Gå til innhold

Jeg trenger ikke lønnsøkning siden kjæresten har penger

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nylig hatt en samtale med sjefen om lønnsøkning og hun mente at jeg ikke trengte så høy lønnsøkning som alle de andre siden kjæresten min er bemidlet og at jeg ikke lider noen nød selv. Svaret var ganske sjokkerende og det verste var at kollegaene mine ser ut til å være enige om dette. De tror at det er han som sponser forbruket mitt og livsstilen min, men sannheten er at jeg har drevet med kjøp og salg av leiligheter på si og har ingen lån og derfor har jeg hatt god råd til tross for dårlig lønn. Det samme gjør kjæresten min og. Sjefen og kollegaene mine vet ikke om dette for jeg syns ikke de har noe med det å gjøre.

Jeg føler meg så urettferdig behandlet! Jeg og kjæresten kommer fra fattige kår og har vært flinke med økonomien for å nå målene våre. Ja, vi unner oss fine ting men det er betalt av egne penger. Hvorfor er det rettferdig at jeg skal få mindre lønn fordi jeg ikke sliter økonomisk? Jeg burde heller fått belønning fordi jeg har vært flink med min personlig økonomi. Den ene kollegaen min som lever stortsett på kreditt fikk 80 000kr mer enn meg i økning og en annen fikk 100 000 mer. Jeg har jobbet lenger og har hatt større ansvar enn de.

Bonuser er også fordelt ulikt, og jeg har fått minst mens de andre har fått det dobbelte og begrunner det med at jeg har mer enn nok penger.

Anonymous poster hash: b5cbc...2be

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette hadde ikke jeg funnet meg i, rett og slett. 

• Liker 25
Skrevet

Høres ut som en veldig useriøs arbeidsgiver. Jeg ville prøvd å finne en annen jobb.

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

En tulletråd til?

For det første, tror jeg at du er veldig ung. Mulig at du er uten arbeidserfaring også.Det er ikke sånn forhandlinger om lønn foregår.

Voksne kolegaer hadde ikke reagert på den måten du skriver.

En sjef ville aldri ha uttalt noe sånt.

Lønnsøkning på 100.000. ??

Vet du hva folk har I snitt i lønnsøkning i prosent hvert år?

Finn deg en annen lekeplass.

Anonymous poster hash: 801a8...439

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

Bytt jobb. Evt. slutt å trolle.

Anonymous poster hash: 316e1...763

• Liker 6
Skrevet

Tror jeg er en liten smule naiv, dette var jo så langt ute på viddene at det sannsynligvis er trolling på høyt (lavt) nivå.

• Liker 7
Skrevet

Hvilken steinalder lever sjefen din i? Engasjer deg og meld deg inn i en fagforening og ta opp saken med dem! Da får de blod på tann, tipper jeg, for dette var noe av det verste jeg har hørt mht ansvarsfraskrivelse for en arbeidstaker! SELVSAGT skal du ha samme lønnsnivå som tilsvarende kolleger! Noe annet er uhørt.

Hvem du er kjæreste med har overhodet ingenting med jobben din og lønnen din å gjøre. Her må du stå opp for deg selv, og ikke bare sitte og mumle "urettferdig"...!

Skrevet

En tulletråd til?

For det første, tror jeg at du er veldig ung. Mulig at du er uten arbeidserfaring også.Det er ikke sånn forhandlinger om lønn foregår.

Voksne kolegaer hadde ikke reagert på den måten du skriver.

En sjef ville aldri ha uttalt noe sånt.

Lønnsøkning på 100.000. ??

Vet du hva folk har I snitt i lønnsøkning i prosent hvert år?

Finn deg en annen lekeplass.

Ja...

Moderatorene bør ha en jobb å gjøre her.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 30. Og dette er ikke ett tulletråd.

Kollegaene er eldre. Jeg har ikke hatt mye arbeidserfaring bortsett fra at jeg har jobbet i samme bedrift siden jeg var ferdig med utdannelsen.

Mulig jeg har formulert meg feil, men det er skrevet i ren frustrasjon.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå er jo det for sent og egentlig ikke relevant, men skjønner ikke hvorfor ens egen og ens kjærestes økonomi er et tema på jobb. 

Sånt synes jeg er en privatsak og ville aldri ha diskutert eller nevnt det for kollegaer engang. 

Når det er sagt, så har jo dette ingenting med hvor mye du skal tjene, du skal selvfølgelig ha lønnsøkning som de andre

Anonymous poster hash: b4476...997
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Om du er 30 år så vet du vel regler med tanke på arbliv?

Du vet hva du svarer en sjef, som er helt bevistløs med tanke på regler?

Du vet du kan bruke organisasjonen din?

Du vet hvor du går med slike saker.

Du har ikke bare formulert deg klønete....det er helt på jordet.

Troll får alltid engasjert folk

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

PS. Tror du kjøp og salg av leiligheter er anonymt, og ingen vet om det..

At du er 30? Tvilsomt. Vil tro 17

• Liker 1
Skrevet

Og hva sa fagforeningen din da? HR-avdelingen? Hva slags bedrift er dette der en lønnsøkning foregår via "en samtale med sjefen", og ikke i forhandlinger? Og 100 000 og 80 000, uten begrunnelser i endrede ansvarsforhold og oppgaver? Og hva vet sjefen og kollegaer om din privatøkonomi, og hvorfor vet du noe om deres? Og hvorfor vet dere alle sammen hva de andre har fått/har i lønn? Hva sier tariffavtalene deres? Kontrakten din ang lønn?

Jeg har også vondt for å tro på dette.

Hvis det er sant, ha ditt krav skriftlig, og be om skriftlig begrunnelse for avgjørelsen selvfølgelig. Og meld deg i i fagforening asap.  

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nylig hatt en samtale med sjefen om lønnsøkning og hun mente at jeg ikke trengte så høy lønnsøkning som alle de andre siden kjæresten min er bemidlet og at jeg ikke lider noen nød selv. Svaret var ganske sjokkerende og det verste var at kollegaene mine ser ut til å være enige om dette.

Dette er usaklig begrunnelse, som bare er tull og tøys. Hvordan du skal få sjefen til å forstå det er en annen sak.

Slike ting skal ikke ha noe å si i det hele tatt.

Anonymous poster hash: c6e6b...854

AnonymBruker
Skrevet

I motsetning til andre over her så tviler jeg ikke på at dette er sant. Jeg jobber deltid i helsevesenet og har mer enn én gang blitt fortalt at jeg trenger vel ikke å jobbe ekstra, for jeg har jo en mann. 

TS: Dette er bedriten, uproff oppførsel. Kontakt fagforening! 

Anonymous poster hash: d0de1...63a
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Så du holder tett om egne investeringer i boligmarkedet, men forteller tydeligvis villig om mannen din sin økonomi?

Alt i innlegget ditt er så på vidda at enten troller du eller så har du forvillet deg hit fra en annen parallell dimensjon.

Anonymous poster hash: eb87f...dd8
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke at TS er et troll, men ser heller KGere som ikke klarer å skjønne at andre markeder har andre spilleregler.

Jeg er 28 år og har jobbet 4 år i it-bransjen. Fikk lønnsøkning på 100.000kr i to omganger i løpet av noen måneder (ja, unntak skjer!). I min bedrift (over 200 ansatte) forhandler vi lønna selv.

"En sjef ville aldri uttalt noe sånt" er bare tull å si. Finnes mange idiotsjefer overalt. Og ikke alle vet hva de skal svare en sjef, derfor hun kommer til KG for råd.

Det er ikke sikkert at hun har fortalt om mannens økonomi, men folk gjetter kanskje at han tjener mye basert på yrket hans?

Til TS: Jeg ville sett meg etter en mer seriøs arbeidsgiver. Hvis du ønsker å ta fighten kan du jo prøve å involvere fagforening, men vet ikke om det fører fram. Tror jo det ikke er ulovlig det han gjør, bare veldig urettferdig.

Anonymous poster hash: 8b8b8...087

• Liker 3
Skrevet

Jeg synes også dette virker helt besynderlig.

Du sier du ikke snakker om dine investeringer. Hvordan vet kollegaene om din types penger? Du sier han er fra fattige kår så det er åpenbart ikke snakk om en familiebedrift, og dersom dere ikke engang er gift deler du uansett ikke hans etternavn om det er et kjent et. Så hvordan? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes også dette virker helt besynderlig.

Du sier du ikke snakker om dine investeringer. Hvordan vet kollegaene om din types penger? Du sier han er fra fattige kår så det er åpenbart ikke snakk om en familiebedrift, og dersom dere ikke engang er gift deler du uansett ikke hans etternavn om det er et kjent et. Så hvordan? 

Det er da ganske vanlig å ha en ide om kollegaers partneres inntektsnivå uten å få det kvantifisert eksplisitt. Det er helt normalt å nevne hva kjæresten ens jobber med, og i en del sammenhenger er yrkestittel en god markør. Hvis jeg sier at kjæresten min er overlege, aksjemegler eller administrerende direktør, tenker du sannsynligvis noe helt annet om inntekten hans enn hvis jeg sier han er lærer, regnskapsassistent eller lastebilsjåfør.

Anonymous poster hash: 20ec8...a6a

• Liker 1
Skrevet

Det er da ganske vanlig å ha en ide om kollegaers partneres inntektsnivå uten å få det kvantifisert eksplisitt. Det er helt normalt å nevne hva kjæresten ens jobber med, og i en del sammenhenger er yrkestittel en god markør. Hvis jeg sier at kjæresten min er overlege, aksjemegler eller administrerende direktør, tenker du sannsynligvis noe helt annet om inntekten hans enn hvis jeg sier han er lærer, regnskapsassistent eller lastebilsjåfør.

Anonymous poster hash: 20ec8...a6a

En yrkestittel sier ikke alltid noe om inntekt, med mindre den er detaljert. Det er korrekt at enkelte titler sier noe om relativt lav inntekt - som butikkassistent eller sykepleier. Men det motsatte er ikke tilfelle i samme grad, rett og slett fordi slike titler betyr en spesialisering som man sjelden går inn på, med mindre man vil vise seg fremDet er heller ikke naturlig å si "overlege", man sier "lege". Faren min var partner i et advokatfirma, men jeg sier jo da ikke "partner i XXXX (som inneholder mitt etternavn)", jeg sier "advokat". Som er en ok inntekt, helt avhengig av firma, men en annen verden enn "partner".

Jeg reagerer også på at TS skriver "de tror at han sponser forbruket mitt". Om de faktisk aktivt har kommunisert det, er det en tanke de har hentet et sted.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...