Gå til innhold

De som er mest lykkelige på Facebook er de som har mest problemer?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det har slått meg i det siste at de som skryter mest av den perfekte kjæresten, fineste hjemmet, osv er de som plutselig er gått i fra hverandre. Sett flere eksempler på dette i det siste. Bl.a ett par som giftet seg i ett svært eksklusiv og kostbart bryllup! Bare mnder etterpå er de skilt osv. Hva er da egentlig greia med å skryte over hvor bra alt er når det ikke er det?

Er det for å "dra ned" andre?

Eller for å lure seg selv?

Anonymous poster hash: e4c51...97e

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Gjest pelikanen
Skrevet

De som oppdaterer hver dag....trim, selfies, selskap, barna...nye bilen...vinglass. ..tent lys...ny sofa osv...hva er det som gjør at de har et sånt eksponeringsbehov?...

Du kan følge de hele dagen....legger inn kart med navn på butikken de er. Nei ikke REMA 1000...det må være klesbutikk...frisør.

Nytt kart.. å veg til hytten....

Ikke en vettug oppdatering.

Skrevet

Bygger man luftslott har man neppe tid til de nære utfordringer i kjærlighetslivet.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Sant det. Men jeg innrømmer det... desse "overlykkelige" på Facebook får meg til å føle meg dritt av og til. Fordi jeg selv føler livet mitt ikke kan måles opp mot deres.

Så man blir jo litt forbauset når de er desse som plutselig ikke har det perfekt likevel. Man føler seg jo lurt på en måte. Hehe.

Så jeg bare skjønner ikke greia med å skyte til alle og en hver dag om noe som ikke er ekte. Merkelig fenomen 😜

Anonymous poster hash: e4c51...97e

AnonymBruker
Skrevet

Leste om en undersøkelse at når folk skrev til om sin kjære var det ofte pga usikkerhet i forholdet. For å minne omverden om at vedkommende var "tatt" eller overbevise seg selv om at man har det bra. Var fra usa. om det har noe betydning.

Anonymous poster hash: 846c5...994
  • Liker 6
Skrevet

Det er jo naivt å tro at folk som eksponerer seg mere er lykkeligere enn andre. Folk bruker sosiale medier forskjellig. Vanskeligere er det vel ikke!

Skrevet

De prøver vel å overbevise seg selv? "Se så fint jeg har det!! JA, har det kjempefint! Definitivt!"

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

De prøver vel å overbevise seg selv? "Se så fint jeg har det!! JA, har det kjempefint! Definitivt!"

Ja, jeg er veldig enig. De bygger opp et luftslott som ikke finnes.

Anonymous poster hash: dd7b3...05e

Skrevet

Jeg tror ikke det "automatisk" er slik. Men når noen skryter veldig av hus, karriere og forhold, så legger man gjerne ekstra merke til det om man vet at virkeligheten er en annen. Eller i ettertid om det blir brudd. Man tenker ikke så mye over "skrytingen" om de faktisk har det bra.

Skrevet

Ingenting er så kleint som kjæresteskryting på Facebook. Det burde man slutte med, uavhengig av om forholdet er godt eller dårlig. Jeg synes det er hyggelig når folk er skikkelig nyforelska og skriver det, men jeg kjenner et par som poster på veggene til hverandre til stadighet: "Elsker deg, nusselussepjusken min! :hjerte:" Noen ting kan man ta på privaten, altså.

• Liker 6
Skrevet

Det er jo ikke noe annerledes enn det var før sosiale medier. Noen vil alltid ha et behov for å overbevise andre OG seg selv. Det er bare hvor mange de når ut til og hvilket medium de gjør det i som har endret seg.

Jeg er veldig lite misunnelig av meg og bryr meg ikke så mye om motivene foll har for å dele det de gjør. Selv prøver jeg å være så ærlig som mulig, selv om det selvsagt er mye jeg velger bort. Jeg skåner feks barna fra å bli eksponert i sårbare situasjoner og jeg unngår totalt passiv aggressive oppdateringer om familie og venner (det hender derimot at jeg slenger med leppa om dumme folk i nyhetene).

Når jeg deler "skryte"-oppdateringer, er de genuine. Men det er lite jeg har verdens beste kjæreste og unger, mer se hva junior laget til meg eller dæven, så digg det er med en skikkelig biff. :ler:

• Liker 1
Skrevet

Ingenting er så kleint som kjæresteskryting på Facebook. Det burde man slutte med, uavhengig av om forholdet er godt eller dårlig. Jeg synes det er hyggelig når folk er skikkelig nyforelska og skriver det, men jeg kjenner et par som poster på veggene til hverandre til stadighet: "Elsker deg, nusselussepjusken min! :hjerte:" Noen ting kan man ta på privaten, altså.

Altså, hvis man er sammen hver dag, så trenger man neppe å skrive ting til den andre på fjesboka... Da sier man det til dem.

Jo mindre det står om forholdet på tryneboka, jo bedre har folk det, er min erfaring. Fordi de bruker facebook til å holde kontakt med folk de kjenner. Man trenger ikke facebook for å holde kontakt med noen man sover sammen med om natta og spiser middag sammen med...

Hvis man forsøker å informere hele tiden om "hvor bra man har det" så er det noe som skurrer i forhold til selvfølelsen sin.

Jeg tror de gjør det for å fortelle seg selv at alt er fint. De gjør det i fornektelse.

Også er det noen som har skyhøye forventninger til hvordan forholdet skal være og skriver på Facebook om forholdet sitt slik de forutsetter at det skal være og hva de forventer at skal foregå i et forhold - og så går forholdet til skogs når forventningene ikke blir infridd...

Jeg ser ikke for meg at folk sitter og pønsker ut hva de skal skrive på Facebook for å inbille andre at de har et flott liv, når de ikke har det sånn.

Det er sikkert noen som vil ha en fin fasade. Men de som har folk på vennelisten som de faktisk kjenner og treffer, vil jo bli konfrontert med vennene om det de skrev i statusen sin, som ikke stemmer....

• Liker 2
Skrevet (endret)

Det er jo ikke noe annerledes enn det var før sosiale medier. Noen vil alltid ha et behov for å overbevise andre OG seg selv. Det er bare hvor mange de når ut til og hvilket medium de gjør det i som har endret seg.

Jeg er veldig lite misunnelig av meg og bryr meg ikke så mye om motivene foll har for å dele det de gjør. Selv prøver jeg å være så ærlig som mulig, selv om det selvsagt er mye jeg velger bort. Jeg skåner feks barna fra å bli eksponert i sårbare situasjoner og jeg unngår totalt passiv aggressive oppdateringer om familie og venner (det hender derimot at jeg slenger med leppa om dumme folk i nyhetene).

Når jeg deler "skryte"-oppdateringer, er de genuine. Men det er lite jeg har verdens beste kjæreste og unger, mer se hva junior laget til meg eller dæven, så digg det er med en skikkelig biff. :ler:

I tillegg til at det når ut til mange, så er det oppmerksomhetsverdig hvor lite dette går opp for folk, når de skriver.

Jeg snakket med ei på 17 mai, som begynte å informere om at hun hadde giftet seg og har hatt bryllupsreisen sin i Florida.

Eh, ja... Du har dokumentert hele greia på Facebook, tweetet og lagt ut bilder fra bryllupsforberedelsene, bryllupsdagen, brudebilde, og bryllupsreisen deres på Instagram.

Tror du jeg er så tett i pappen at jeg ikke registrerte noe av det? Hvorfor har du behov for å informere meg nå?

Det gikk ikke opp for dama at folk leser og husker det hun legger ut...

Endret av Tøytigern
  • Liker 2
Skrevet

Leste i går:  "elsker deg opp og ned i mente, hjerte, hjerte....Livet mitt har aldri vært så fantastisk..bla bla ..fra BAMSEPUSEN din.."

Håper virkelig ikke jeg ser den mannen på en god stund. Blir litt kvalm av å se han får meg som "bamsepus" med babystemme og trutmunn....

• Liker 3
Skrevet (endret)

Leste i går:  "elsker deg opp og ned i mente, hjerte, hjerte....Livet mitt har aldri vært så fantastisk..bla bla ..fra BAMSEPUSEN din.."

Håper virkelig ikke jeg ser den mannen på en god stund. Blir litt kvalm av å se han får meg som "bamsepus" med babystemme og trutmunn....

Bamsehva?

Jeg syns sånt er et strålende eksempel på at de som oppdaterer statusen sin ikke faktisk innser at dette leser alle på vennelista deres. Kollegaer, fjern slekt, venner fra studier de har gått på, sjefen deres...

Jeg tror ikke de oppfatter hva de formidler til andre.

Fint hvis han jobber som truckfører på lageret til Byggmakker ... Så kommer han på jobb med termosen sin og alle har lest at han er en selvutnevnt bamsepus... :Knegg:

(Faen jeg skulle latt han gjennomgå, as...)

Endret av Tøytigern
  • Liker 5
Skrevet

Leste om en undersøkelse at når folk skrev til om sin kjære var det ofte pga usikkerhet i forholdet. For å minne omverden om at vedkommende var "tatt" eller overbevise seg selv om at man har det bra. Var fra usa. om det har noe betydning.

Anonymous poster hash: 846c5...994

Jeg har også lurt litt på det. Nå har ikke jeg så mange venner som gjør akkurat det, jeg kommer på en bekjent som i perioder har ganske mye "min elskede Ståle" statuser og jeg synes det blir litt rart. Det kan jo selvfølgelig hende at hun skriver det med "et lite glimt i øyet" og det virker jo som de har det godt sammen, men av og til får jeg litt inntrykk av at det er enslags markering. Men det er kanskje fordi jeg selv har lite behov for å legge veldig private ting ut.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet om enkelte som har en perfekt fasade på fb, mens de i realiteten ikke har det så svært likevel. Ta naboene f.eks. Kona legger ut bilder og statuser i tide og utide. Bilder av ungene i hagen, is rundt munnen, bilder av vinglass og god mat. Statuser med hjerter og kjærlighetserklæringer til hennes elskede mann. At de 10 minutter tidligere krangla så busta føyk, eller at ungene har skreket i tre timer i ren trass, nevnes ikke må vite. Mannen flyr ute med andre kvinner støtt og stadig og ungene er noen jævelunger. Det nevnes ikke med ett ord. Kunne kommet med minst 50 eksempler til bare fra det siste året som jeg har observert, ufrivillig. Da kan hun jo bare kose seg med haugevis av likes og hjertekommentarer til det hun legger ut, for jeg og flere til vet hva som skjuler seg bak fasaden.

Da koser jeg heller med mine selvironiske bilder og statuser om grillmaten som jeg klarte å kremere på grillen, eller bildene av mannens flate mursteinsbrød som ble bakt uten gjær.. Eller bilder av kjøkkenet når fruen skulle smelte sukker til karamellpudding i en steingodsform som sprakk med plata på fullt. Eller bilder av kjøkkenet etter ungene på 10 og 12 har laget middag alene. For det er nå ihvertfall ærlig :-D

Hverken jeg eller mannen har behov for å kringkaste vårt perfekte liv på facebook.

Anonymous poster hash: ea08a...6af

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke akkurat noe kvalitetsstempel at man aldri poster hjerte-hjerte innlegg og lignende om partneren si på Facebook. Noen mener visst det automatisk betyr at de som IKKE poster sånn, er de parene som "egentlig" har det best. Det er tullprat. Jeg har aldri noensinne postet et innlegg om mannen min på Facebook, men det har sine grunner. Jeg har ingen følelser for han lenger, og skal skilles. DER har du grunnen til at jeg ikke poster noe om han, og jeg er sikkert ikke alene om å ti stille om ubehagelige ting på FB.

I dag var det forresten et innlegg fra en som svært sjelden poster noe som helst på FB, og det var en kjærlighetserklæring til mannen hennes + et bilde av dem sammen, siden de har 20 års bryllupsdag i dag. Jeg tror ikke de er på bruddets rand av den grunn. De virker derimot genuint og dypt forelsket i hverandre selv etter 20 år. Jeg kan huske de ble kjærester på 80-tallet en gang, jeg så dem leie på t-banen. Godt gjort at de har holdt sammen over 30 år.

Anonymous poster hash: 13e35...843
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke akkurat noe kvalitetsstempel at man aldri poster hjerte-hjerte innlegg og lignende om partneren si på Facebook. Noen mener visst det automatisk betyr at de som IKKE poster sånn, er de parene som "egentlig" har det best. Det er tullprat. Jeg har aldri noensinne postet et innlegg om mannen min på Facebook, men det har sine grunner. Jeg har ingen følelser for han lenger, og skal skilles. DER har du grunnen til at jeg ikke poster noe om han, og jeg er sikkert ikke alene om å ti stille om ubehagelige ting på FB.

I dag var det forresten et innlegg fra en som svært sjelden poster noe som helst på FB, og det var en kjærlighetserklæring til mannen hennes + et bilde av dem sammen, siden de har 20 års bryllupsdag i dag. Jeg tror ikke de er på bruddets rand av den grunn. De virker derimot genuint og dypt forelsket i hverandre selv etter 20 år. Jeg kan huske de ble kjærester på 80-tallet en gang, jeg så dem leie på t-banen. Godt gjort at de har holdt sammen over 30 år.

Her også. Jeg har ingen romantiske følelser lengre for min mann. Det kunne ikke falle meg inn å skrive falske kjærlighetserklæringer.

Anonymous poster hash: 0c549...f01

AnonymBruker
Skrevet

Signerer alt dette.

Jeg tror det heller handler om at andre legger veldig merke til det, om noen splitter opp og har noen positive statuser og/eller bilder fra det siste året. Det blir en slags skadefro "akkurat ja, dere er like miserable!". 

Jeg ser ikke jevnt over noen klar sammenheng mellom lykke/ulykke og facebook, i hvert fall ikke på negativt vis. 

Anonymous poster hash: ce274...c3b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...