Gå til innhold

Spørsmål man BURDE stille gammel selger før man..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Overtar ett hus?:)

Inspirert av andre tråder her inne, er dette en veldig relevant situasjon for meg snart. Skal overta en enebolig snart, og lurer på om dere med litt erfaring har noe å komme med? Er det noe jeg burde spørre selger om som er praktisk å vite? Tenkte å spørre om søppelkasser osv..regner med at de står igjen.

Takk for innspill!

Anonymous poster hash: d8663...c96
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Noen?:)

Gjest Halvveis
Skrevet (endret)

x

Endret av Halvveis
Skrevet

Overtar ett hus? :)

Inspirert av andre tråder her inne, er dette en veldig relevant situasjon for meg snart. Skal overta en enebolig snart, og lurer på om dere med litt erfaring har noe å komme med? Er det noe jeg burde spørre selger om som er praktisk å vite? Tenkte å spørre om søppelkasser osv..regner med at de står igjen.

Takk for innspill!

hvor stopperkraner er

AnonymBruker
Skrevet

Notert! :)

Skrevet

Spør hvor mye vedkommende normalt har brukt i strøm pr år, samt eventuelle fyringsutgifter hvis det brukes ved eller olje/parafin til oppvarming. Kan si deg litt om det vil bli påkost i årene som kommer, om huset lekker varme f.eks, og det vil bli nødvendig med ny isolering osv.

Hvor gammelt er taket? Takstein er dyrt, og har en levetid på 25-30 år om jeg ikke husker feil (avhenger av type). Hvis taksteinen på huset du skal overta f.eks. er 23 år, vet du at du sannsynligvis har en stor utgift fremfor deg i løpet av de neste få årene.

Hvis huset er gammelt, kan det være at det kommer påkost i elektriske opplegget også. Nytt sikringsskap og lignende. Det kan være livsfarlig med gammelt el.opplegg.

AnonymBruker
Skrevet

Er det drenert rundt huset.

Taket.hvor gammelt.

Er Det skiftet rør

Lenge siden det gar vært kontroll på det elektriske anlegget

Er badet gjort av fagfolk. Samme med varmekabler i andre rom. Husk dokumentasjon.

Hvilke isolasjon er det i vegger, og tykkelse.

Hvor gamle er vinduer.

Anonymous poster hash: fd1d8...0eb

AnonymBruker
Skrevet

Og hvor mye eiendomsskatten er pr.år

Anonymous poster hash: fd1d8...0eb

Skrevet

Hvordan naboene er, hvordan nabolaget er. Om det er mye fugler som bråker rundt huset (var noen fugler som alltid bygde reir utenfor soverommet i et hus jeg bodde, og de bråka noe sinnsykt så det var umulig å sove, og de angrep meg om jeg var ute). Om det er noe skadedyr i huset. Lett at det kan komme maur, mus o.l lignende i kjelleren. 

AnonymBruker
Skrevet

Hva med å begynne å lese salgsprospekt og takstmannens vurdering/opplysninger. Det folk har nevnt så langt skal st i overnevnte dokumenter!

Anonymous poster hash: fef42...eea

• Liker 1
Skrevet

Før du overtar hus: Hvor stoppekrana er. Hvor sikringsskapet er. I leilighet: hvilke boder som tilhører leiligheten, og hvordan de er merket (lett å glemme oppi alt maset med flytting), hvordan fellesvaskeri er lagt opp (reservering av vasketid etc.) Hvilken postkasse og ringeklokke hører til leiligheten. Du kan også spørre om hva slags maling og nummer som er brukt i huset/utenpå, hvordan ev. terrasse skal vedlikeholdes, søppelsortering (hvis dere flytter ut av kommunen), navn på busker og trær i hagen, når de blomstrer (hvis det er noe som blomstrer sent på sommeren er det kjedelig å dra det opp i den tro det er ugress.)

Mye av det som er nevnt over her er ting du bør spørre om før du kjøper, men har du ikke gjort det kan det være lurt å spørre nå.

• 4 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Ts her.

mye er jo ting som er ok mtp at huset er kjøpt!

Flere praktiske ting?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...