Gå til innhold

Persillerot

Anbefalte innlegg

Gjest LoisLane
Skrevet

Jeg kjøpte en pose persillerotfrø i sommer, det blir himla mye! hva kan persillerøtter brukes til???

Vet at de kan has i suppe, lapskaus o.l., men gir de ikke ganske sterk smak? Bladpersillen er veldig fin, tenkte jeg kunne hakke opp og fryse ned eller tørke og ha i vinter.

Er veldig takknmelig for oppskrifter og tips asså. Kanskje jeg må arrangere persillerotfest?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

"LoisLane"sier: Jeg kjøpte en pose persillerotfrø i sommer, det blir himla mye! hva kan persillerøtter brukes til???

Vet at de kan has i suppe, lapskaus o.l., men gir de ikke ganske sterk smak? Bladpersillen er veldig fin, tenkte jeg kunne hakke opp og fryse ned eller tørke og ha i vinter.

Hei :-) ...Persillerot kan brukes på samme måte som sellerirot. Den har en kraftig og god smak! Egner seg godt til ferskt kjøtt og suppe i selve suppa da sammen med andre grønnsaker. Til lammefrikasee, i vildtgryter, i fiskepakker...dvs: fisk i folie med grønnsaker du liker, godt smør, vin?, salt pepper og sitron

Skrevet

I gryteretter (spesielt viltgryte), i kjøttsuppe, som en del av kremede rotgrønnsaker, persillerotmos er godt til vilt, ha litt persillerot i potetmosen, bakt i ovnen med andre grønnsaker ++

Skrevet

Jeg elsker perisillerot!

Bruker den til mye, og i ulike varianter. Gjerne i supper og potetmos som Arkana foreslår.

En hit er også glasert persillerot:

Kutt persilleroten i staver. Stek den gylden og mør i smør i stekepannen. Strø sukker over og stek litt til , til sukkeret er smeltet. Krydre med salt og pepper.

Veldig godt til alle former for rødt kjøtt/vilt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...