Gå til innhold

Spørsmål ang brudepike/brudesvenn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvor mange har/hadde dere, og hvem?

Er så usikker på om vi bare skal gå med på svigermors greie, eller hva vi skal gjøre!

Greia er at sønnen vår og dattera til min beste venninne skulle være brudep. Og brudes.

Svigermor ble ganske fra seg over at vi ikke valgte nøvene og niesene til mannen (familie først som hun sier). Det som er da er at vi får 7 stykker: 5 gutter og 2 jenter. Syns dette er mange, aldersforskjellen blir så stor, og ser for meg ett kaos! (De er ikke av den rolige typen når de er sammen)

Hva er vanlig?

Anonymous poster hash: 4784b...7e2

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/950568-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-ang-brudepikebrudesvenn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det vanlige er vel å ha 1-3 stk totalt? 7 stk er vel mer vanlig i kongelig bryllup...

Sønnen deres er jo helt selvsagt. Jeg antar at datteren til venninnen din er omtrent samme alder og at dere kjenner henne bedre enn onkelbarna?

Det jeg ville VURDERT om svigermor er veldig opphengt i det, er å ha med én av onkelbarna, om det er mulig å "velge" en på en forholdsvis rettferdig måte. Kanskje en mannen er fadder til, eller en som leker ekstra mye med sønnen deres. Fortrinnsvis et barn som kan oppføre seg, kanskje en jente siden de ofte syns sånt er mer stas. Kanskje ikke en jente med søster som skjønner hva hun "går glipp av", da føles det fort urettferdig. Ta også hensyn til alder - spør du meg kan egne barn fint være alt mellom 1 og 12 år som brudepike/svenn, mens det er jo aller mest søtt med de mellom ca 4 og 6, iallfall med barn "til låns"... Alt dette er kun mine meninger selvsagt. Hva er alder/kjønn på de i barna det gjelder?

Jeg hadde valgt en av to:

- enten kun brukt de to du har planlagt, og begrunnet det med at det passer best å ha 1 gutt og 1 jente, og at det blir alt for vanskelig å velge blant onkelbarna siden 7 stk totalt er for mye (det er bryllup, ille barnebursdag)

- valgt én av onkel barna i tillegg, så dere hadde endt med 3 stk. Det er også veldig rettferdig egentlig - da har dere eget barn, BRUDENS bestevenninnes (forlover? Isåfall enda lettere å forsvare) barn, og et av BRUDGOMMENS niese/nevø. Et barn valgt fra hver av brudeparets sider i tillegg til eget.

Lykke til :-)

Anonymous poster hash: 331f9...c0e

AnonymBruker

Det du egentlig spurte om - vi har ikke bestemt oss enda om vi skal ha brudepiker/brudesvenn. Vi har ingen egne nieser/nevøer og de fleste barna i slekt og vennekrets er 2 år eller yngre når vi gifter oss, jeg syns det er for ungt så lenge de ikke er nærmere oss. Jeg vurderer om vi skal spørre et søskenbarn som har døtre på 4 og 6, men den ene er svært sjenert og den andre mangler oppførsel, så jeg tror vi emner opp uten barn i bryllupet vårt overhode.

AnonymBruker

Det vanlige er vel å ha 1-3 stk totalt? 7 stk er vel mer vanlig i kongelig bryllup...

Sønnen deres er jo helt selvsagt. Jeg antar at datteren til venninnen din er omtrent samme alder og at dere kjenner henne bedre enn onkelbarna?

Det jeg ville VURDERT om svigermor er veldig opphengt i det, er å ha med én av onkelbarna, om det er mulig å "velge" en på en forholdsvis rettferdig måte. Kanskje en mannen er fadder til, eller en som leker ekstra mye med sønnen deres. Fortrinnsvis et barn som kan oppføre seg, kanskje en jente siden de ofte syns sånt er mer stas. Kanskje ikke en jente med søster som skjønner hva hun "går glipp av", da føles det fort urettferdig. Ta også hensyn til alder - spør du meg kan egne barn fint være alt mellom 1 og 12 år som brudepike/svenn, mens det er jo aller mest søtt med de mellom ca 4 og 6, iallfall med barn "til låns"... Alt dette er kun mine meninger selvsagt. Hva er alder/kjønn på de i barna det gjelder?

Jeg hadde valgt en av to:

- enten kun brukt de to du har planlagt, og begrunnet det med at det passer best å ha 1 gutt og 1 jente, og at det blir alt for vanskelig å velge blant onkelbarna siden 7 stk totalt er for mye (det er bryllup, ille barnebursdag)

- valgt én av onkel barna i tillegg, så dere hadde endt med 3 stk. Det er også veldig rettferdig egentlig - da har dere eget barn, BRUDENS bestevenninnes (forlover? Isåfall enda lettere å forsvare) barn, og et av BRUDGOMMENS niese/nevø. Et barn valgt fra hver av brudeparets sider i tillegg til eget.

Lykke til :-)

Dattera er like gammel som min sønn; begge er tre år, treffes masse på fritiden (mer enn vi ser onkel-barna). Ser for meg at det hadde vært gøy for de å gjøre dette sammen.

Har vurdert og ha med den yngste niesen, (like gammel som sønnen min) men har liksom ikke lyst å gjøre forskjell heller.. Er i grunnen enig med første forslaget ditt, 7 er mange og vil ikke "favorisere" noen av onkel-barna. Takk for svar :)

Anonymous poster hash: 4784b...7e2

AnonymBruker

Jeg ville valgt deres sønn og de to niesene jeg. Evt ta med dattera til venninna også da, men om du må velge så ta heller de som er i familien, fremfor ei dere ikke har slektskap med. 

Synes ikke man skal hoppe over vanlige valg når det gjelder slike ting uten særlig grunn, det synes jeg er dårlig gjort. At dere ikke har mye kontakt med tante og onkelbarna deres er jo enda en grunn for å velge de, større sjans for å få bedre kontakt da. 

Anonymous poster hash: ab7a9...f45
  • Liker 1

Jeg hadde kjørt mitt eget opplegg med kun to. Spesielt siden det er datteren til bestevenninnen din, da regner jeg med du har et godt forhold til barnet. Svigermor får bli så snurt hun bare vil tenker jeg, det er da ikke hennes bryllup :)

• Liker 1

Annonse

• 3 uker senere...

Det kommer jo ann på da, hvem betaler for alle kjolene og slik? Regner med at du vil ja det likt på alle isåfall.

Her skal vi ta nevøen som brudesvenn og søstra hans pluss datteren til bestevenninna/forloveren min som brudepiker :) Eldste niesa mi på 14 skal være brudepike ho også, men ikke sånne søte kjoler som de andre skal ha :P

Tåpelig og også ganske frekt av svigermor og henge seg opp i dette. Det er deres bryllup og dere må få bestemme dette selv. Lov å synes det er leit, men man må uansett respektere brudeparets ønsker.

Jeg ville forresten gjort som deg. 7 unger høres helt vilt ut, og det er heller ikke kult å måtte velge av nevøene og nissene hvem som får gå med sønnen deres. Det er ivertfall dårlig gjort.

Endret av miaw
AnonymBruker

Jeg hadde gått for det du skulle i utgangspunktet. Eneste grunnen til at du begynner å lure er jo pga svigermor sine innvendinger. Synes sånn "familien først" - mas er så teit. Bare fordi man er i familie, betyr ikke det at man MÅ like familien bedre enn mennesker utenfor familien. Man kan komme bedre overens med bestevenninnes barn enn sin nevø, uten at det er noe rart eller unaturlig ved det.

Anonymous poster hash: ccfee...44b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...