AnonymBruker Skrevet 30. juni 2015 #1 Skrevet 30. juni 2015 Det er mulig at dette er veldig dumt spurt så jeg håper på å slippe dumme kommentarer Jeg skal levere inn papirer på selvangivelse og skatteoppgjør til NAV. Men jeg er litt usikker på hva som er forskjellen. Selvangivelsen har jeg klart å finne inne på altinn, men hvor finner jeg skatteoppgjøret? Jeg stod registrert som selvstendig næringsdrivende i fjor på et litte hobby foretak om det har noe å si. Håper noen kan hjelpe Anonymous poster hash: a40ad...cbf
Million Skrevet 30. juni 2015 #2 Skrevet 30. juni 2015 (endret) Det skal stå på samme sted. Jeg har iallefall både selvangivelsen og oppgjøret i innboksen min på Altinn. Forskjellen på oppgjør og selvangivelse? Det er at du først får en ferdig utfyllt selvangivelse med alle tall Skatteetaten TROR stemmer for deg tilsendt. Ting de har fått rapportert inn til seg fra alle finansinstitusjoner, arbeidsgivere og lignende. Men siden det er rom for feil og justeringer, må du se over, evt korrigere og så bekrefte dette ved å sende den inn. Har du ikke endringer, lar du være å gjøre noe (såkalt stilltiende aksept) og den blir levert automatisk ved fristen uten endringer. Da er alle dine tall og økonomi for fjoråret deklarert. Når Skatteetaten så får alle tallene dine og regner over de, så finner de ut ved hjelp av tallene dine om du (i forhold til gjeldsutgifter, lønnsinntekt og skatten du har betalt, blant annet) har betalt nok skatt, for mye skatt eller for lite skatt. Resultatet av denne utregningen blir ditt skatteoppgjør. Oppgjøret kan bety restskatt (du må betale mer) eller tilgode-skatt (du får igjen penger). Oppgjøret sendes deg elektronisk til Altinn, eller evt i papirform. De fleste får i dag elektronisk, bare eldre pensjonister og sånn som får på papir, tror jeg. Siden du har vært selvst. nær.drivende har du nok ikke fått oppgjøret ditt ennå. Det er nok derfor du ikke ser noe. De som driver selv får senere enn private lønnstagere, mener jeg at jeg leste. Endret 30. juni 2015 av Million
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2015 #3 Skrevet 30. juni 2015 Takk for hjelpen Jeg bladde litt tilbake i meldingsboksen og så fra tidligere år at jeg har fått både skatteoppgjør og selvangivelse, men ikke dette året. Da er det nok fordi jeg var selvst. næringsdrivende ja. Da får jeg bare legge ved et vedlegg å skrive at det ikke er kommet enda. Anonymous poster hash: a40ad...cbf
Gjest Blondie65 Skrevet 1. juli 2015 #4 Skrevet 1. juli 2015 Da legger du ved fjorårets skatteoppgjør - du skal alltid legge ved det siste gyldige.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå