AnonymBruker Skrevet 30. juni 2015 #1 Skrevet 30. juni 2015 Min pappa fikk hjerneslag for 1 år siden og er nå i en prosess i å flytte hjem igjen til min mor. Jeg bor 4 timer unna og tenkte å være på ferie hjemme i 2-3 uker nå i sommer. Kom hit i går. Føler meg allerede overlumpet. Mamma har påtatt seg mye jobbing mens jeg er her, noe som resulterer i at jeg må være hjemme alene med min pappa. Han trenger hjelp til alt, da han sitter i rullestol og er lam på halve siden. Han trenger hjelp til å gå på do osv. Jeg føler det er veldig ukomfortabelt for meg å måtte hjelpe han på do osv, kanskje måtte skifte på han hvis han tisser på seg, eller i verste fall hjelpe han å kanskje hjelpe han å skifte bleie og klær eller å måtte tørke han hvis han har gjort toeren. Jeg føler meg så utrolig slem som sier dette og føler det slik, men jeg syns hele situasjonen er vanskelig. Kjempevanskelig. Men det ser ikke ut til at min mor bryr seg om det. Jeg forstår jo at hun må få jobbe fordi om Pappa er hjemme, men jeg føler meg litt overlumpet over det hele. Jeg sa det til henne i går at jeg ikke ville hjelpe Pappa på do osv fordi jeg syns det hele er ukomfortabelt og så er jeg redd det skal skje noe. Hun sa at neida det gikk bra, han kunne bruke tisseflasken, jeg trengte bare å trille han inn på badet. Når pappa skal bruke tisseflasken så søler han ofte og han blir våt. Hadde det skjedd, måtte jeg ha ringt til hjemmesykepleien for å få de til å komme og skifte på han. Dette sa mamma ikke var noe problem. Men jeg tror det blir det. For hun hadde sakt dette til pappa i går, at jeg ikke ville hjelpe med do gåing fordi det ble litt rart osv. Og det skjønte han . Men i dag tidlig, 1 time etter hjemmesykepleien hadde reist her i fra så måtte pappa på do igjen, og spurte om jeg kunne bli med han på do.. Så der måtte jeg hjelpe han med å ta av bukse og bleie... Det var dette jeg var redd for kom til så skje. Så nå sitter jeg her da, føler meg ganske så ukomfortabel med hele situasjonen, og ikke minst slem som tenker dette.. Jeg tenker at Pappa kommer til å si jeg kan skifte på han osv hvis han skulle ha sølt på seg. Jeg hadde følt meg slem om jeg hadde sakt, nei nå skal vi ringe til hjemmesykepleien for å få de til å skifte på deg! Han ville ikke bruke tisseflasken og sa den bare var problematisk. Så jeg måtte hjelpe han på toalettet.. Jeg føler ikke at mamma forstår meg, og at jeg syns dette er ukomfortabelt. Hun sa det ikke var verdens undergang osv. Nei det er jo ikke det, men jeg syns det er ukomfortabelt, hele situasjonen gjør meg så frustrert Det er så vanskelig. Og jeg føler meg jo så slem og.. Men samtidig så overlumpet av mamma.. Hun har tatt på seg masse jobbing mens jeg er her på ferie, så jeg må jo være den som er igjen her hjemme med pappa.. Vet ikke hva jeg skal gjøre, jeg føler ikke at mamma forstår meg og hva jeg føler Hva hadde dere ville gjort? Er jeg utrolig dum nå? Noen som har opplevd lignende situasjoner hvor en foreldrer har fått slag? Hvordan takler dere det? Syns dere barna skal hjelpe de på do? Anonymous poster hash: fb348...3c9
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2015 #2 Skrevet 30. juni 2015 Reis tilbake til leiligheten din. Dropp besøket. Hvor gammel er du forresten? Anonymous poster hash: b4f93...4f2 5
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2015 #3 Skrevet 30. juni 2015 Dere har fullt rett på hjemmehjelp. Ta kontakt med kommunen Anonymous poster hash: d3211...0bb 6
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2015 #4 Skrevet 30. juni 2015 Reis tilbake til leiligheten din. Dropp besøket. Hvor gammel er du forresten? Anonymous poster hash: b4f93...4f2 Er ikke det litt dårlig gjort da? Men jeg vet ikke om jeg klarer å være her så lenge hvis det skal være sånn. Jeg er 24. Anonymous poster hash: fb348...3c9
Gjest O.G. Skrevet 30. juni 2015 #5 Skrevet 30. juni 2015 Hæææ? kjerringa komme til å bli slitt ut av å ha ham boende hjemme hos seg.
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2015 #6 Skrevet 30. juni 2015 Dere har fullt rett på hjemmehjelp. Ta kontakt med kommunen Anonymous poster hash: d3211...0bb Vi har hjemmehjelp. De kommer om morgenen og hjelper han å stå opp osv. Og så skulle de komme innom å sjekke her senere på dagen, og så kommer de på kvelden når han skal legge seg igjen. Mamma hadde sakt til de i går at det ikke var nødvendig med tilsyn i løpet av dagen siden jeg har her, men jeg fikk henne til å få tilsyn på dagen. Anonymous poster hash: fb348...3c9
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2015 #7 Skrevet 30. juni 2015 Hæææ? kjerringa komme til å bli slitt ut av å ha ham boende hjemme hos seg. Mamma mener du? Tror det blir tungt ja. Men hva skal de gjøre da? Det er sykehjemmet som har bestemt dette. De som har bestemt de skal skrive ut Pappa. Og mamma kan ha pappa inn på avlastning til tider. Anonymous poster hash: fb348...3c9
Gjest Angry Man Skrevet 30. juni 2015 #8 Skrevet 30. juni 2015 Vel han skiftet jo på deg når du var liten men forstår at det ikke er det samme og at det kan føles ubehagelig. Mye hviler på forholdet dere imellom også. Huff skikkelig tragisk når slikt skjer. Håper jeg aldri blir ute av stand til å ta hånd om meg selv.
Gjest O.G. Skrevet 30. juni 2015 #9 Skrevet 30. juni 2015 Mamma mener du? Tror det blir tungt ja. Men hva skal de gjøre da? Det er sykehjemmet som har bestemt dette. De som har bestemt de skal skrive ut Pappa. Og mamma kan ha pappa inn på avlastning til tider. Anonymous poster hash: fb348...3c9 Jeg aner ikke, klage til fylkesmannen kanskje.
QueenOfTheSidewalk Skrevet 30. juni 2015 #10 Skrevet 30. juni 2015 Hva tror du faren din føler da? Sikkert ikke så greit for han heller. Han drøyer nok også lenge med å spørre om du kan hjelpe han, siden han vet du synes det er ekkelt. 6
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2015 #11 Skrevet 30. juni 2015 Hvis pappan din ikke er i stand til å ta vare på seg selv, så kan de heller ikke bare sende han hjem. Dere har i all fall krav på mer hjelp! Jeg synes det er merkelig at moren din pålegger deg dette. Det er egentlig helt forkastelig. Faren din har nok mistet mange intimgrenser på veien. Man gjør jo det når man blir hjelpeløs sånn sett. Det betyr ikke at du har mistet dine grenser ovenfor han. Snakk med moren din, dere må finne en løsning som gjør at både du og din far kan beholde verdigheten. Anonymous poster hash: 4534c...5cb 7
Sannerlig Skrevet 30. juni 2015 #12 Skrevet 30. juni 2015 Hva tror du faren din føler da? Sikkert ikke så greit for han heller. Han drøyer nok også lenge med å spørre om du kan hjelpe han, siden han vet du synes det er ekkelt. Hva er det du baler med da? Det skal faktisk være lov å føle slik ts gjør uten at du bør spille på hennes samvittighet med far. Han skulle forresten etter situasjonen ikke vert hjemme enda, da tilbudet gjennom hjemmepleien ikke kan tilfredstille behovene hans enda. 5
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2015 #13 Skrevet 30. juni 2015 Hæææ? kjerringa komme til å bli slitt ut av å ha ham boende hjemme hos seg. Det er akkurat det som skjer i mange tilfeller. Mange kommuner legger opp til at syke skal bo hjemme og basere seg på korte besøk av hjemmesykepleien og mest mulig hjelp av pårørende. Dette bestemmes av de som sitter på et kontor i kummnen og tror de vet hvordan ting kan fungere. Tilbud blir innsnevret og mange faller mellom to stoler, vil tro pappan til TS ikke er "gammel nok" til å bo på et sykehjem, valget blir da å stue han bort eller gjøre 90% av jobben selv. Hva alderen til ts er er ikke avgjørende, mange vil ikke like å hjelpe sin far på denne måten uansett, det blir vedlig intimt og det er tross alt hennes far. Anonymous poster hash: 361f2...caa 3
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2015 #14 Skrevet 30. juni 2015 Hva tror du faren din føler da? Sikkert ikke så greit for han heller. Han drøyer nok også lenge med å spørre om du kan hjelpe han, siden han vet du synes det er ekkelt. Han føler det sikkert er ubehagelig han også. Men han har jo egentlig ikke noe valg? Tror ikke han drøyer det så lenge, for han spurte meg i sta også om jeg kunne følge han på do igjen og det gjorde jeg uansett om jeg syns det er ubehagelig. Jeg tror ikke han vet jeg syns det er ekkelt nei. Jeg føler meg kjempeslem som føler det sånn, men det handler også om mine intimgrenser som nevnt i en kommentar over her. Anonymous poster hash: fb348...3c9
Gjest O.G. Skrevet 30. juni 2015 #15 Skrevet 30. juni 2015 Det er akkurat det som skjer i mange tilfeller. Mange kommuner legger opp til at syke skal bo hjemme og basere seg på korte besøk av hjemmesykepleien og mest mulig hjelp av pårørende. Dette bestemmes av de som sitter på et kontor i kummnen og tror de vet hvordan ting kan fungere. Tilbud blir innsnevret og mange faller mellom to stoler, vil tro pappan til TS ikke er "gammel nok" til å bo på et sykehjem, valget blir da å stue han bort eller gjøre 90% av jobben selv. Hva alderen til ts er er ikke avgjørende, mange vil ikke like å hjelpe sin far på denne måten uansett, det blir vedlig intimt og det er tross alt hennes far. Anonymous poster hash: 361f2...caa Jeg har selv observert det der.
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2015 #16 Skrevet 30. juni 2015 neste besøk av hjemmesykepleien og din mor er hjemme be om fem minutter til en liten samtale si at du føler du bryter en intimgrense som ikke skal brytes mellom far og datter med å måtte vaske hans private deler som har laget deg din mor har vore mye mer intim med han siden de har laget barn sammen, de i hjemmesykepleien er profesjonelle mens du er barnet hans og føler du krysser grenser som ikke skal krysses mellom far og datter men si at du kan hjelpe han på do om dere får opplæring begge to både du og faren din på å samarbeide med at du har den lamme armen om skuldrene og holder den med ene handa di og drar ned bukse og underbukse med den andre samtidig som han drar ned på andre siden med sin friske arm og at du lærer hvordan senke han ned på do uten å belaste ryggen din feil og hjelpe han opp igjen også og dra opp underbukse og bukse for da kan du fungere som støtte og den friske arma han ikke har og se i ansiktet hans eller over hodet hans og du vil vere på den intimgrensa di men ikke over men han må klare å tørke seg selv jeg har selv fått brutt ned mine intimgrenser ved å vere den som ble avhenging av å få maten satt ferdig foran meg, og en sulten baby lagt i armene for amming, ha hjelp til å gå på do , dusje og vaskehår og hårbørsting og oppsetting og med hår nesten ned til knærne så skal jeg love at det var bare å glemme ergonomi ved vask børsting og oppsetting med meg sittende på en dusjstol men jeg ville følt det eksrtemt ubehagelig om min far var en av de som skulle hjelpt meg på do eller dusjet meg håper dere finne er løsning Anonymous poster hash: 4e2e0...40f 2
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2015 #17 Skrevet 30. juni 2015 Jeg er sykepleier i hjemmetjenesten. Ingen barn eller pårørende skal være nødt å hjelpe til med intimhygiene, eller toalettbesøk. Ring kommunen når faren din må på toalettet. Vh sykepleier. Anonymous poster hash: 0d6f0...e3c 16
Leo Skrevet 30. juni 2015 #18 Skrevet 30. juni 2015 (endret) Jeg er sykepleier i hjemmetjenesten. Ingen barn eller pårørende skal være nødt å hjelpe til med intimhygiene, eller toalettbesøk. Ring kommunen når faren din må på toalettet. Vh sykepleier.Anonymous poster hash: 0d6f0...e3c Jeg har p.t. en pleietrengende forelder og den beskjeden fikk vi også fra kommunen da h*n måtte ut fra sykehjemmet. Det er ikke de som jobber i hjemmetjenesten sin skyld, men når man må på do så må man på do. Man kan ikke holde seg et par timer til det kommer noen som kan hjelpe... Endret 30. juni 2015 av Leo 5
Teriyaki Skrevet 30. juni 2015 #19 Skrevet 30. juni 2015 (endret) Nei dette skal du ikke måtte gjøre. Hjemmesykepleien skal bistå slik at du som datter ikke må gjøre det. Altså, der jeg har jobbet så har familie ringt oss hvis den pleietrengende må på do utenfor de oppsatte tilsynene. Endret 30. juni 2015 av Teriyaki 1
lykkeliten90 Skrevet 30. juni 2015 #20 Skrevet 30. juni 2015 Hæææ? kjerringa komme til å bli slitt ut av å ha ham boende hjemme hos seg. Bestefaren min var i en ulykke som gjorde han lam i halve kroppen og pleie trengende som ts sin far. Bestemoren min sluttet i jobben og var hjemme med han. Fikk trygd for det, det ble hennes jobb. Hva om det var din mann som ble skadet i ung alder, ville du plassert mannen på sykehjem? 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå