Gå til innhold

Male kjøkkenskap i høyglans - spraymaling eller maling?

illywhack

Anbefalte innlegg

Vil gjerne oppgradere kjøkkenet, og vil male kjøkkenskapenen i høyglans.

Og da mener jeg ekstrem høyglans - så nærme det man kommer som er nytt som er helt glatt.

Er det noen som har noen råd til hva jeg kan bruke da? Spraymaling? Høyglans maling?

Alle tips mottas med takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Og da mener jeg ekstrem høyglans - så nærme det man kommer som er nytt som er helt glatt.

Er det noen som har noen råd til hva jeg kan bruke da? Spraymaling? Høyglans maling?

Aldri, aldri mal kjøkkenet selv. Lever det inn til lakking enten på et lakkeringsverksted eller hos et kjøkkenfirma. Du vil aldri få det pent ved å gjøre det selv.

Anonymous poster hash: 352e8...c3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tar dere sjansen på å gjøre det selv, er det absolutt best å bruke spraymaling, veldig vanskelig å få det fint med kost

Anonymous poster hash: 859b3...468

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får det aldrig blankt og pent med sprayboks eller malerulle, så bruk lakksprøyte og ha en stor kompressor så blir det ganske så greit. Bruker du sprayboks så får du ofte et resultat som er mere som silkematt isteden for høyglans. Jotun har en maling jeg syns er ok på fronter, den er halvblank og her bør du bruke skummrulle for å få best resultat. Men anbefaler deg å bruke en lakksprøyte for peneste resultatet😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har malt kjøkkenskap i halvglans. Så greit ut på litt avstand, men når man kom nære så så man at det ikke var "glatt" om du skjønner hva jeg mener? Det var liksom litt ruglete på en måte. Malte med malerulle. 

Anonymous poster hash: b62a5...02c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Annonse

Jeg forstår at resultatet ikke blir perfekt, men i forhold til de slitte skapene vi har nå, som over tid har fått verdens ekleste gulne hvitfarge (jeg har skrubbet og vasket i håp om at det var fett eller noe), så er jeg fornøyd bare de er i en annen farge.

Det er ikke aktuelt å bytte kjøkken, eller levere skapene inn til lakking. Det har jeg absolutt ikke råd til. Men nye håndtak og et strøk med maling skal jeg klare.

Nå er det noen som sier mal, og noen som sier spray..

Tror bare jeg får ta en sjans :P

Men takk for alle svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg forstår at resultatet ikke blir perfekt, men i forhold til de slitte skapene vi har nå, som over tid har fått verdens ekleste gulne hvitfarge (jeg har skrubbet og vasket i håp om at det var fett eller noe), så er jeg fornøyd bare de er i en annen farge.

Det er ikke aktuelt å bytte kjøkken, eller levere skapene inn til lakking. Det har jeg absolutt ikke råd til. Men nye håndtak og et strøk med maling skal jeg klare.

Hvis du pusser og evt sparkler selv så er det ikke dyrt å levere frontene til lakkering. Og bor du i nærheten av Sverige så er det enda billigere.

Koster, ruller, maling mm er absolutt ikke gratis. I tillegg så er det jo mye jobb.

Vi pusset selv og betalte 105,- pr dør for lakkeringen, inkl jobb og materialer. Man får ikke dører pene i høyglans hvis man skal gjøre det selv.

Anonymous poster hash: 16b46...a25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis det er et IKEA-kjøkken, kan du ha flaks og finne noen som selger billig eller gir bort brukte kjøkkenfronter.

Anonymous poster hash: ed9f4...f02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er et gammelt HTH kjøkken fra 80-tallet.

Har alt av koster og slikt, så er i grunnen bare maling jeg må kjøpe. Og bor temmelig langt unna Sverige :P

Får se hva det blir til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mal i vei du, TS! Jeg er enig med deg i at det er en bra løsning som er rimelig og som helt sikkert blir bedre enn det er nå uansett. Helt perfekt blir det sikkert ikke, men blir det skikkelig mislykka kan du jo bare male igjen! 😃

Anonymous poster hash: 70e46...c57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spray flatene ute. Du kan kanskje bruke quick praybokser blank, men husk å ta heller flere strøk enn å spraye nærme for da kan det renne. Husk å beskytte det du ikke vil skal få maling på seg, og gå over med fint sandpapir og vask med vann og salmiakk. Det må tørkes før du starter. Endret av himmeloghav
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...