Gjest TomKrus Skrevet 6. september 2004 #21 Skrevet 6. september 2004 For en kynisk tankegang. Folk dauer jo hele tiden så den saken var bare en av mange' date='ikke no å bry seg spesielt om. ÆSJ[/quote'] Det var vel kynisme som gjorde at du ikke forsto innlegget.
Gjest TomKrus Skrevet 6. september 2004 #22 Skrevet 6. september 2004 Glemt og gjemt bort, disse er kun statistikk. Syns vi også kan tenne et lys for disse. Disse som dør hver dag, er ennå ikke en tapt sak. Synes vi kan gjøre annet enn å tenne lys for dem. Men det triste er at vi ikke kommer til å gjøre noe med det. Å vise avsky og tenne lys er enklere.
aline Skrevet 6. september 2004 #23 Skrevet 6. september 2004 Hvorfor må vi alltid sammenligne det engasjementet vi gjør for èn sak, men alle de andre sakene som finnes? Hvorfor må det alltid påpekes at mange andre også lider, når vi engasjerer oss for en spesiell sak som kom uventet og ikke var mulig for oss å faktisk gjør NOE med? Selvfølgelig hadde det vært supert om pengene fra alle disse sendte smsene hadde gått til ett godt formål! Men det gjør det ikke, og alle som en velger selv om de føler det er rett å bruke sine egne ører på å sende smsen videre eller ikke. Selv fikk jeg tre smser tilsendt + en lest opp, jeg valgte å ikke sende noen videre fordi jeg regnet med at de fleste hadde fått en. Jeg er tydeligvis en kald og ego person, for jeg hadde ikke tenkt på å tenne lys for de barna som døde før jeg fikk disse meldingene, så jeg er faktisk glad for at jeg fikk ett tips om hvordan jeg kunne gjøre noe som føltes bra i forhold til akkurat denne maktesløse situasjonen som hendte nå! Det er liksom så gale at vi reagerer på det som kommer i media, men hadde det vært bedre om norske medier ikke hadde nevnt denne saken? Om norske medier ikke hadde syntes det var noe å bry seg med, fordi det skjer så mye annet fælt med barn hver dag? Jeg er SKREKKELIG glad for at slike ting OGSÅ tas opp i norske medier, slik at jeg faktisk får litt input om hva som skjer i verden, uten å måtte reise verden rundt å være overalt til enhver tid for å vite hva som skjer og hva jeg skal bry meg om!! Og hva gjør dere selv for alle disse andre? alle de andre barna som dør hver dag, hvor mye yter dere for å gjøre deres overlevelsesprosent høyere? Der kan vi nemlig GJØRE noe, ikke vente til de er døde og så tenne lys!
Gjest TomKrus Skrevet 6. september 2004 #24 Skrevet 6. september 2004 Det er liksom så gale at vi reagerer på det som kommer i media' date=' men hadde det vært bedre om norske medier ikke hadde nevnt denne saken? Om norske medier ikke hadde syntes det var noe å bry seg med, fordi det skjer så mye annet fælt med barn hver dag? [/quote'] Nei, det er overhode ikke galt at folk reagerer og engasjerer seg, men problemet ofte er at det er media som har føringen over hva vi (massene) engasjerer oss i. Uten sterke uttrykk skal det mye til for at folk engasjerer seg.
Gjest Madam Felle Skrevet 6. september 2004 #25 Skrevet 6. september 2004 Prøver du å spille dum nå? For det er da virkelig snakk om å tenne lys for ALLE. Ikke bare de som står i avisene.
aline Skrevet 6. september 2004 #26 Skrevet 6. september 2004 ja, det er media som velger hva av faanskapen i verden de vil vise oss til hvilke tider! Hva kan vi gjøre med det? At de SELVFØLGELIG reagerer og skriver masse om en såpass grusom handling som ble utført nå, er en selvfølge. At de OGSÅ burde skrive om alle barna som dør hver dag av andre årsaker er jo så, men den informasjonen får vi vel OGSÅ fra hjelpeorganisasjoner og andre steder som faktisk jobber for å gjøre noe for mange av verdens vanskeligstilte. Jeg skjønner på en måte at ikke mediene kan fokusere like voldsomt på noe som skjer hver dag hele året, som de gjør på noe som skjer så ut av det blå som dette skjedde. De skriver jo om de værste jorskjelvene også, selv om det helt garantert er andre jordskjelv som også tar liv. De skriver når det skjer store ulykker, men ikke like mye om de "mindre" ( i omfang) ulykkene som skjer hver dag. sånn er det dessverre.
Gjest TomKrus Skrevet 6. september 2004 #27 Skrevet 6. september 2004 Hva kan vi gjøre med det? Tenne lys, for vi kan jo ikke annet? At de SELVFØLGELIG reagerer og skriver masse om en såpass grusom handling som ble utført nå, er en selvfølge. Så du overskriftene i vg og dagbladet på fredag? På gisselaksjonens tredje dag (eller hva det var) var det ikke lenger like spennende og interessant. Da var det teppekongens datter og marius sin pappa og 3-4 studenter som solgte sex for husvær som var det mest interessante. Framover vil vi lese mye om Beslan i avisene for sørgende foreldre og hjerteskjærende fortellinger selger. Om en uke stilner det hele, om en måned var det i Russland dette skjedde og om ytterligere litt tid husker vi ikke årsaken til at Russland feide over Tsjetsjenia(satt litt på spissen). Vi har sett det før, men da døde 3000 mennesker. At de OGSÅ burde skrive om alle barna som dør hver dag av andre årsaker er jo så, men den informasjonen får vi vel OGSÅ fra hjelpeorganisasjoner og andre steder som faktisk jobber for å gjøre noe for mange av verdens vanskeligstilte. Den hjelpeorganisasjonen som til enhver tid har mest penger å rutte med, er vel den som kjenner medias makt best. Hvilke kanaler bruker disse organisasjonene for å formidle hva de ser?
Gjest Devil's Spawn Skrevet 6. september 2004 #28 Skrevet 6. september 2004 Disse som dør hver dag, er ennå ikke en tapt sak. Synes vi kan gjøre annet enn å tenne lys for dem. Men det triste er at vi ikke kommer til å gjøre noe med det. Å vise avsky og tenne lys er enklere. Tenkte mer på å tenne lys for de som har dødd, men sant det du sier ja.
Gjest Anonymous Skrevet 6. september 2004 #29 Skrevet 6. september 2004 Mine ord var ironiske, de var ikke mine. Man kan godt tenne lys for min del, syns også det er tragisk og trist at barn blir drept på den måten. Derimot bestemmer hverken SMS'er eller førstesida til VG om jeg skal tenne lys. Skal jeg tenne noe lys, skal jeg tenne for alle som har det vondt her i verden, ikke bare de som står i førstesida i VG og Dagblabla. Uangripelig, uansett hva TV og aviser formidler.
:-) anna Skrevet 6. september 2004 #30 Skrevet 6. september 2004 Men hva er media da?! Er det forsidene av VG og Dagbladet som er synonymt med "media" generelt. De aller fleste nyhetsmedium her i landet er mindre sensasjonshungrige enn tabloidpressen. Jeg er en av journalistene som faktisk var på jobb på fredag og jobbet med dekningen av tragedien i Nord-Ossetia. Og for meg blir det guffent å skulle sette denne tragedien opp mot andre mer langsomme tragedier. Uansett hvilket poeng man prøver å få frem. Når 155 uskyldige barn blir drept i en terroraksjon som er kynisk rettet inn mot en skole. Så er det noe av det verste verden har sett av sitt slag. (altså terror) Det betyr ikke at andre barn som lider andre steder ikke betyr noe. Det er snakk om samme mekanismen som gjør at vi reagerer mindre på antallet mennesker drept i trafikken i løpet av et år - enn om alle ble drept i løpet av en uke. Men man kan ikke sette grusomheter opp mot hverandre... Det er feil bruk av energi og gavner ingen. Og det gir inntrykk av at man egentlig foretrekker å sitte på sin høye hest og peke på hva alle andre gjør galt. "Myndighetene gjør ikke ditt, media prioriterer ikke datt, folk flest bryr seg ikke om ditt og datt." Hva gjør en selv da?! Man KAN faktisk bruke sitt brennende engasjement til å prøve å spre informasjon på en konstruktiv måte. Være med på å gjøre verden bedre. For det er veldig mange organisasjoner som jobber for å få slutt på tragediene i verden. OG å spre informasjon om dem. Både Redd Barna, Amnesty, Leger uten grenser og mange andre organisasjoer er med på å sette dagsorden i media... OG påvirke myndigheter... det gjør for øvrig også de store organisasjonene som FN og EU... og våre egne myndigheter. Det er svært få redaksjonsmøter der man sier "Vi har fått meldinger om at 2.000 barn er drept Kongo... men det driter vi i for det er så langt borte. La oss melde om den nye dama til Rune Rudberg i stedet"
Gjest TomKrus Skrevet 6. september 2004 #31 Skrevet 6. september 2004 Det er svært få redaksjonsmøter der man sier "Vi har fått meldinger om at 2.000 barn er drept Kongo... men det driter vi i for det er så langt borte. La oss melde om den nye dama til Rune Rudberg i stedet" Men tydligvis redaksjonsmøter som finner teppekongens datters giftemål mer interessant enn nok en dag med gisselaksjon.
:-) anna Skrevet 6. september 2004 #32 Skrevet 6. september 2004 Men tydligvis redaksjonsmøter som finner teppekongens datters giftemål mer interessant enn nok en dag med gisselaksjon. Tydeligvis i tabloidpressen.... men det må stå for de to norske avisenes regning... ikke for hele medias regning.
Gjest Devil's Spawn Skrevet 6. september 2004 #33 Skrevet 6. september 2004 Men man kan ikke sette grusomheter opp mot hverandre... Det er feil bruk av energi og gavner ingen. Og det gir inntrykk av at man egentlig foretrekker å sitte på sin høye hest og peke på hva alle andre gjør galt. "Myndighetene gjør ikke ditt, media prioriterer ikke datt, folk flest bryr seg ikke om ditt og datt." Jeg prøver ikke å sette de opp mot hverandre, men prøver å si at verden mer enn førstesida til VG. Men hva gjør man når man reagerer mer på grusomheter i Russland enn i Sudan eller Rwanda? Setter man ikke da grusomhetene opp mot hverandre? Ingen tente lys da 50 000 tsjetsjenere ble drept (du nevnte noe om avstand i et annet avsnit, og Tsjetsjenia er ikke så mye lenger bort enn Russland.). Tradisjonell krig fenger ikke så mye som terror, derfor finner man ikke sympati i de tusener av Tsjetsjense barn som ble drept på kort tid heller. Som Tom sier, VG brydde seg mer om sladder på førstesiden så fort det var slutt på action.
aline Skrevet 6. september 2004 #35 Skrevet 6. september 2004 .... Men hva gjør man når man reagerer mer på grusomheter i Russland enn i Sudan eller Rwanda? Setter man ikke da grusomhetene opp mot hverandre? .... Hvem sier man reagerer "mer" på det som skjedde i Russland? Man reagerer annerledes ja, kanskje fordi vi her fulgte hele tragedien stadie for stadie via ALLE mediene (altså ikke bare forsiden i VG og dagbladet). Jeg reagerer når jeg via dagsrevyen og andre nyhetssendinger blir informert om grusomheter andre steder også, jeg reagerer faktisk hver gang! Hadde ikke tenkt på å tenne lys dersom ingen ga meg ideen heller, man kan reagere like mye selv om det ikke synes. Men vi KJENNER ikke alle verdens tragedier, og det er helt sikkert grusomheter som vi aldri vil vite om. DE sørger vi ikke over. Så det er sikkert feil? jeg tenner gjerne mange lys jeg, for alle de som utsettes for verdens grusomheter.
Gjest Anonymous Skrevet 6. september 2004 #36 Skrevet 6. september 2004 Send en sms til alle politikere om det dårlige psykiske helsevesenet i Norge. hvor mange skal bli drept/lemlestet? ar dere tent lys for de da? Kongo og andre land har større tragedier enn hva vi har opplevd nå. De har det år etter år. der slakter de barn for fote. Derfor provoserer det meg alle disse sms so kommer. Kvalmt å høre dere tenner et lys for akkurat for denne saken. Skal vi tenne lys, så må det brenne lys hver dag, døgnet rundt hele året til oss alle sammen.
:-) anna Skrevet 6. september 2004 #37 Skrevet 6. september 2004 Jeg prøver ikke å sette de opp mot hverandre' date=' men prøver å si at verden mer enn førstesida til VG. Men hva gjør man når man reagerer mer på grusomheter i Russland enn i Sudan eller Rwanda? Setter man ikke da grusomhetene opp mot hverandre? [/quote'] Men jeg skjønner ikke helt hvor du vil... eller hvem om noen som gjør noe "feil"... folk flest? Samfunnet? Media? Jeg er enig i at det alt for mye ondskap i verden. Og at konflikter som Sudan og Rwanda med de bestialske grusomhetene som har skjedd der ikke er noe man skal prioritere vekk. Hverken fra nyhetsbildet eller fra bevisstheten. Men jeg er ikke overrasket over at hendelsen i Nord-Ossetia dominerer en samlet verdenspresse, og en samlet verdensbevissthet. Det er en brutal aksjon som bevisst rammer barn. Det er en del av en terrorbølge. Og det er mange helt uskyldige mennesker som dør på en gang. Det er også en hendelse som har stor identifikasjonsfaktor for mange. Alle har opplevd en første skoledag og vet hvor uskyldige brikker i en stor konflikt disse små skolebarna er. Det gjør at verden opplever dette mer sjokkartet enn de daglige drypene med død og forfdervelse fra all verdens kriger. Det er fryktelig trist, men man blir immun. Jeg skal være den første til å påpeke skjevfordelingen i verdens oppmerksomhet. Et eksempel er at de afrikanske landene som får best dekning er landene som de store nyhetsbyråene har størst egeninteresse i... (For det franske byrået AFP - de tidligere franske koloniene, mens Reuters er best på de tidligere britiske koloniene) Land som f.eks Malawi er lite omtalt på tross av at det de siste månedene har vært hungersnød i landet. (Dette har jeg fra Plan Norge som er den eneste norske organisasjonen som driver nødhjelp i landet) Og Sør- Amerika er i stor grad et glemt kontinent. Det er mange slags mekanismer som er med på å bestemme hva slags interesse man har i en sak. Jeg tror folk flest har et behov for å distansere seg. Man har et behov for å tro at grusomheter mot sultne barn i Afrika er mindre viktig enn om noen sulter i et land vi lettere kan identifisere oss med. Og identifikasjonsfaktorer for oss er f.eks - avstand, hudfarge, felles religion, grad av vestlighet, grad av levestandard. Desto flere faktorer som er til stede - desto mer engasjerte blir vi nordmenn) Om noe skjer i et land der folk har annen religion, annen hudfarge, annet levesett og lav levestandard så er det lettere for oss å distansere oss enn om det skjer i et land med hvite kristne vestlige mennesker som har høy levestandard. (En togyulykke i Australia engasjerer mer enn en togulykke i India) Men man blir også immun mot konflikter som har pågått lenge. (Eks konflikten i Nord-Irland) og da blir sjokkeffekten mindre. Det jeg prøver å si er at det er mye som er med på å avgjøre hvilke konflikter vi engasjerer oss i. Og desverre er mekanismene langt fra rettferdige... men de er nok veldig mennesklige.
Gjest Peluche, ulogget Skrevet 6. september 2004 #38 Skrevet 6. september 2004 Send en sms til alle politikere om det dårlige psykiske helsevesenet i Norge. hvor mange skal bli drept/lemlestet? ar dere tent lys for de da? Kongo og andre land har større tragedier enn hva vi har opplevd nå. De har det år etter år. der slakter de barn for fote. Derfor provoserer det meg alle disse sms so kommer. Kvalmt å høre dere tenner et lys for akkurat for denne saken. Skal vi tenne lys, så må det brenne lys hver dag, døgnet rundt hele året til oss alle sammen. Ja, jeg har tent lys for flere enn Beslan-barna. Er kvalm av hele denne diskusjonen jeg. Nå har vi nordmenn gått fra å anklage oss selv fra å være ignorante og ikke vise nok medfølelse, til å krangle om hvordan det er riktig å vise medfølelse. Vi har da vel for svarte nok penger til BÅDE å tenne lys, sende sms og sende penger dit, hvis det hjelper. Eller vi kan jo bare droppe å tenne lys i jula også da, synge salmer om fred og holde hender rundt juletreet, de kristne kan slutte å be sine bønner og vi kan slutte å sende lykkeønskninger. Selv om vi er så jævlig materialistiske at vi føler det ikke "nytter" om vi ikke får gitt noe konkret i form av penger eller ting, kan det hende at de som har mistet sine kjære nå synes det er vel så godt å vite at verden fordømmer det som har skjedd som å få råd til nye vinterdekk på Ladaene sine. Andre tragedier, som "de sultne barna i Afrika", er på ingen måte glemt (media er fullt av det) men det er ikke naturlig å markere det på SAMME måte som tragedien i Beslan, fordi det ikke er en enkelstående hendelse men noe som må jobbes med over lang tid og som krever mer konkrete tiltak. Da er det mer meningsløst å brenne lys... Når det gjelder at førstesiden fikk annet innhold er det nå engang sånn media fungerer. Det var fortsatt førstesidesak, men etter å ha vært hovedoppslag i to dager var det forsåvidt ingen NYHET lenger så lenge det ikke hadde skjedd dramatiske endringer i situasjonen, så det er forståelig at det ble fokus på andre nyheter. At det var det teite bryllupet er jo helt på trynet men her er det altså snakk om hverdagsvarianten av Se og Hør, ikke til å sammenligne med f.eks. Aftenposten. Æsj!!
:-) anna Skrevet 6. september 2004 #39 Skrevet 6. september 2004 Send en sms til alle politikere om det dårlige psykiske helsevesenet i Norge. hvor mange skal bli drept/lemlestet? ar dere tent lys for de da? Kongo og andre land har større tragedier enn hva vi har opplevd nå. De har det år etter år. der slakter de barn for fote. Derfor provoserer det meg alle disse sms so kommer. Kvalmt å høre dere tenner et lys for akkurat for denne saken. Skal vi tenne lys, så må det brenne lys hver dag, døgnet rundt hele året til oss alle sammen. Ps) da får jeg vel til svar: en plass må vi begynne eller noe sånt. Det var virkelig en sms som skulle vekke dere? Halleluja, sier da jeg. Hallelua. Dere synes ikke selv det er patetisk? Det er jo rene vekkelsesmøtet. Og hvordan gjør det verden bedre å kritisere andres engasjement?! De prøver i alle fall de... hva gjør du? Bare syter?!
ivanka Skrevet 6. september 2004 #40 Skrevet 6. september 2004 sprø diskusjon. selvfølgelig står det ikke på forsiden av tabloidavisene - eller noen andre norske aviser meg bekjent: 30 000 barn sulter i hjel i dag fordi det skjer hver jævla dag hele året . det er ikke noen nyhet. det selger ikke aviser. når man ser hvor mye oppmerksomhet de 150-200 barna som døde på fredag blir til del (ikke at det hjelper dem på noen måte) føles det likevel kynisk, selv om det er innlysende.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå