Gå til innhold

Orker ikke tanken på ny prevensjon

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har tre barn nå, brukt både P-piller, kobberspiral og hoppe av i svingen. Sistnevnte ga oss unge nr. 3:P nå må jeg finn ny prevensjon, men frister lite. Vil ha en UTEN bivirkninger som er sikkert. Finnes det? Tenkt på hormonspiral, men den kan visst senke sexlysten. Kjipt med "dobbel" prevensjon....

Anonymous poster hash: 7ddfb...244

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sterilisering. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hormonspiral ga meg veldig nedsatt sexlyst, og det kan gi utfordringer for forholdet i fem år. Dessuten ble humøret mitt svært varierende av den. 

Slik jeg forstår det er det hormonspiral og kobberspiral som er det sikreste bortsett fra sterilisering.

Du har tre barn nå. Skal dere har flere barn? Hvis ikke bør dere jo vurdere sterilisering.

Anonymous poster hash: ef5c5...8e8
AnonymBruker
Skrevet

Av hormonprevensjon er det vel hormonspiral som har minst sjanse for å senke sexlysten. Den inneholder lite hormoner, og virker mer lokalt. Man skal aldri si aldri, selvsagt. Noen opplever senket sexlyst med hormonspiral også. Andre igjen opplever ingen bivirkninger. Det er individuelt og du må nesten prøve. 

Hvis du synes du har fått de barna du skal ha, kan du også vurdere sterilisering. 

Anonymous poster hash: c934a...57b
  • Liker 1
Skrevet

Mannen kan sterilisere seg.

Helserisikoen for menn ved sterilisering  er bortimot 0.

Men alle typer prevensjonsmidler skapt for kvinner innebærer en risiko.

Steriliering er en langt større operasjon for oss. Menn får lokalbedøvelse og det hele tar 20 minutter.

Dette synes jeg menn må ta større ansvar for å gjøre.

• Liker 6
Skrevet

Pfc babycomp er utrolig utrolig fornøyd med min. Og jeg tåler ingen type hormonprevansjon. Eller kobber spiral

Skrevet

Hadde du problemer med kobberspiral? Sterilisering da?

Skrevet

P-stav? Kondomer? :P

Om noen bør sterilisere seg synes jeg der burde være mannen. Som andre har nevnt over, mindre risiko sammenlignet med kvinner. Er det forresten ikke også slik at man kan risikere å komme tidlig i overgangsalderen som dame ved sterilisering?

• Liker 2
Skrevet (endret)

Kobberspiral kan jo gi kraftigere menstruasjon og kraftigere smerter. Funker strålende for meg, men jeg har for første gang i livet skjønt hva damer gnåler om når de snakker om menssmerter 😉

dersom man har smerter og kraftig mens fra før av, kan jeg skjønne hvorfor kobberspiral ikke er ønskelig!

edit: dyac

Endret av Euphemia
AnonymBruker
Skrevet

Mannen kan sterilisere seg.

Helserisikoen for menn ved sterilisering  er bortimot 0.

Men alle typer prevensjonsmidler skapt for kvinner innebærer en risiko.

Steriliering er en langt større operasjon for oss. Menn får lokalbedøvelse og det hele tar 20 minutter.

Dette synes jeg menn må ta større ansvar for å gjøre.

Det kommer da like mye an på andre faktorer. 

Vi tenker litt worst case scenarioer: Hvis den ene parten av oss for eksempel skulle bli påkjørt og drept i dag; er den andre fremdeles like sikker på at den ikke vil få andre barn med en annen partner i fremtiden?

Her er jeg (kvinne) skråsikker på at jeg verken vil ha flere barn med mannen min som jeg har nå, eller dersom ovennevnte scenario skulle skje.

Det samme gjelder ved en eventuell skilsmisse. 

Mannen er motsatt, men da fødselen jeg har gått gjennom var svært tøff fysisk sett for kroppen min er han helt enig i at vi ikke skal ha flere barn.

Selv om begge scenarioene jeg nevnte er lite trolige at kommer til å skje blir det for oss mest naturlig at jeg er den som skal sterilisere meg til tross for en høyere egenandel og flere mulige komplikasjoner. Jeg føler jeg skylder vår nåværende unge den muligheten til å få flere søsken i fremtiden dersom noe fælt mot formodning skulle skje meg.

Skrevet (endret)

Vi tenker litt worst case scenarioer: Hvis den ene parten av oss for eksempel skulle bli påkjørt og drept i dag; er den andre fremdeles like sikker på at den ikke vil få andre barn med en annen partner i fremtiden?

Her er jeg (kvinne) skråsikker på at jeg verken vil ha flere barn med mannen min som jeg har nå, eller dersom ovennevnte scenario skulle skje.

Mannen er motsatt, men da fødselen jeg har gått gjennom var svært tøff fysisk sett for kroppen min er han helt enig i at vi ikke skal ha flere barn.

Selv om begge scenarioene jeg nevnte er lite trolige at kommer til å skje blir det for oss mest naturlig at jeg er den som skal sterilisere meg til tross for en høyere egenandel og flere mulige komplikasjoner. Jeg føler jeg skylder vår nåværende unge den muligheten til å få flere søsken i fremtiden dersom noe fælt mot formodning skulle skje meg.

Hvis man ikke er sikker på at man ikke skal ha flere barn, så skal man selvsagt ikke sterilisere seg. 

Men er man sikker synes jeg menn kan ta bryderiet når det koster så lite.

PS: Har selv hatt hormonspiral i flere runder. Har aldri hatt problemer med sexlysten.  Tåler derimot ingenting annet av hormonpreparater, men spiral virker kun lokalt fikk jeg beskjed om.

Endret av Rotemor
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sjelden sett en så vis og rettferdig kvinne.

Anonymous poster hash: 58e7c...ee0

• Liker 1
Skrevet

Jeg har P-stav og er utrolig fornøyd med den. Jeg har ikke hatt noen bivirkninger i form av svekket sexlyst eller andre ting, men vet dette er individuelt.
Jeg har bare hatt positive bieffekter, som mens en dag omtrent hver tredje måned, eller så.
Dessuten sitter den inne i 3 eller 5 år om gangen og man slipper å tenke på noe som helst.
Tidligere gikk jeg på p-piller og opplevde både masse kviser og varierende humør (hormonsvingninger)

Skrevet

Hvis man ikke er sikker på at man ikke skal ha flere barn, så skal man selvsagt ikke sterilisere seg. 

Men er man sikker synes jeg menn kan ta bryderiet når det koster så lite.

PS: Har selv hatt hormonspiral i flere runder. Har aldri hatt problemer med sexlysten.  Tåler derimot ingenting annet av hormonpreparater, men spiral virker kun lokalt fikk jeg beskjed om.

Her er det jo kvinnen som er sikker på at hun, uansett hva som skjer, ikke vil ha flere barn, mens mannen kanskje vil hvis han får en ny partner. Da er det naturlig at det er hun som steriliserer seg. (Dette er forresten ikke samme ab. som ts.)

• Liker 2
Skrevet

TS, hva med å prøve hormonspiral. Det kan gi nedsatt sexlyst, men det er jo langt fra sikkert. Og det har færre bivirkninger enn p-piller. Opplevde du mange bivirkninger på p-piller? Hvis det ikke fungere kan du få den fjernet, fungerer det trenger du ikke tenke på prevensjon over hodet de neste årene.

Skrevet

Her er det jo kvinnen som er sikker på at hun, uansett hva som skjer, ikke vil ha flere barn, mens mannen kanskje vil hvis han får en ny partner. Da er det naturlig at det er hun som steriliserer seg. (Dette er forresten ikke samme ab. som ts.)

Ja....Du har forstått det riktig.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har P-stav og er utrolig fornøyd med den. Jeg har ikke hatt noen bivirkninger i form av svekket sexlyst eller andre ting, men vet dette er individuelt.

Jeg har bare hatt positive bieffekter, som mens en dag omtrent hver tredje måned, eller så.

Dessuten sitter den inne i 3 eller 5 år om gangen og man slipper å tenke på noe som helst.

Tidligere gikk jeg på p-piller og opplevde både masse kviser og varierende humør (hormonsvingninger)

Det kan gå begge veier det, jeg var veldig fornøyd med staven de første 4 månedene, hadde fine sykluser og bare helt korte blødninger.  Så plutselig fikk jeg mensen på ordentlig igjen, og det varte jammen i 4 måneder gitt. Da tok jeg den ut igjen. Ifølge legen min er det en del som reagerer sånn, og da er det ikke noen vits å ha stav.. 

Anonymous poster hash: 37486...97d

Skrevet

Det kan gå begge veier det, jeg var veldig fornøyd med staven de første 4 månedene, hadde fine sykluser og bare helt korte blødninger.  Så plutselig fikk jeg mensen på ordentlig igjen, og det varte jammen i 4 måneder gitt. Da tok jeg den ut igjen. Ifølge legen min er det en del som reagerer sånn, og da er det ikke noen vits å ha stav.. 

Anonymous poster hash: 37486...97d

Ja, jeg vet det er veldig individuelt.

Selv har jeg brukt stav i over 10 år og har ikke hatt noen slike bivirkninger.

Men slikt er det jo for de aller fleste prevensjonsmidler, det er noen som får bivirkninger, andre ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...