Gå til innhold

Jeg er "avhengig" av å naske i butikker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dessverre har jeg blitt "avhengig" av å naske i matbutikker. Jeg tar ikke varer som koster mye (20-30 kroner), og kun én eller to varer per gang, men det blir jo en betydelig sum hvis man ser alt jeg tar i løpet av en lengre tid. 

Vet ikke hvorfor jeg begynte med det, men jeg har ganske dårlig råd, og tok først en yoghurt, og siden dette gikk bra, prøvde jeg igjen en dag senere, og da er jeg inne i en ond sirkel. 

Har holdt på med dette i rundt en måned. Vet helt klart at det er galt, men jeg klarer ikke å slutte. Det er jo så enkelt å naske uten å bli tatt. Har lyst til å slutte med det, men klarer ikke å motstå fristelsen når jeg er inne på butikken. 

Noen som har råd for hva jeg bør gjøre? 

Hilsen jente 21 år. 

Anonymous poster hash: 0110a...bbc
Videoannonse
Annonse
Skrevet

IKKE stjele neste gang?  :vetikke:

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Du er med andre ord en kleptoman. Oppsøk hjelp.

Anonymous poster hash: fa5aa...fe2
  • Liker 19
Skrevet

Ta en livsavgjørelse: Du er ikke en person som stjeler. 

At du er avhengig, er bare en unnskyldning. Forvent mer av deg selv. 

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

De har overvåkningskameraer og skjerm som de kikker på fra bakrommet, en dag kommer de ut og tar deg. 

De har også "sivile spanere" som går rundt i butikken og later som de handler, så se opp

Anonymous poster hash: 78a09...623
  • Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

De har overvåkningskameraer og skjerm som de kikker på fra bakrommet, en dag kommer de ut og tar deg. 

De har også "sivile spanere" som går rundt i butikken og later som de handler, så se opp

Anonymous poster hash: 78a09...623

Jeg er jo klar over det, og tenker på det hver gang. Men for hver gang jeg stjeler uten å bli tatt, jo lettere er det å tenke at jeg ikke blir tatt neste gang heller. 

Skulle ønske det var å bare ikke stjele, men det er lettere sagt enn gjort. 

Og disse overvåkningskameraene, hvor mange er det vel som slavisk sitter og ser på dem? 

Anonymous poster hash: 99e39...a13

AnonymBruker
Skrevet

Akkurat begynt i butikk, og merker godt av sjefen sitter inne på kontoret og stirrer på meg og hva jeg gjør :P

Anonymous poster hash: c77d9...fdf

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kontakt legen din og be om henvisning til psykolog.

Anonymous poster hash: be8fb...0a6
  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Sjefen min er en syking på å ta folk som stjeler. aldri jobbet i en butikk som tar så mange tyver som der jeg jobber nå. Noen ganger tar vi de når de er der da. At jeg ser det,men andre ganger så kan du bli  tatt nestegang du kommer innom. og vaktselskapet anmelder alle.

Anonymous poster hash: 150f3...1d3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er jo klar over det, og tenker på det hver gang. Men for hver gang jeg stjeler uten å bli tatt, jo lettere er det å tenke at jeg ikke blir tatt neste gang heller. 

Skulle ønske det var å bare ikke stjele, men det er lettere sagt enn gjort. 

Og disse overvåkningskameraene, hvor mange er det vel som slavisk sitter og ser på dem? 

Jeg hadde en sjef som stort sett ikke gjorde annet enn å glo på overvåkningskameraene. 

Anonymous poster hash: f5ca7...2f1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sjefen min er en syking på å ta folk som stjeler. aldri jobbet i en butikk som tar så mange tyver som der jeg jobber nå. Noen ganger tar vi de når de er der da. At jeg ser det,men andre ganger så kan du bli  tatt nestegang du kommer innom. og vaktselskapet anmelder alle.

Anonymous poster hash: 150f3...1d3

Men de kan vel strengt tatt ikke beskylde noen for å ha stjålet sist gang de var der? Jeg har hørt at de må stoppe tyven på vei ut av butikken, slik at man tar han/henne når h*n har gått ut av butikken, og har ubetalte varer i lommene/vesken. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Om du blir tatt, kommer du til å hate deg selv intenst i lang tid, kanskje resten av livet.

Vær så snill, slutt. Ikke ødelegg livet ditt. Unngå å gå i butikker.

Husk at ingenting av det du stjeler, har stor verdi i livet ditt.

Anonymous poster hash: 5a550...e1f

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du fortsetter med dette, kommer du til å bli tatt for det en dag. Tenk skammen du kommer til å føle da, og om ikke det hjelper å reflektere over det, kan du tenke at du aldri kommer til å stjele igjen når du slukøret tusler ut fra avhøret med politiet...

Anonymous poster hash: 78286...5ae

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kommer til å ødelegge ditt sosiale liv på det her viset. En bekjent av meg, voksen dame over førti og aldri vært samboer/ingen barn, har mista all troverdighet når det kom fram at hun har nasket jevnlig siden 18 års alderen. Hun har aldri blitt tatt, men mistet både venner og kjæeester pga dette.

Anonymous poster hash: c0ff1...45d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tenk på hva slags konsekvenser det vil få. Kanskje du ikke kan reise til enkelte land fordi du har det på rullebladet, og må føre det opp i visumsøknaden. Kanskje noe skole du ikke kan komme inn på. Det er ikke verdt det! God ide å unngå butikker! Du må jo ha mat, men kanskje du kan sende noen andre, eller hvertfall storhandle så du ikke trenger dra så ofte.

Anonymous poster hash: a6d52...6c4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men de kan vel strengt tatt ikke beskylde noen for å ha stjålet sist gang de var der? Jeg har hørt at de må stoppe tyven på vei ut av butikken, slik at man tar han/henne når h*n har gått ut av butikken, og har ubetalte varer i lommene/vesken.

Man blir anmeldt for alle gangene som man blir filmet også. Min tidligere sjef pleide å gå over overvåkningskameraene en gang i mnd. Da satt han en hel dag.

Anonymous poster hash: 9afc7...821

Skrevet

Dessverre har jeg blitt "avhengig" av å naske i matbutikker. Jeg tar ikke varer som koster mye (20-30 kroner), og kun én eller to varer per gang, men det blir jo en betydelig sum hvis man ser alt jeg tar i løpet av en lengre tid. 

Vet ikke hvorfor jeg begynte med det, men jeg har ganske dårlig råd, og tok først en yoghurt, og siden dette gikk bra, prøvde jeg igjen en dag senere, og da er jeg inne i en ond sirkel. 

Har holdt på med dette i rundt en måned. Vet helt klart at det er galt, men jeg klarer ikke å slutte. Det er jo så enkelt å naske uten å bli tatt. Har lyst til å slutte med det, men klarer ikke å motstå fristelsen når jeg er inne på butikken. 

Hilsen jente 21 år. 

Det kalles for kleptomani og det bør behandles av psykolog, så du unngår å få et rulleblad når du blir tatt :)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du må ikke tro at du er trygg sålenge du ikke blir tatt. I butikken jeg jobber i planlegger vi dette nøye. Når en tjuvradd kommer inn setter sjefen seg foran skjermen og følger med. Alle ansatte vet hvem tjuvraddene er, for vi printer ut bilde av de fra skjermen og henger de opp på "DISSE STJELER"-veggen vår. Så samarbeider vi med butikkene i nærområdet så alle vet hvem tjuvraddene er. Flere ganger når vi har avslørt tjuvraddene har det blitt meget ubehagelig for de. Så selv om du tror du er trygg nå der du sitter å eter tjuvgodset ditt, kan det godt hende butikkene du stjeler fra sitter å planlegger hvordan de skal ta deg skikkelig.

Om du fremdeles er naske-kåt etter å ha lest svarene folk har gitt deg her, kan du jo Google litt og finne ut hvor mye butikkene taper i året på klaufingra egoister som deg.

Du får ikke et milligram med sympati fra meg. Det er ikke synd på deg, din skurk.

Anonymous poster hash: e4247...c5c

• Liker 7
Skrevet

Hilsen jente 21 år. 

Dette handler om å kontrollere følelser. Kleptomani, selvskading og bulemi mm er slike ting. Du får finne ut hvorfor denne trangen er til, hvor den kom fra, så forsøke gjøre noe med det. 

Som noen sier her, en psykolog kan hjelpe på. Håper du finner ut av det, ts:)

• Liker 6
Skrevet (endret)

En annen grunn til å ta dette på alvor er å vite at du vil bli nektet innreise til feks USA når du har blitt tatt for butikktyveri og det har blitt felt en dom.

Du vil fortsette å få impulser om å stjele som blir sterkere til du nasker helt ukritisk, dersom du ikke skaffer deg en psykologtime nå :)

Da blir du etterhvert tatt, tatt mere enn èn gang, anmeldt og til slutt felles det ned en dom, - og din mulighet til å besøke USA er vekk, zip, borte.

Noe å tenke på :)

Endret av Tøytigern
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...