Gjest Anonymous Skrevet 5. september 2004 #1 Skrevet 5. september 2004 Er det noen spesiell måte og gjøre dette på? Vi gjør et eller annet galt med trærne våre, kvistene vokser rett til værs. Og det kommer svært lite frukt på dem. Noen tips til nettsteder hvor jeg kan lese meg frem?
Gjest Snuppelure iil Skrevet 5. september 2004 #2 Skrevet 5. september 2004 Først av alt, vent til januar! Det er dern beste tiden. så klipper du: alle grener som går rett opp skal av. De er villskudd og vil som du sier ikke bære frukter. Så er det bare å forme treet etter dets hovedgrener (regner ikke med at det er et nytt tre, for da må du i så fall velge ut tre hovedgrener) Kutt godt, det er ikke farlig. Man sier at du skal kunne kaste en hatt mellom grenene på et riktig klippet epletre. Men som sakt, vent til januar. Epletrær har masse skjulteskudd som ellers kan begynne å spire akkurat som de måtte ønske selv :-)
Annie Skrevet 6. september 2004 #3 Skrevet 6. september 2004 -Jeg husker ikke hvordan eller hvilke greiner du skal klippe, men det har du jo fått råd om. Derimot fikk jeg et råd av en gartner en gang og det var at få naboen til beskjære treet ditt. H*n er nemlig ikke redd for å ta for mye, og for mye er nok.
Gjest Hobbygartner med grønne fingre Skrevet 13. august 2008 #4 Skrevet 13. august 2008 Hei Dersom treet ikke bærer frukt bør man kutte av hovedstammen øverst på treet. Ellers skal man som nevnt klippe alle greiner som skyter i været og forme treet slik at greinene henger nedover mot bakken. Husk å vokse eller male enden på de tykkeste greinene som sages av. Det er klipt tilstrekkelig når du har klipt så mye at du får dårlig samvittighet. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå