Gå til innhold

Jeg er "avhengig" av å naske i butikker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Du vil også bli uglesett i butikker du pleier å handle i, når du har blitt tatt en gang...

Ikke hyggelig å alltid bli mistenkt for å skulle stjele...

Det er en kjip merkelapp å ha fått på seg at man er tyv.

Så du vinner mye på å be om hjelp og å gjøre det tidlig, sånn at du lykkes med å slutte å ha behov for å ta med deg noe "gratis" fordi du vet det går an.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

det er enkel psykologi, du får adrenalin av å stjele, og når du stjeler uten å bli tatt år en enorm negativ forsterkning.

Har du prøvd å søke "thrill" en annen plass? kanskje gjøre noe skummelt og ufarlig?

er du singel? snakk med alle kjekke gutter du ser? 

Anonymous poster hash: 63c04...967
  • Liker 2
Skrevet

Unngå å gå i mange butikker. Bruk nettbutikker for klær, sminke etc.

Som flere over meg har uttalt er følgene for å bli tatt alvorlige. Du vil ikke ha dette på deg.   

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som meg.

Sliter med bulumi og begynte å stjele mat, tyggis, godteri.. Ble helt avhengig og MÅTTE ta noe hver gang jeg var i butikken.. En dag ble jeg tatt i det jeg stjelte kjeks og det er det værste jeg har opplevd. Ble anmeldt.

Sluttet å stjele den dagen og har ikke stjålet siden..

Anonymous poster hash: d31b5...02a
  • Liker 2
Skrevet

det er enkel psykologi, du får adrenalin av å stjele, og når du stjeler uten å bli tatt år en enorm negativ forsterkning.

Har du prøvd å søke "thrill" en annen plass? kanskje gjøre noe skummelt og ufarlig?

er du singel? snakk med alle kjekke gutter du ser? 

Anonymous poster hash: 63c04...967

Positiv forsterkning, kalles det.

Hun ble ikke tatt, følte det gikk greit, det var en positiv følelse, hun gjentar det...

Hun lærer det samme hunder gjør, når de får en godbit hver gang de sitter på rett kommando...

Det er bare det at konsekvensene av det hun gjør ikke er oversiktelige for henne, slik at hun bare kjenner på gleden ved å ha med seg noe ut. Ikke konsekvensene denne adferden vil få over tid.

• Liker 1
Skrevet

Unngå å gå i mange butikker. Bruk nettbutikker for klær, sminke etc.

Som flere over meg har uttalt er følgene for å bli tatt alvorlige. Du vil ikke ha dette på deg.   

Nå stjeler hun jo i matbutikken.

Men jeg vil tro hun snart begynner å ta med seg ting andre steder, også...

Uansett så er det ikke en løsning å unngå situasjonen der hun ønsker å ta med seg noe.

Poenget er at hun må tåle følelsen av å nekte seg selv noe, når hun går uten å ha tatt med seg noe.

AnonymBruker
Skrevet

Drev å nasket selv i 16-17 års alderen, hadde egentlig penger men ble fristet, og det virket så enkelt!. :(
Lærte også en venninne å stjele, det ble mer vår greie når vi var ute. Hu ble tatt, jeg stoppet fordi jeg ble redd. Når jeg ser tilbake, startet det med å stjele de dressingposene for salater som koster type 15kr, og ja, det ble en ond sirkel.
Jeg angrer, og du burde søke hjelp før du blir tatt, fordi du kommer til å bli tatt før eller senere. Lykke til. :hug:  

Anonymous poster hash: fdc84...f95
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som du har funnet ut at "lovene" ikke er så viktige. Matbutikkene tjener jo milliarder av kroner i året uansett, i forhold til foreksempel råvareprodusentene og leverandørene. Om du blir tatt så blir saken bare henlagt, men om de kan bevise at du er serietyv for kjeden så kan du få en liten bot men du har allikevel spart inn det du stjal før. På programmet Insider viste de en norsk butikktyv, han sa han hadde stjelt ukentlig i 8 år og blitt tatt 5 ganger og det var i større elekrobutikker o.l så det er liten sjanse for at noe farlig skal skje deg :)

Anonymous poster hash: a0472...60d
  • Liker 2
Skrevet

Vi kjenner en fyr her, som har levd en lengre periode som butikktyv da han var student.

Fyren stjeler når han har anledning.

Ikke fordi han trenger tingene, men fordi det går an...

Når han har vært hos oss, sjekker vi huset.

Vi spør ikke om han har stjælt noe, men HVA han stjal...

Mange ganger har han ikke tatt noe som helst, men vi går alltid ut fra at det er han som har stjålet ting vi ikke finner... Kjipt for han, såklart.

Vi stoler overhode ikke på fyren, så vi låser inn dyre ting på soverommet vårt, når han skal komme.

Han vet det og blir lei seg. Men det hjelper faktisk ikke.

Mangler penger i lommeboken min, er han den første som får en telefon...

Han vet hvorfor.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Høres ut som du har funnet ut at "lovene" ikke er så viktige. Matbutikkene tjener jo milliarder av kroner i året uansett, i forhold til foreksempel råvareprodusentene og leverandørene. Om du blir tatt så blir saken bare henlagt, men om de kan bevise at du er serietyv for kjeden så kan du få en liten bot men du har allikevel spart inn det du stjal før. På programmet Insider viste de en norsk butikktyv, han sa han hadde stjelt ukentlig i 8 år og blitt tatt 5 ganger og det var i større elekrobutikker o.l så det er liten sjanse for at noe farlig skal skje deg :)

Anonymous poster hash: a0472...60d

Det skal du ikke være så sikker på, gett.

Mange unge folk som starter sin karriære som svingdørs-beboere i norske fengsler, gjør dette fordi de har en karriære som butikktyv.

P.S : Les deg opp om det som heter "Forliksrådet."

Det bør forresten TS også gjøre.

Ting som ikke blir en straffesak ender ofte i Forliksrådet.

Og den første av de fem gangene som denne tjuven du snakker om ble tatt, kostet altså den personen adgangen til USA, for resten av overskuelig framtid.

Men han sa sikkert ikke det på TV da han skrøt av seg selv.

Strålende glad mor og far tilbyr : "Vil du være med på ferie til Florida?Vi betaler alt!"

T.S svarer : "Eh, nei. Jeg stjal en mascara på Vita, så jeg kan ikke få innreise dit..."

Endret av Tøytigern
Skrevet

Vær glad du ikke er oppvokst på Tveita i Oslo på 1980 og 1990-tallet under torpedoen Jan Kvalen sin regjeringstid som vakt på Tveita Senter. De som den gang ble tatt for butikknasking ble ikke nødvendigvis anmeldt til politiet. De ble i stedet ofte dratt ned i kjelleren på senteret og mishandlet av Kvalen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men de kan vel strengt tatt ikke beskylde noen for å ha stjålet sist gang de var der? Jeg har hørt at de må stoppe tyven på vei ut av butikken, slik at man tar han/henne når h*n har gått ut av butikken, og har ubetalte varer i lommene/vesken. 

Anonymous poster hash: 99e39...a13

har ikke hørt noe om at vi ikke kan ta de i etter tid. men uansett. Har det på film. Så det blir anmeldt. . vis en stjelte på mandag. å sjefen finner ut av det på tirsdag. På onsdag når tyven kommer innom har alle ansatte sett bilde av tyven på veggen .og vi sier fra at han er der. så følger sjefen med på kontoret om han/hun tar noe  med seg.  

Anonymous poster hash: 150f3...1d3

• Liker 1
Skrevet

Vær glad du ikke er oppvokst på Tveita i Oslo på 1980 og 1990-tallet under torpedoen Jan Kvalen sin regjeringstid som vakt på Tveita Senter. De som den gang ble tatt for butikknasking ble ikke nødvendigvis anmeldt til politiet. De ble i stedet ofte dratt ned i kjelleren på senteret og mishandlet av Kvalen.

Det var vel noe de sa for å skremme folk fra å stjæle og ikke noe som faktisk har hendt.

AnonymBruker
Skrevet

har ikke hørt noe om at vi ikke kan ta de i etter tid. men uansett. Har det på film. Så det blir anmeldt. . vis en stjelte på mandag. å sjefen finner ut av det på tirsdag. På onsdag når tyven kommer innom har alle ansatte sett bilde av tyven på veggen .og vi sier fra at han er der. så følger sjefen med på kontoret om han/hun tar noe  med seg.  

Anonymous poster hash: 150f3...1d3

Men hva om man stjeler i forskjellige butikker? Og ikke stjeler i samme butikken igjen før en ukes tid etterpå. Da er det jo fort vanskeligere for sjefen å oppdage like etterpå at "hun stjeler". 

AnonymBruker
Skrevet

Det skal du ikke være så sikker på, gett.

Mange unge folk som starter sin karriære som svingdørs-beboere i norske fengsler, gjør dette fordi de har en karriære som butikktyv.

P.S : Les deg opp om det som heter "Forliksrådet."

Det bør forresten TS også gjøre.

Ting som ikke blir en straffesak ender ofte i Forliksrådet.

Og den første av de fem gangene som denne tjuven du snakker om ble tatt, kostet altså den personen adgangen til USA, for resten av overskuelig framtid.

Men han sa sikkert ikke det på TV da han skrøt av seg selv.

Strålende glad mor og far tilbyr : "Vil du være med på ferie til Florida?Vi betaler alt!"

T.S svarer : "Eh, nei. Jeg stjal en mascara på Vita, så jeg kan ikke få innreise dit..."

Hvorfor blir man nektet adgang i USA fordi man har nasket i butikken, egentlig? 

Skrevet

Det var vel noe de sa for å skremme folk fra å stjæle og ikke noe som faktisk har hendt.

Hadde det ikke vært sant ville det temmelig sikkert blitt gjennomskuet i et såpass belastet miljø.

TV2-programmet Rikets tilstand avslørte hvordan Jan Kvalen turet fram med vold og trusler, og hvordan politiet tillot det pga hans status som informant. En synlig doppåvirket Kvalen fortalte der selv villig vekk foran kamera om sin voldsutøvelse. Han fortalte hvordan han kuet noen ungdommer på Tveita-senteret ved å plutselig slå en av dem i bakken. Sjokkerte TV-seere fikk se hvordan Kvalen ble så opphisset av å fortelle om sine voldsorgier, at han plutselig reiste seg opp og slo hull i sin egen stuevegg for å demonstrere sin voldsutøvelse. Da Tv2 begynte å grave i politianmeldelser fant de på bare noen år bakover i tid tilsammen 19 anmeldelser for vold, trusler og utpressing. I løpet av tiden de brukte på å lage programmet hadde anmeldelsene vokst til 24. Tv2 mente i tillegg at dette bare var toppen av isfjellet, da de fleste antakelig ikke tok sjansen på å anmelde ham av frykt for represalier. Tv2 tok tak i en spesielt stygg sak som eksempel der en familiefar ble mishandlet nesten til døde av Kvalen rett utenfor Tveita-senteret. Det var vitner til mishandlingen som kunne fortelle at Kvalens medløpere plantet en kniv på åstedet slik at det skulle se ut som Kvalen hadde handlet i selvforsvar. Kirurgen som opererte offeret fortalte at dette var det styggeste tilfellet av mishandling han hadde vært borti. Offeret lå et halvt år på sykehus og ble varig ufør. Politiet viste allikevel liten interesse for saken, til tross for at de hadde vitner og det hele. Tv2 avslørte videre med dokumenter de hadde fått tilgang til hvordan politiet konsekvent henla alle saker mot Kvalen fordi han ble ansett som en viktig informant og støttespiller. Det ble i ettertid framsatt dødstrusler mot programskaperne og deres familier. Hele greia framsto som en stygg skamplett for Oslo-politiet, som ble refset av riksadvokaten for å ha brutt gjeldende retningslinjer.

Dokumentaren ligger ikke på nettet, men programskapernes metoderapport finner man her: http://www.skup.no/metoderapporter/1999/1999-27%20Rettssikkerhet%20-%20politiets%20informanter.pdf

http://www.vg.no/nyheter/meninger/kval-en-mende/a/8695132/

Jeg tror man trygt kan slå fast at hvis man den gangen gjorde noen sprell på Tveita-senteret som ikke falt i smak hos Jan Kvalen var man i praksis rettsløs og det kunne det gå deg riktig ille.

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor blir man nektet adgang i USA fordi man har nasket i butikken, egentlig? 

Fordi du må ha plettfri vandel for å få innreisetillatelse. Noe du ikke har lenger, om du blir tatt for nasking.

Skrevet

Hadde det ikke vært sant ville det temmelig sikkert blitt gjennomskuet i et såpass belastet miljø.

TV2-programmet Rikets tilstand avslørte hvordan Jan Kvalen turet fram med vold og trusler, og hvordan politiet tillot det pga hans status som informant. En synlig doppåvirket Kvalen fortalte der selv villig vekk foran kamera om sin voldsutøvelse. Han fortalte hvordan han kuet noen ungdommer på Tveita-senteret ved å plutselig slå en av dem i bakken. Sjokkerte TV-seere fikk se hvordan Kvalen ble så opphisset av å fortelle om sine voldsorgier, at han plutselig reiste seg opp og slo hull i sin egen stuevegg for å demonstrere sin voldsutøvelse. Da Tv2 begynte å grave i politianmeldelser fant de på bare noen år bakover i tid tilsammen 19 anmeldelser for vold, trusler og utpressing. I løpet av tiden de brukte på å lage programmet hadde anmeldelsene vokst til 24. Tv2 mente i tillegg at dette bare var toppen av isfjellet, da de fleste antakelig ikke tok sjansen på å anmelde ham av frykt for represalier. Tv2 tok tak i en spesielt stygg sak som eksempel der en familiefar ble mishandlet nesten til døde av Kvalen rett utenfor Tveita-senteret. Det var vitner til mishandlingen som kunne fortelle at Kvalens medløpere plantet en kniv på åstedet slik at det skulle se ut som Kvalen hadde handlet i selvforsvar. Kirurgen som opererte offeret fortalte at dette var det styggeste tilfellet av mishandling han hadde vært borti. Offeret lå et halvt år på sykehus og ble varig ufør. Politiet viste allikevel liten interesse for saken, til tross for at de hadde vitner og det hele. Tv2 avslørte videre med dokumenter de hadde fått tilgang til hvordan politiet konsekvent henla alle saker mot Kvalen fordi han ble ansett som en viktig informant og støttespiller. Det ble i ettertid framsatt dødstrusler mot programskaperne og deres familier. Hele greia framsto som en stygg skamplett for Oslo-politiet, som ble refset av riksadvokaten for å ha brutt gjeldende retningslinjer.

Dokumentaren ligger ikke på nettet, men programskapernes metoderapport finner man her: http://www.skup.no/metoderapporter/1999/1999-27%20Rettssikkerhet%20-%20politiets%20informanter.pdf

http://www.vg.no/nyheter/meninger/kval-en-mende/a/8695132/

Jeg tror man trygt kan slå fast at hvis man den gangen gjorde noen sprell på Tveita-senteret som ikke falt i smak hos Jan Kvalen var man i praksis rettsløs og det kunne det gå deg riktig ille.

Oh, dearest. Da har jeg dessverre blitt født for seint til å få med meg hva som hendte, ser det ut til.

For min omgangskrets har alltid ledd av det som rykter.

AnonymBruker
Skrevet

Man blir anmeldt for alle gangene som man blir filmet også. Min tidligere sjef pleide å gå over overvåkningskameraene en gang i mnd. Da satt han en hel dag.

Anonymous poster hash: 9afc7...821

Sjefen kan jo ikke gå over alt som er filmet i en hel måned, på bare en dag? 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Men hva om man stjeler i forskjellige butikker? Og ikke stjeler i samme butikken igjen før en ukes tid etterpå. Da er det jo fort vanskeligere for sjefen å oppdage like etterpå at "hun stjeler". 

Så kjekt å bli kjent som hun der jenta som stjeler i alle butikkene i byen, da.

Jey.

Mysigt å bli fotfulgt av Securitas rundt i butikkene, når man er i byen med veninner en lørdag....

Be dem med på en kaffe og en sigg. Det vil de sikkert ha. :)

:sarkasme:

Endret av Tøytigern
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...