Gå til innhold

Må frossen laks tines eller kan bare stekes?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Om jeg bare kan putte laksen i ovnen å steke den, hvor lenge? Sånne laksestammer uten skinn og ben.

Anonymous poster hash: 589cb...784

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Du kan putte de rett i ovnen, men jeg ville gjort følgende:

Tine ca 30 min på benken, sette ovnen på 100 og siden øke til 200.

Ca 45 min med min metode.

Legger du den rett i ovnen på 150 tar det vel ca 30 min avhengig av hvor godt stekt du vil ha den.

Endret av tekjerringa
Gjest Zeitgeist
Skrevet

Eller du kan steke den i panna på middels sterk varme i 10-12 minutter. Fungerer fint med dypfryst laks

AnonymBruker
Skrevet

Merk at fisken blir tørrere om du tilbereder den fra frossen tilstand, og i tillegg slipper mye vann. Så om du har tid til å tine er det det beste. 

Anonymous poster hash: a51c9...386
  • Liker 1
Skrevet

Mener også du kan pakke den i en plastpose med så lite luft så mulig og legge den i en bolle/vask med varmt vann :)

AnonymBruker
Skrevet

Mener også du kan pakke den i en plastpose med så lite luft så mulig og legge den i en bolle/vask med varmt vann :)

Ikke bruk varmt vann til tining, kaldt vann går faktisk kjappere samt du slipper at matvaren begynner å danne bakterier i det varme vannet!

Anonymous poster hash: 8e0f7...951

• Liker 6
Gjest Margit Spat
Skrevet

Jeg pleier å pakke laksefiletene enkeltvis i aluminiumsfolie og steke dem i stekeovnen. Ofte fra frossen tilstand, eventuelt halvtint. Pakkes de i folie blir de ikke tørre. Pleier å ha en bitteliten oljedråpe på folien for å unngå at det svir seg, men laks er i seg selv ofte så fett at det strengt tatt neppe er nødvendig. 

Gjest Zeitgeist
Skrevet

Merk at fisken blir tørrere om du tilbereder den fra frossen tilstand, og i tillegg slipper mye vann. Så om du har tid til å tine er det det beste.

Anonymous poster hash: a51c9...386

Ikke nødvendigvis. Med feite fiskeslag kan de fint stekes i frossen tilstand. Magre fiskeslag derimot bør tines, såfremst man ikke gjør det slik som Margit Spat her ovenfor beskriver.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...