AnonymBruker Skrevet 30. juni 2015 #1 Skrevet 30. juni 2015 Hei. Nå ser det ut til at det kanskje blir litt sommer her på vestlandet. Har en datter på 4 mnd, og vil jo gjerne være utendørs. Men mener å ha hørt/lest at så små babyer ikke skal utsettes for direkte sollys (det skjønner jeg jo), men skal heller ikke smøres med solkrem? Kan man ikke risikere å bli solbrent/utsatt for UV stråler selv om man oppholder seg i skyggen? Har jo lyst til å være ute i hagen, være med på båtturer osv. Men hvordan gjør vi med solskjerming av vesla? Hvor mye klær (ikke for mye selvsagt), er det greit med kun en korterma body, eller bør det være minst strømpebukse og langermet? Trenger vi solbriller? Solhatt? Hvor får man tak i det? Vi har en emmaljunga duo edge vogn. regner med bagen holder gjennom sommeren. Hun ligger jo godt skjermet i den, men det er begrenset hvor lenge hun gidder det av gangen. Hun er nysgjerrig av seg og vil opp og se. Hun foretrekker også helst å ligge fritt så hun for sprelle osv. Noen som vil hjelpe en ung og rådvill mor? Takk Anonymous poster hash: 1f49e...ca6
^^Belle^^ Skrevet 30. juni 2015 #2 Skrevet 30. juni 2015 Jeg har tatt de rådene med en klype salt. Dvs, de er der jo for en grunn, men en utålmodig baby vil ikke ligge stille i skyggen hele tiden, og da må man gjøre det beste man kan. Å holde seg innendørs hele sommeren ser jeg ikke på som en mulighet. Jeg smurte litt med solkrem med fysisk filter, brukte solhatt med UV-beskyttelse (Barnas Hus har blant annet), UV-drakt når de badet, og solbriller. Jeg kjøpte også et UV-telt og satte babygymmen inni der. Husk at det kan bli ganske varmt oppi vognbagen, da den er veldig tett. Angående klær, så må du kle babyen etter været. Da vår minste var på samme alder, hadde vi en supervarm sommer, og hun lå og sprella i bleia store deler av tiden. Ellers gikk det i t-skjorte og shorts. Liker det bedre enn body, for da blir det mer luftig på de aller varmeste dagene.
Amarone Skrevet 30. juni 2015 #3 Skrevet 30. juni 2015 Soldat og solbriller kjøper du samme sted som der du kjøper babyklær (tror kanskje ikke de har solbriller til så små - jeg fant fra til 8 mnd). Jeg vil ikke trodd at hun blir solbrent i skyggen her i Norge. Med klær må du bare prøve deg frem, blir hun kald med korte ermer tar du på jakke. ;-) 1
^^Belle^^ Skrevet 30. juni 2015 #4 Skrevet 30. juni 2015 Soldat og solbriller kjøper du samme sted som der du kjøper babyklær (tror kanskje ikke de har solbriller til så små - jeg fant fra til 8 mnd). Jeg vil ikke trodd at hun blir solbrent i skyggen her i Norge. Med klær må du bare prøve deg frem, blir hun kald med korte ermer tar du på jakke. ;-) Solbriller får du på Apotek1 ihvertfall. Sånne med strikk bak.
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2015 #5 Skrevet 1. juli 2015 Jeg har tatt de rådene med en klype salt. Dvs, de er der jo for en grunn, men en utålmodig baby vil ikke ligge stille i skyggen hele tiden, og da må man gjøre det beste man kan. Å holde seg innendørs hele sommeren ser jeg ikke på som en mulighet. Jeg smurte litt med solkrem med fysisk filter, brukte solhatt med UV-beskyttelse (Barnas Hus har blant annet), UV-drakt når de badet, og solbriller. Jeg kjøpte også et UV-telt og satte babygymmen inni der. Husk at det kan bli ganske varmt oppi vognbagen, da den er veldig tett. Angående klær, så må du kle babyen etter været. Da vår minste var på samme alder, hadde vi en supervarm sommer, og hun lå og sprella i bleia store deler av tiden. Ellers gikk det i t-skjorte og shorts. Liker det bedre enn body, for da blir det mer luftig på de aller varmeste dagene. Min svigerinne brukte uv telt til sønnen, han ble solbrent. Mn skal se etter solhatt og solbriller neste gang jeg handler.Anonymous poster hash: 1f49e...ca6
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2015 #6 Skrevet 1. juli 2015 Min svigerinne brukte uv telt til sønnen, han ble solbrent. Mn skal se etter solhatt og solbriller neste gang jeg handler.Anonymous poster hash: 1f49e...ca6 Da glemte hun nok klær i tillegg? Jeg gikk ikke på solsteikende strand med baby, og holdt meg i skyggen med solhatt/klær. Nå som han beveger seg mye har jeg UV klær og solhatt med UVbeskyttelse. Siden han er over året nå bruker jeg også faktor 50. Idag skal de bade i barnehagen på stranda, og da sendte jeg meg uvklær og solkrem.Anonymous poster hash: 94079...a56
Jade Skrevet 1. juli 2015 #7 Skrevet 1. juli 2015 Dere kan gjerne ta en "inne-pause" når solen er på sitt sterkeste (i tillegg til de andre rådene du har fått)
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2015 #8 Skrevet 1. juli 2015 Soldat og solbriller kjøper du samme sted som der du kjøper babyklær (tror kanskje ikke de har solbriller til så små - jeg fant fra til 8 mnd). Jeg vil ikke trodd at hun blir solbrent i skyggen her i Norge. Med klær må du bare prøve deg frem, blir hun kald med korte ermer tar du på jakke. ;-) Hva brukes *soldat* til i denne sammenhengen?? Babyer skal ikke ha solkrem og heller ikke sollys. Kjøp en god parasoll og sett vogna eller legg babyen på teppe under parasollen. Vi har parasoll på terrassen i blokk. Sparer og vogna for falming. Anonymous poster hash: a55c8...0a7
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2015 #9 Skrevet 1. juli 2015 En lege jeg kjenner tipset om å bruke en blanding av olivenolje og sinksalve som kriseløsning dersom dere ikke har solkrem med bare fysisk filter. Solkrem med kjemisk filter bør unngås pga kjemikaliene, men de fysiske filtrene sink og titandioksid er trygge (førstnevnte brukes på såre babystumper og sistnevnte i mat, så dette er velkjente, dokumentert trygge stoffer). Ellers bør babyen holdes i skyggen. Både for å unngå UV-stråler, men også fordi små barn lett kan bli overopphetet i solen. Pass ekstra godt på når hun ligger i vognen, for der kan det lett bli tett. Anonymous poster hash: a9a46...0e9
Amarone Skrevet 1. juli 2015 #10 Skrevet 1. juli 2015 Hva brukes *soldat* til i denne sammenhengen?? Babyer skal ikke ha solkrem og heller ikke sollys. Kjøp en god parasoll og sett vogna eller legg babyen på teppe under parasollen. Vi har parasoll på terrassen i blokk. Sparer og vogna for falming. Anonymous poster hash: a55c8...0a7 KAN det være en autocorrect på solhatt, tror du? Nei, det kan det selvfølgelig ikke være... ;-) 4
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2015 #11 Skrevet 1. juli 2015 Jeg var innom helsestasjonen før jeg gikk ut med baby (7måneder) i dag. Da hadde jeg linbukse, kortermet body, solhatt og faktor 50. Det sa de var helt topp, og ba meg opphold han i skyggen. Solbriller øver vi på. Jeg smører på med en god solkrem for sensitiv hud tilpasset baby. Når flere helsesøstre sier solkrem er ok, så gjør jeg det Anonymous poster hash: 117e7...365
MiniMjau Skrevet 1. juli 2015 #12 Skrevet 1. juli 2015 Er mest i skyggen. Minst mulig i direkte sol. Ligger bare i bleia på teppe i uv-telt. Teltet står i haLvskygge, jeg selv sitter i sola. Blir varmt i vogna og sover dårlig i varmen . :/ Vil ha mye pupp. Setter opp alle dører i bilen og lufter godt en stund før vi setter barna inni.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå