Gå til innhold

Takst

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kjøpte et veldig gammelt hus som må pusses opp veldig mye. Tak, bad osv. Og det var ingen teknisk tilstand taksering, men var en takstmann der som bare så på hvordan huset var og skrev feilene han så på huset uten og flytte på noe som helst. I kjelleren skriver han at det er fuktutslag med saltutslag. Det er jo greit, men nå gikk jeg opp og ned trappen noen ganger i kjelleren å ser hele taket er brent men det er malt over pluss man ser godt det har vært en brann der nede på vaskerom døra. Jeg har revet ned endel inne på vaskerommet i kjelleren og ser det ikke har vært noe små brann her.. Sikkert lenge siden denne brannen oppsto, men burde ikke en takstmann se slike ting ? Det er ikke sikkert jeg hadde kjøpt dette om jeg viste det hadde vært en brann her også tillegg til all denne oppussingen. Hmm.

Anonymous poster hash: 3883f...0c6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er jo noe som tidlige eier burde visst om. Ergo du kan kontakte forsikringsselskapet (regner med selger har forsikring)

AnonymBruker
Skrevet

Dette er jo noe som tidlige eier burde visst om. Ergo du kan kontakte forsikringsselskapet (regner med selger har forsikring)

Eieren var en ganske gammel mann og bodde der nesten ikke. Og Eide det kun i 4år. Usikker på om han viste det, eller ikke.. Men er det noe jeg kan få gjort med det? Eieren har forsikring.

Skrevet

Eieren var en ganske gammel mann og bodde der nesten ikke. Og Eide det kun i 4år. Usikker på om han viste det, eller ikke.. Men er det noe jeg kan få gjort med det? Eieren har forsikring.

Ja det er det. Dette er noe som du burde fått vite på forhånd. Du må ta kontakt med eier og få forsikrings informasjonen. Hvis du har forsikring også så tar du kontakt med de.

AnonymBruker
Skrevet

Ja det er det. Dette er noe som du burde fått vite på forhånd. Du må ta kontakt med eier og få forsikrings informasjonen. Hvis du har forsikring også så tar du kontakt med de.

Hva tror du ts sitt forsikringsselskap kan/vil gjøre med saken? Ingen verdens ting, spør du meg med min kunnskap.

Om selgers forsikringsselskap vil utgi noen info om sin kunde er jeg og tvilende til. Forsikringsselskapet har taushetsplikt i forhold til sine kunder, altså her selger.

Selger burde oppgitt informawjon om brann, om han var i stand til og kjente til noe brann. Takstmann er ikke pliktig til å undersøke boligen mer enn overfladisk. Det er gammelt nytt at folk legger for mye ansvar på takstmenn, ansvar de ikke har i forbindelse med salgstakseringer.

TS, hva ønsker du å oppnå? Å få hevet kjøpet? Fordi selger ikke har gitt info om brann? Du har kjøpt et opp pussingsobjekt. Er det i vesentlig dårligere stand enn du hadde grunn til å tro på kjøpstidspunktet, kan du prøve det på en hevingssak, men prosessen er lang, tung og vil kanskje ikke føre til annet enn runder i retten der du taper både sak og penger. En advokat vil kunne rådgi deg.

Når du mener taktsmannen burde sett at det var brann, vil du kunne bli møtt med at du burde sett brannen da du var på visning.

Anonymous poster hash: 268b3...4a1

AnonymBruker
Skrevet

Når jeg var alene på budrunden så kan det være jeg hadde prøvet meg på mindre beløp om takstmannen hadde sagt noe om at det hadde brent i huset før. Hadde absolutt prøvd meg på et mindre beløp.

AnonymBruker
Skrevet

Når jeg var alene på budrunden så kan det være jeg hadde prøvet meg på mindre beløp om takstmannen hadde sagt noe om at det hadde brent i huset før. Hadde absolutt prøvd meg på et mindre beløp.Anonymous poster hash: 3883f...0c6

Dette blir som uttrykket; Å gråte over spilt melk.

AnonymBruker
Skrevet

Vil ha boligen, men du skjønner vel at info om at det har vært en brann i kjelleren kan være i fordel for meg når jeg skal by på mitt fremtidige hus.

• Liker 1
Skrevet

Vil ha boligen, men du skjønner vel at info om at det har vært en brann i kjelleren kan være i fordel for meg når jeg skal by på mitt fremtidige hus.

Ta kontakt med eier. Selv om han er gammel og bare har bodd der i 4 år så er tidligere brann noe har burde visst om. Uansett så skal ekstra kostnader pga av dette bli betalt av han (forsikringsselskapet)

AnonymBruker
Skrevet

Dette blir som uttrykket; Å gråte over spilt melk.

Hæ? Du mener om det har vært en stor brann i kjelleren er ikke noe som burde blitt sagt i taksten. Jeg hadde jo aldri tenkt og gjøre så mye i kjelleren. Selv om det er et oppussing prosjekt. Men men.

AnonymBruker
Skrevet

Burde ikke du ha sett det før du kjøpte huset? Ettersom du ser det nå når du går opp og ned trappen.

Anonymous poster hash: effe5...f8d

AnonymBruker
Skrevet

Ta kontakt med eier. Selv om han er gammel og bare har bodd der i 4 år så er tidligere brann noe har burde visst om. Uansett så skal ekstra kostnader pga av dette bli betalt av han (forsikringsselskapet)

Takk for svar.

AnonymBruker
Skrevet

Burde ikke du ha sett det før du kjøpte huset? Ettersom du ser det nå når du går opp og ned trappen.

Anonymous poster hash: effe5...f8d

var 1 gang på visning og det er ikke noe jeg har lagt merke til. Men nå er ikke jeg en betalt takstmann som har en jobb for og se slike ting. Det er vel det takstmann skal? Se litt nøye på boligen før den selges?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

var 1 gang på visning og det er ikke noe jeg har lagt merke til. Men nå er ikke jeg en betalt takstmann som har en jobb for og se slike ting. Det er vel det takstmann skal? Se litt nøye på boligen før den selges? Anonymous poster hash: 3883f...0c6

Takstmannens jobb er å gi en verdivurdering av boligen, ikke en tilstandsrapport, noe som utgjør en vesentlig forskjell. Har der vært brann med så omfattende skader, så lukter det nok brann og. Det burde kjøper kjent lenge før rivingsarbeidene starter.

Om lukt etter brann, se boka, skadesanering i bolighus etter brann og vannskader.

En omfattende brann i bolighus vil nok og ha vært omtalt i lokalavisa, og noe nabolaget kjenner til.

Men igjen, takstmannen gir verdivurdering i forbindelse med salg ikke tilstandsrapport.

AnonymBruker
Skrevet

Takstmannens jobb er å gi en verdivurdering av boligen, ikke en tilstandsrapport, noe som utgjør en vesentlig forskjell. Har der vært brann med så omfattende skader, så lukter det nok brann og. Det burde kjøper kjent lenge før rivingsarbeidene starter.

Om lukt etter brann, se boka, skadesanering i bolighus etter brann og vannskader.

En omfattende brann i bolighus vil nok og ha vært omtalt i lokalavisa, og noe nabolaget kjenner til.

Men igjen, takstmannen gir verdivurdering i forbindelse med salg ikke tilstandsrapport.

Herregud. Lukt etter brann? Er du seriøs?

Du burde ta deg en røyk til, så hoppe til sengs.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...