Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Hei, er litt usikker på om dette blir rett. Er ganske irritert og trenger litt tips og veiledning... 😅

Saken er at jeg begynte via arbeidspraksis (nav) hos en liten privat eid butikk i byen, alle ansatte var greie. Jeg jobbet 4 timer om dagen fra nav og fikk etterhvert utvidet 4 timer fra nav og alt over fra bedriften.

Alt gikk fint i startet og jeg fikk opplæring av hun som eide butikken. (er tilsammen 3 butikker) men etter en mnd så sykemeldte daglig leder seg og hun ene som jobber her fikk lederansvar uten noen høyere lønn/stilling.

Og da merket vi at bedriften rett og slett var på vei å gå konkurs, vi er skyldig penger til sentret, varelevrandører, og mye annet jeg nesten ikke vil tenke på.

Jeg fant ut etter en uke som fast ansatt på deltid at eieren er meget dårlig på å betale ut lønn. Vi er på vei å gå konkurs og hun greier aldri svare på telefoner, meldinger eller noen ting. Vi får pes fra div, om at hun ikke har betalt. Hun som eier har også lovet kundene våre masse som vi ikke greier å holde. Vi fikk kontrakt først forrige mnd, men jeg har enda ikke sett noe til lønna som skulle være betalt ut til meg den 15.juni.

Så kort oppsummert. Vi er tre jenter på 17, 18 og 20 som stort sett har ansvaret for alt som skjer i butikken, da daglig leder nettopp har sluttet og gått til sak mot bedriften. Vi får kjeft fra inkassobyrå og ingen av oss får tak i eieren med mindre hun kommer innom med noe/ hente penger fra oppgjøret da vi ikke har safe.

Når jeg vet at alt dette skjer, og gamle ansatte kommer innom og ber oss komme oss bort og alt mulig.. Hva bør jeg gjøre? Hva ville du gjort? Dette er min første jobb, så jeg aner virkelig så lite om hvordan ting Børr være

Endret av Inochan
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du slutter. Slik dette høres ut så kommer dere nok ikke til å se en krone av den lønnen dere er blitt lovet.

Anonymous poster hash: c4fa8...544
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du tar et møte med nav og sier at du kommer til å begjære bedriften konkurs. Om ikke noen av leverandørene har gjort det allerede da. Har ikke bedriften penger til løpende utgifter som lønn og fakturaer så er konkursbegjæring rett rundt hjørnet likevel. 

Og så må man stelle seg i kø for å få ut penger av konkursboet, da vil det være bobestyrer som styrer dette. Det er dessverre ingen garanti for at du får pengene dine, hvertfall ikke med det første. Kommer litt an på hva slags prioritet forskjellige utgifter i bedriften har fått, vanligvis pleier bankene å sikre seg slik at de ligger som første pri når pengene skal inndrives så det kommer litt an på hvor mye gjeld det er også. 

Og du må stå på krava for å få en ny praksisplass. 

Anonymous poster hash: b9e82...b2e
  • Liker 2
Skrevet

Tro meg, jeg har vurdert det.. Men jeg har ingen annen inntekt så er litt avhengig av jobben. Sjefen spiller også mye på samvittigheten, og forteller at det har gått så mye bedre siden jeg startet...

Skrevet

Du tar et møte med nav og sier at du kommer til å begjære bedriften konkurs. Om ikke noen av leverandørene har gjort det allerede da. Har ikke bedriften penger til løpende utgifter som lønn og fakturaer så er konkursbegjæring rett rundt hjørnet likevel.

Og så må man stelle seg i kø for å få ut penger av konkursboet, da vil det være bobestyrer som styrer dette. Det er dessverre ingen garanti for at du får pengene dine, hvertfall ikke med det første. Kommer litt an på hva slags prioritet forskjellige utgifter i bedriften har fått, vanligvis pleier bankene å sikre seg slik at de ligger som første pri når pengene skal inndrives så det kommer litt an på hvor mye gjeld det er også.

Jeg blir ikke tilbudt ny praksisplass da jeg kunn går via nav frem til jeg starter vg2 til høsten (fikk mye tull når jeg skulle starte høsten 2014 så måtte utsette det)

Skrevet

Tro meg, jeg har vurdert det.. Men jeg har ingen annen inntekt så er litt avhengig av jobben. Sjefen spiller også mye på samvittigheten, og forteller at det har gått så mye bedre siden jeg startet...

Typisk manipuleringsteknikk. Ser du selv, går det bra på jobben eller er dere på randen til konkurs? Få hjelp av nav til å finne noe annet. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det hjelper ikke å beholde jobben når du sier du trenger pengene,så får du ikke lønn! 

Anonymous poster hash: be693...a9c
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Å henge ut arbeidsgiver på denne måten, med udokumeterte påstander sier mer om ts enn om butikkeieren. Direkte injurierende.

Anonymous poster hash: 2da49...62e

• Liker 1
Skrevet

Typisk manipuleringsteknikk. Ser du selv, går det bra på jobben eller er dere på randen til konkurs? Få hjelp av nav til å finne noe annet.

Nav vil ikke hjelpe meg, de sa at fra ferien begynte nå i sommer, står jeg på egne bein.

Jeg kan relativt lite om hva en butikk bør tjene. Jeg vet at vi ligger på ca 5000kr dagen, og at en av mine medarbeidere mener at det er sykt lite. Vi betaler 10% av det vi får inn i leie... Ser at vi har ca 20-25 kunder om dagen.

Skrevet

Hva hjelper det å ha "inntekten" fra denne jobben når den aldri blir utbetalt? Du kan begjære bedriften konkurs, ved konkurs er det en statsgaranti for lønninger, men jeg husker ikke detaljene. Sjansen for at du får pengene dine blir i alle fall ikke mindre av at bedriften går konkurs.

Jeg mener faktisk ikke å være slem, men hvor mye bedre tror du det kan ha gått etter at du begynte? Har du mye erfaring fra denne typen arbeid? Det høres mer ut som bevisst manipulering enn noe annet.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Å henge ut arbeidsgiver på denne måten, med udokumeterte påstander sier mer om ts enn om butikkeieren. Direkte injurierende.

På hvilken måte har trådstarter hengt ut arbeidsgiver?

Hun har ikke nevnt navn, sted, eller noen ting som kan identifisere hverken butikk eller eier.

Anonymous poster hash: e1c74...36b

• Liker 6
Skrevet

Hvem blir hengt ut? Kan ikke se noe sted at ts har sagt noe som helst kan identifisere hvilken butikk det er eller hvem eier/arbeidsgiver er.

• Liker 5
Skrevet

Nav vil ikke hjelpe meg, de sa at fra ferien begynte nå i sommer, står jeg på egne bein.

Jeg kan relativt lite om hva en butikk bør tjene. Jeg vet at vi ligger på ca 5000kr dagen, og at en av mine medarbeidere mener at det er sykt lite. Vi betaler 10% av det vi får inn i leie... Ser at vi har ca 20-25 kunder om dagen.

Da prøver du å finne en liten deltidsstilling som passer for studenter. Du kommer deg bort, enkelt og greit. Det å ligge på 5000kr om dagen er en svært liten inntekt når alt annet skal betales. Noen får det til å gå rundt, men måten du beskriver sjefen, så ser jeg faktisk ikke noe annet enn å levere oppsigelse og finne en ny jobb - i en seriøs bedrift. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er du sjefen til TS, kanskje? 

Anonymous poster hash: dae4a...258

• Liker 5
Skrevet

Hva hjelper det å ha "inntekten" fra denne jobben når den aldri blir utbetalt? Du kan begjære bedriften konkurs, ved konkurs er det en statsgaranti for lønninger, men jeg husker ikke detaljene. Sjansen for at du får pengene dine blir i alle fall ikke mindre av at bedriften går konkurs.

Jeg mener faktisk ikke å være slem, men hvor mye bedre tror du det kan ha gått etter at du begynte? Har du mye erfaring fra denne typen arbeid? Det høres mer ut som bevisst manipulering enn noe annet.

Jeg fikk utbetalt forrige mnd(mai), og vi er lovet lønn i løpet av uken.. Dette er første jobb som sagt så vet relativt lite om rettigheter osv, men har meldt meg inn i lo da de kom innom på patrulje i går. Håper på forbedring nå som de skal ringe sjefen. Lever av sparekonto atm.

• Liker 1
Skrevet

Jeg fikk utbetalt forrige mnd(mai), og vi er lovet lønn i løpet av uken.. Dette er første jobb som sagt så vet relativt lite om rettigheter osv, men har meldt meg inn i lo da de kom innom på patrulje i går. Håper på forbedring nå som de skal ringe sjefen. Lever av sparekonto atm.

Bra du har meldt deg inn i LO, de kan hjelpe deg gjennom hele den prosessen, om det så ender med konkursbegjæring og utbetaling fra lønnsgarantifondet.

Samtidig bør du se deg om etter en annen deltidsjobb (hvis du skal jobbe ved siden av skolen), denne bedriften kommer neppe til å vare særlig lenge.

Lykke til.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Bra du har meldt deg inn i LO, de kan hjelpe deg gjennom hele den prosessen, om det så ender med konkursbegjæring og utbetaling fra lønnsgarantifondet.

Samtidig bør du se deg om etter en annen deltidsjobb (hvis du skal jobbe ved siden av skolen), denne bedriften kommer neppe til å vare særlig lenge.

Lykke til.

Takk, skal se om lønna kommer og prøve å få høre meg til hva som står i brevet som nylig kom. Hvis vi er konkurs så håper jeg jo at sjefen sier noe..

Kan jeg få en av mine kollegaer til å skrive arbeidsatest ? :)

Ellers, tusen takk for svar.

Endret av Inochan
Skrevet

Attest fra en kollega vil normalt ikke tillagt særlig vekt, i noen tilfeller kan det til og med være negativt. (Hvorfor var det ikke mulig å få en overordnet til å skrive attesten? Er det noe søkeren prøver å skjule?) Dette er jo en spesiell situasjon, så du kan forklare og oppgi kollegaene som referanse. Hva om du snakker med hun som var daglig leder? Hun skal jo kunne si noe, selv om hun ble sykmeldt ganske raskt.

Skrevet

Første prioritet i utbetaling fra konkursbo er lønn og skyld til staten.

Skrevet

Attest fra en kollega vil normalt ikke tillagt særlig vekt, i noen tilfeller kan det til og med være negativt. (Hvorfor var det ikke mulig å få en overordnet til å skrive attesten? Er det noe søkeren prøver å skjule?) Dette er jo en spesiell situasjon, så du kan forklare og oppgi kollegaene som referanse. Hva om du snakker med hun som var daglig leder? Hun skal jo kunne si noe, selv om hun ble sykmeldt ganske raskt.

Dagligleder er ganske negative mot oss som enda jobber der.. Så er litt usikker. Kan snakke med sjefen når jeg får tak i henne, har bare følelsen av at hun vil være negativ not meg hvis jeg slutter. Har ingenting å skjule, får bare ros fra sjefen og de andre ansatte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...