Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en leilighet i Oslo, og i januar 2015 flyttet jeg til Holmestrand og ble samboer. Leiligheten min i Oslo er fortsatt ikke solgt, og den er heller ikke leid ut. Jeg må pusse opp badet før jeg selger leiligheten min og regner med (og håper) at den vil bli lagt ut for salg i høst.

Noen som kjenner til hvilke skatteregler som gjelder? Er det korrekt at jeg må betale ekstra mye skatt hvis jeg ikke får solgt leiligheten før januar 2016?

Anonymous poster hash: 72e99...881
Videoannonse
Annonse
Gjest Margit Spat
Skrevet

Hvis du selger før det er gått et år, så skatter du ikke av gevinsten ved salg av boligen.

Selger du etter at det har gått et år skatter du 28% av gevinsten ved salg. Gevinsten beregnes slik som det er vist til i lenken i innlegget over. 

Skrevet

Tusen takk for nyttig informasjon!

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du selger før det er gått et år, så skatter du ikke av gevinsten ved salg av boligen.

Selger du etter at det har gått et år skatter du 28% av gevinsten ved salg. Gevinsten beregnes slik som det er vist til i lenken i innlegget over. 

det er vel omvendt?.. Dersom du selger leiligheten før det har gått et år, skatter du på gevinsten. Dersom du selger etter et år og har bodd der selv de siste 12 av 24 mnd, skatter du ikke av gevinsten

Anonymous poster hash: 65f01...6d2

AnonymBruker
Skrevet

det er vel omvendt?.. Dersom du selger leiligheten før det har gått et år, skatter du på gevinsten. Dersom du selger etter et år og har bodd der selv de siste 12 av 24 mnd, skatter du ikke av gevinsten

Anonymous poster hash: 65f01...6d2

Det er akkurat det samme som hen du svarer på skriver...

Anonymous poster hash: 30ed2...5c1

AnonymBruker
Skrevet

Du må ha hatt folkeregistrert adresse i leiligheten minimum ett av de siste to år for å unngå skatt av gevinst (eller fradrag på tap). Regelen gjelder som sagt fra du fikk folkeregistrert adresse og til budaksept når du selger. Altså ikke til du flytter ut igjen.

Hilsen eiendomsmegleren😊

Anonymous poster hash: 91e92...49d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...