Gå til innhold

Jeg er "avhengig" av å naske i butikker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det skal du ikke være så sikker på, gett.

Mange unge folk som starter sin karriære som svingdørs-beboere i norske fengsler, gjør dette fordi de har en karriære som butikktyv.

P.S : Les deg opp om det som heter "Forliksrådet."

Det bør forresten TS også gjøre.

Ting som ikke blir en straffesak ender ofte i Forliksrådet.

Og den første av de fem gangene som denne tjuven du snakker om ble tatt, kostet altså den personen adgangen til USA, for resten av overskuelig framtid.

Men han sa sikkert ikke det på TV da han skrøt av seg selv.

Strålende glad mor og far tilbyr : "Vil du være med på ferie til Florida?Vi betaler alt!"

T.S svarer : "Eh, nei. Jeg stjal en mascara på Vita, så jeg kan ikke få innreise dit..."

Du mener vel antagelig Konfliktsrådet...?

Anonymous poster hash: 68d6a...29d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du mener vel antagelig Konfliktsrådet...?

Anonymous poster hash: 68d6a...29d

Nei.

AnonymBruker
Skrevet

IKKE stjele neste gang?  :vetikke:

Du skisserer det så enkelt. Det er det ikke. Eller sier du dette til alkoholikere eller stoffmisbrukere også? "Ikke drikk neste gang?  :vetikke:  " 

Dette er et reellt problem, og TS bør virkelig oppsøke profesjonell hjelp. Det er flott at hun ikke har fått noen store konsekvenser av dette, og hun bør gjøre noe med det før hun plutselig får det. 

Ta en livsavgjørelse: Du er ikke en person som stjeler. 

At du er avhengig, er bare en unnskyldning. Forvent mer av deg selv. 

Igjen, rimelig enkel tankegang. Det er selvsagt ikke riktig å stjele, men det vet nok TS godt selv. At hun nå skriver et innlegg på KG der hun opplyser om problemet hennes og at hun ikke klarer å slutte, for så å bli møtt med slike svar som dette er ganske hårreisende. Psykisk sykdom er reellt, og man kan ikke bare plutselig bestemme seg for å bli frisk. 

Det er synt at det er så mange på KG som uttaler seg så bastant og avslører sin mangelfulle kunnskap på dette området samt ekstremt lave refleksjonsnivå. 

Anonymous poster hash: 0c13e...54d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du skisserer det så enkelt. Det er det ikke. Eller sier du dette til alkoholikere eller stoffmisbrukere også? "Ikke drikk neste gang?  :vetikke:  " 

Dette er et reellt problem, og TS bør virkelig oppsøke profesjonell hjelp. Det er flott at hun ikke har fått noen store konsekvenser av dette, og hun bør gjøre noe med det før hun plutselig får det. 

Igjen, rimelig enkel tankegang. Det er selvsagt ikke riktig å stjele, men det vet nok TS godt selv. At hun nå skriver et innlegg på KG der hun opplyser om problemet hennes og at hun ikke klarer å slutte, for så å bli møtt med slike svar som dette er ganske hårreisende. Psykisk sykdom er reellt, og man kan ikke bare plutselig bestemme seg for å bli frisk. 

Det er synt at det er så mange på KG som uttaler seg så bastant og avslører sin mangelfulle kunnskap på dette området samt ekstremt lave refleksjonsnivå. 

TS her. 

JA, jeg vet at det ikke er riktig å stjele, det trodde jeg kom fram av hovedinnlegget også. Problemet er at jeg ikke klarer å la være. Klarer ikke å se for meg at jeg kommer til å bli tatt. Det er jo så enkelt å bare snike et par varer i veska uten at noen ser det.

Jeg vil ikke være en tyv, og hater at jeg begynte med dette. Vil virkelig slutte. Men mulig eneste utvei er psykolog eller noe :( 

Anonymous poster hash: 99e39...a13

Skrevet

TS her. 

JA, jeg vet at det ikke er riktig å stjele, det trodde jeg kom fram av hovedinnlegget også. Problemet er at jeg ikke klarer å la være. Klarer ikke å se for meg at jeg kommer til å bli tatt. Det er jo så enkelt å bare snike et par varer i veska uten at noen ser det.

Jeg vil ikke være en tyv, og hater at jeg begynte med dette. Vil virkelig slutte. Men mulig eneste utvei er psykolog eller noe :(

Greia er at du må spørre deg selv hva som motiverer deg?

- er det spenningen?

Men du forteller jo at det er så lett.

- er det fattigdom som motiverer deg?

Men du forteller jo at du stjeler bare billigvarer.

Greia med å være tyv er at det er veldig slitsomt å hele tiden måtte passe deg for å bli avslørt.

- Det er ulempen med å være et dårlig menneske.

Gode mennesker har det til felles at de kan snakke om sine egne handlinger til andre mennesker og få beundring i stede for fordømmelse.

Skal du bli lykkelig må du slutte å stjele, nå skal jeg fortelle deg hvorfor tyver aldri kan bli lykkelige.

- Det er fordi at man på seg selv kjenner andre. En tyv vil jo innbille seg at alle andre vil stjele fra henne selv.

Tenk om du blir rik en dag da? Hva skal du gjøre da uten tillit? Da vil du jo føle deg fattig som ikke kan ta glede over rikdommen i og med at alle andre vil forsøke å ta den fra deg?

-------

Forslag. Forsøk å ikke stjele og sjekk hvor spennende det kan være da? Å spare penger til det du selv behøver det er det ikke alle som klarer! Voks opp og bli det menneske du vil at andre skal være.

AnonymBruker
Skrevet

Anonymous poster hash: a3bbb...8dc
Skrevet (endret)

Én måned med denne avhengigheten og du har diagnostisert TS med psykisk sykdom.... Og uansett, man må ta et valg. Jeg har ikke sagt at det blir lett. Men med mindre TS bestemmer seg for å slutte, med eller uten hjelp, er det ingenting som endrer seg. 

Endret av Pysa
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men hva om man stjeler i forskjellige butikker? Og ikke stjeler i samme butikken igjen før en ukes tid etterpå. Da er det jo fort vanskeligere for sjefen å oppdage like etterpå at "hun stjeler". 

Vi har et vaktselskap som har flere butikker i området så de får bilde og kan advare andre butikker om han/hun kommer innom vært ekstra på vakt.  

Vi har bilder av alle tyvene på pauserommet. om de kommer en uke seinere har jeg jo sett bilde minst 10 ganger . og vis jeg ser personen så sier jeg i fra nå er det en tyv i butikken. vær på vakt. da får alle ansatte beskjed. og vedkommende blir fulgt med øyne og på kamera helt til han/hun går fordi kassa. 

Anonymous poster hash: 150f3...1d3

AnonymBruker
Skrevet

Vi har et vaktselskap som har flere butikker i området så de får bilde og kan advare andre butikker om han/hun kommer innom vært ekstra på vakt.  

Vi har bilder av alle tyvene på pauserommet. om de kommer en uke seinere har jeg jo sett bilde minst 10 ganger . og vis jeg ser personen så sier jeg i fra nå er det en tyv i butikken. vær på vakt. da får alle ansatte beskjed. og vedkommende blir fulgt med øyne og på kamera helt til han/hun går fordi kassa. 

I den butikken jeg stjeler mest i ser jeg ofte sjefen jobbe med varer ute i butikken. Hvis jeg er innom bare ser han på meg og sier kanskje hei. Hvis han visste om at jeg stjeler, og de har bilde av meg på bakrommet og er klar for å ta meg, så hadde han vel gått inn på bakrommet og fulgt med kameraet, istedet for å fortsette med arbeidet? Bare et eksempel… 

AnonymBruker
Skrevet

I den butikken jeg stjeler mest i ser jeg ofte sjefen jobbe med varer ute i butikken. Hvis jeg er innom bare ser han på meg og sier kanskje hei. Hvis han visste om at jeg stjeler, og de har bilde av meg på bakrommet og er klar for å ta meg, så hadde han vel gått inn på bakrommet og fulgt med kameraet, istedet for å fortsette med arbeidet? Bare et eksempel… 

Ja det vil jeg tro han ville gjort. Du har vel kommet deg greit under radaren enn så lenge.

Gjest Angry Man
Skrevet (endret)

Heh. Jeg nasket endel når jeg var ung. Har sluttet med det for lenge siden selfølgelig.

Kjenner en annen som også gjorde det mye når hun var ung, hun er doktor nå. Og nei det har ikke fått konsekvenser for noen av oss.

Det stemmer heller ikke at du ikke kan dra til USA hvis du blir tatt for nasking.

Her er svar fra jurist på om vedkommende som har blitt tatt for nasking kan dra til Usa.

"I ditt tilfelle vil ikke forelegget du fikk for naskeri hindre deg i å få visum, siden naskeri kun har en strafferamme på 6 måneders fengsel."

Mener selfølgelig ikke å oppfordre til tyveri. Så mitt råd til TS er å kutte ut sporenstreks. Det er mere forstålig at et barn/ungdom gjør noe slikt enn et voksent menneske som man med rette forventer en del mer fra. Og en ting du visserligen aldri må gjøre er å stjele fra privatpersoner eller andre som ikke har det så bra. En ting er å naske en sjokolade fra Rimi, men hvis du stjeler fra Kari, Jon eller Frelsesarmeen er du en skikkelig slusk.

Endret av Angry Man
AnonymBruker
Skrevet

Heh. Jeg nasket endel når jeg var ung. Har sluttet med det for lenge siden selfølgelig.

Kjenner en annen som også gjorde det mye når hun var ung, hun er doktor nå. Og nei det har ikke fått konsekvenser for noen av oss.

Det stemmer heller ikke at du ikke kan dra til USA hvis du blir tatt for nasking.

Her er svar fra jurist på om vedkommende som har blitt tatt for nasking kan dra til Usa.

"I ditt tilfelle vil ikke forelegget du fikk for naskeri hindre deg i å få visum, siden naskeri kun har en strafferamme på 6 måneders fengsel."

Mener selfølgelig ikke å oppfordre til tyveri. Så mitt råd til TS er å kutte ut sporenstreks. Det er mere forstålig at et barn/ungdom gjør noe slikt enn et voksent menneske som man med rette forventer en del mer fra. Og en ting du visserligen aldri må gjøre er å stjele fra privatpersoner eller andre som ikke har det så bra. En ting er å naske en sjokolade fra Rimi, men hvis du stjeler fra Kari, Jon eller Frelsesarmeen er du en skikkelig slusk.

Jeg har aldri stjålet noe fra andre enn matbutikken. 

AnonymBruker
Skrevet

Men de kan vel strengt tatt ikke beskylde noen for å ha stjålet sist gang de var der? Jeg har hørt at de må stoppe tyven på vei ut av butikken, slik at man tar han/henne når h*n har gått ut av butikken, og har ubetalte varer i lommene/vesken. 

Det kan gå an. En klesbutikk jeg vet om hadde filmet en jente som stjal masse klær, men hun kjøpte alltid noe for å ikke virke mistenkelig. Hun betalte da med kort, og tilslutt kontaktet butikken politiet med alle bevisene..

Anonymous poster hash: d31b5...02a

AnonymBruker
Skrevet

Sjefen kan jo ikke gå over alt som er filmet i en hel måned, på bare en dag?

Hvorfor ikke? Kamera tar kun opp bevegelse, og man kan gange hastigheten med 8. Så det rekker man fint

Anonymous poster hash: d3e40...7f1

• 3 år senere...
Skrevet

On 6/30/2015 at 5:54 PM, AnonymBruker said:

Dessverre har jeg blitt "avhengig" av å naske i matbutikker. Jeg tar ikke varer som koster mye (20-30 kroner), og kun én eller to varer per gang, men det blir jo en betydelig sum hvis man ser alt jeg tar i løpet av en lengre tid. 

Vet ikke hvorfor jeg begynte med det, men jeg har ganske dårlig råd, og tok først en yoghurt, og siden dette gikk bra, prøvde jeg igjen en dag senere, og da er jeg inne i en ond sirkel. 

Har holdt på med dette i rundt en måned. Vet helt klart at det er galt, men jeg klarer ikke å slutte. Det er jo så enkelt å naske uten å bli tatt. Har lyst til å slutte med det, men klarer ikke å motstå fristelsen når jeg er inne på butikken. 

Noen som har råd for hva jeg bør gjøre? 

Hilsen jente 21 år. 

Anonymous poster hash: 0110a...bbc

Hei! Ville bare si at jeg har akkuratt d samme problemet som deg. Klarer bare ikke slutte å stjele. Hver gang jeg gjør det får jeg et slags "kick" av spenning og bare MÅ gjøre d igjen. Jeg og stjeler for d meste småting, og eg begynte med å stjele i butikker også. Jeg er bare 18 btw og kanskje egt. litt for ung for denne nettsiden, men samma det. Jeg stjeler en del i skolekafeteriaen fortida og har ikke blitt tatt foreløbig selv om eg vet at de har sett meg (kjønner jo at de ikke er dumme heller da). Mamma sier alltid til meg at det bare er en "unnskylding" men d er ikke d jeg klarer sånn serr ikke å slutte. Lurer noen ganger på hva som er galt med meg liksom... Tror ikke jeg er kleptoman heller liksom... Har lignende sympotmer men ikke like sterke som beskrevet på f. eks. ung.no. 

Noen som vet hvordan skolekafeteriaen gjør d når noen stjeler? Hvorfor har de egt. ikke stoppet med i d hele når de til og med har SETT det??? Har d en spesiell måte å håndtere d på?  Kan d være at de blanlegger å ta meg på "fersk gjerning" på et visst tidspunk eller noe? Noen som vet hva de pleier å gjøre? (nå spørr jeg kanskje teit, men whatever)

Skrevet
On 6/30/2015 at 9:54 PM, AnonymBruker said:

Du kommer til å ødelegge ditt sosiale liv på det her viset. En bekjent av meg, voksen dame over førti og aldri vært samboer/ingen barn, har mista all troverdighet når det kom fram at hun har nasket jevnlig siden 18 års alderen. Hun har aldri blitt tatt, men mistet både venner og kjæeester pga dette.

Anonymous poster hash: c0ff1...45d

Sier egentlig mer om "vennene" som bare stakk fra noen som åpenbart hadde et problem.

Anonymkode: d02a4...c0b

• Liker 2
Skrevet

Et tips tid dere som skriver i tråden; ikke skriv under nick! Noen kan legge sammen postene og skjønne at det er deg, kryss av for anonym!

Anonymkode: 6eff7...75f

• Liker 1
Skrevet

Hva slags straff får man forresten hvis man blir tatt med en sjokolade eller en ferdigrett? Er det bot?

Anonymkode: d02a4...c0b

Skrevet

Jeg har også gjort dette i en periode fordi jeg har hatt dårlig råd, men har sluttet med det nå fordi jeg fikk angst for å bli tatt. Det er virkelig, virkelig ikke verdt det, og ikke ønsker jeg å være et slikt menneske heller.
Gikk over til dumpster-diving istedenfor, det ser jeg på som moralsk riktig "stjeling", selv om det vel teknisk sett er ulovlig. Man kan tjene mye penger på det også! Det som burde være ulovlig er å kaste så mye som butikkene gjør, alt fra potteplanter til finfint kjøtt og fisk til hunden og kattene mine, helt fin frukt, masse brødvarer, varer fra ferskvaredisken etc, etc, etc, Det er helt sykt rett og slett, anbefaler andre som har dårlig råd å prøve!

• Liker 2
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Et tips tid dere som skriver i tråden; ikke skriv under nick! Noen kan legge sammen postene og skjønne at det er deg, kryss av for anonym!

Godt tips, bare 4 år for seint. Tråden er fra 2015

Anonymkode: c386c...9b3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...