligbruk og kan brukes til hva som helst?

Rentene er bundet av samme regler som pengene du har satt inn selv, de må brukes til boligkjøp eller nedbetaling av boliglån. 

(Stilte dette nøyaktige spørsmålet til banken min i vår). 

Anonymous poster hash: 76e2c...5de

Gjest Halvveis
Skrevet

Rentene er bundet av samme regler som pengene du har satt inn selv, de må brukes til boligkjøp eller nedbetaling av boliglån. 

(Stilte dette nøyaktige spørsmålet til banken min i vår). 

Anonymous poster hash: 76e2c...5de

Men det er kanskje bankens regler, ikke statens? Altså ingen straffeskatt?

AnonymBruker
Skrevet

Men det er kanskje bankens regler, ikke statens? Altså ingen straffeskatt?

Skattefordelen får man av den summen man selv setter inn og sparer. Altså, setter du inn 5000 kroner et år, så får du 1000 kroner i skattefradrag på skatteoppgjøret for det året. Det skal derfor ikke være noen straffeskatt på dette. Handler ikke om bankens eller statens regler, men om hva man får skattefordel av. 

AnonymBruker
Skrevet

Om du avslutter BSU-konto ved å bruke pengene på bolig = ingen tilbakebetaling av skattefordel. Det hadde jo vært meningsløst.

Om du avslutter BSU-kontoen ved å ta ut pengene og bruke til andre ting må du betale tilbake 20% av det du har på BSU-kontoen, minus det du eventuelt har satt inn samme år og minus renter og renters renter.

Altså har du satt inn totalt 10.000,- siden du opprettet BSU-kontoen har du mottatt skattefordeler på 2000,-. Det er disse 2000,- du da må betale tilbake. Man ser bort fra renter da man ikke får skattefordel av rentene.

Likevel, man kan ta ut penger man har satt inn samme år uten å betale tilbake skattefordelen på disse, da man jo ikke har mottatt skattefordel for disse enda (det får man jo ved skatteoppgjøret påfølgende år).

Anonymous poster hash: 0b45a...d03
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...