Gå til innhold

Kan hunder være i dårlig humør?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hehe kanskje litt teit spørsmål, men.. Bikkja pleier vanligvis å være storfornøyd med å gå ut på tur, og tripper av gårde med halen høyt og logrende. Men i dag gikk han sykt treigt og satt seg ned og nektet å gå videre (spesielt på tilbaketuren, så det var hvertfall LITT kult å være ute), så jeg tenkte rett og slett at han kanskje er litt gretten i dag? Det virker som han er i god form, så jeg ser ikke noen helsemessige årsaker til at han er sånn i dag. Kan det hende at han bare har stått opp på feil bein? :D

Anonymous poster hash: ce6c3...986
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det kan godt være ja.Dyr kan også være i dårlig humør enkelte dager.Ellers kan jo hende han bare har litt mageknip eller hodepine?

Varer det dårlige humøret lengre kan det være snakk om depresjon.Veterinærer kan jo f.eks.skrive ut antideppresiva til hunder,og det er akkurat samme virkestoff i dem som man har i antideppresiva til mennesker.Forskjellen på pattedyr og mennesker er mindre enn man tror:)

Anonymous poster hash: bf957...7bf
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kan godt være ja.Dyr kan også være i dårlig humør enkelte dager.Ellers kan jo hende han bare har litt mageknip eller hodepine?

Varer det dårlige humøret lengre kan det være snakk om depresjon.Veterinærer kan jo f.eks.skrive ut antideppresiva til hunder,og det er akkurat samme virkestoff i dem som man har i antideppresiva til mennesker.Forskjellen på pattedyr og mennesker er mindre enn man tror:)

Nei vanligvis er han jo blid og fornøyd, men jeg lurer på om han kanskje var litt morgengretten i dag rett og slett! Jeg vekket han 3-4 timer før han pleier å stå opp, så det har sikkert litt med saken å gjøre :P 

Skrevet

Hvis det bare skjedde èn gang, så ville jeg ikke tenkt mer over det. Skjer det flere ganger så ville jeg forsøkt å finne årsaken.

AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt kan dyr være i dårlig humør. På samme måte som de kan være i godt humør. 

Men om hunden plutselig endrer oppførsel, ville jeg undersøkt om noe var galt. Det kan være smerter eller sykdom som ligger bak om hunden ikke vil gå. 

Anonymous poster hash: f49cd...73e
Gjest pærecider
Skrevet

Heh, har ei lita myndefrøken her som kan være grumpy til tider, så jeg tror absolutt at hunder kan ha en dårlig dag de også. Hun er vanligvis verdens stødigste og snilleste hund, men innimellom kan hun bli tydelig surven og muggen, spesielt hvis hun ikke får der som hun vil. Hun ble ganske skjemt bort og behandlet som en luksusprinsesse hos de forrige eierne, så det var jo en overgang fra det og til å bli behandlet som en vanlig hund her.

Skrevet

Forskjellen på pattedyr og mennesker er mindre enn man tror:)

Det er vel kanskje fordi mennesker er pattedyr  :laugh:

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

ha ha, for en morsom tråd:) Lurer liksom på hva det er som påvirker en hunds humør, i et menneskets liv er det jo hendelser som vi fortolker, som gjør oss enten glade eller sure. Lurer på hvordan det funker for hunder?..De tolker vel ikke akkurat så mye

Anonymous poster hash: 7b35f...2c6
Skrevet

Jeg tror ikke hunder har dårlig humør helt på samme måte som vi har. Vi lever jo mye mer komplekse liv med et kompleks følelsesregister, evne til abstrakt tenkning, planlegging, fremtidstanker og bekymringer. Hunder har lite av dette.

Jeg tror det går mer på enkle og konkrete årsaker hos hunder. Dvs, hunden er ikke glad på tur fordi det regner og den synes regnet er ubehagelig. Den har vondt et sted. Eller den har bikket over "stress-terskelen" (hvis den f.eks tolererer to hunder som er pågående på tur også utagerer på hund nr. tre). Evt at vaner endrer seg, noe hunder kan synes er ukomfortabelt.

Med min hund tenker jeg sjelden at han er i dårlig humør. Jeg leter alltid etter årsaken til hans atferd i noe mer konkret.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel kanskje fordi mennesker er pattedyr  :laugh:

Ja,nettop :D

Skrevet

Nei vanligvis er han jo blid og fornøyd, men jeg lurer på om han kanskje var litt morgengretten i dag rett og slett! Jeg vekket han 3-4 timer før han pleier å stå opp, så det har sikkert litt med saken å gjøre :P

Hunder trenger også søvn, og mange er minst like rigide når det gjelder rutiner som det vi mennesker er. Hvis du vekker en hund før den er uthvilt, og på et tidspunkt den vanligvis er i dyp søvn, så vil den så klart være trøtt og sliten.

• Liker 1
Skrevet

Nei, altså, de kan jo ha en dårlig dag, med en eller annen underliggende årsak. Men ikke en dårlig dag ''bare fordi''...

Det trenger ikke å være noe alvorlig, som at de har det vondt, eller noe åpenbart, som at det er storm ute. Men de kan f.eks. være støle eller slitne, stressa over noe eller usikre på en situasjon, slike ting. Tabris forklarer det egentlig bedre.

Men sånn er det jo med mennesker også, egentlig. Det er bare det at vi ikke alltid analyserer nøyaktig hva det er som gjør at vi har en litt dårlig dag, i tillegg påvirkes vi i større grad av hva som har skjedd i fortiden og kan skje i fremtiden. :) 

AnonymBruker
Skrevet

Heh, har ei lita myndefrøken her som kan være grumpy til tider, så jeg tror absolutt at hunder kan ha en dårlig dag de også. Hun er vanligvis verdens stødigste og snilleste hund, men innimellom kan hun bli tydelig surven og muggen, spesielt hvis hun ikke får der som hun vil. Hun ble ganske skjemt bort og behandlet som en luksusprinsesse hos de forrige eierne, så det var jo en overgang fra det og til å bli behandlet som en vanlig hund her.

'Det er slik mynder skal behandles, de bare på en måte "krever det" de er faktisk ikke noen vanlig hund!!  

Men de blir ikke grumpy av den grunn.. tisper kan dog være pms akkurat som vi mennesker..

TS mine blir gjerne slik nå som det er så utrolig varmt..

Anonymous poster hash: 5db73...08a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...