Gå til innhold

Tenne et lys også for disse?

Anbefalte innlegg

Gjest Devil's Spawn
Skrevet

"Hvert år fødes 133 millioner barn. Mange av disse barna har elendige fremtidsutsikter. Hele 7,5 millioner av dem vil nemlig dø før de fyller ett år. Ytterlige 3,4 millioner barn vil dø før de fyller 5 år. De fleste av disse 10,9 millioner barna kunne ha vært reddet med relativt enkle og rimelige tiltak."

http://www.unicef.no/default.asp?id=496

Glemt og gjemt bort, disse er kun statistikk. Syns vi også kan tenne et lys for disse.

100 døde er en tragedie, 1 million er statistikk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har et godt poeng. problemet er vel at dette skjer hver dag, vi vet at barn dør hver eneste dag. men blir mer nært når nyheter og media følger opp minutt for minutt i en uke. det er media som får oss til å tenke.

Skrevet

Høres kanskje brutalt ut, men dårlige levekår har alltid og vil alltid finnes, episoden i Beslan representerer en utvikling, en negativ milepæl i menneskets utvikling. Et barbarisk tilbakesteg i menneskehetens moral.

Jeg har absolutt ikke tenkt å kverulere på hvilke tragedier som er det verste, men alle kan vel enes om at det som har rullet over skjermene de siste dagene er intet mindre enn helt jævlig.

Som jeg sa et annet sted, jeg tenner gjerne lys for andre også jeg. Det er tanken som teller. Det blir som et fakkeltog, bare at vi er hjemme.

Gjest Devil's Spawn
Skrevet

Jeg har absolutt ikke tenkt å kverulere på hvilke tragedier som er det verste, men alle kan vel enes om at det som har rullet over skjermene de siste dagene er intet mindre enn helt jævlig.  

Fælt å si det, men mye jævligere ting har skjedd mot barn. Et eksempel (ikke for sarte sjeler):

Et barn i Sudan (hvis jeg ikke husker feil), ble kidnappet av en gerilja-styrke. Før det ble moren og de eldste søskene henrettet, de stekte morens hodet i en stekepanne som den lille gutten måtte se på. Disse er bare små negerbarn i Afrika vi ikke bryr oss om, statistikk.

Skrevet
[Fælt å si det, men mye jævligere ting har skjedd mot barn.......

Disse er bare små negerbarn i Afrika vi ikke bryr oss om, statistikk.

Det er jo dine egne ord, oppfatter det ikke sånn.

Og jeg ser ikke noe poeng i å måtte rangere ondskap og faenskap før jeg kan avgjøre om det er verdt å tenne et lys for.

Gjest Devil's Spawn
Skrevet

Det er jo dine egne ord, oppfatter det ikke sånn.

Og jeg ser ikke noe poeng i å måtte rangere ondskap og faenskap før jeg kan avgjøre om det er verdt å tenne et lys for.

Mine ord var ironiske, de var ikke mine.

Man kan godt tenne lys for min del, syns også det er tragisk og trist at barn blir drept på den måten. Derimot bestemmer hverken SMS'er eller førstesida til VG om jeg skal tenne lys. Skal jeg tenne noe lys, skal jeg tenne for alle som har det vondt her i verden, ikke bare de som står i førstesida i VG og Dagblabla.

Skrevet

For all del.

(her skulle det stått en kommentar som brenner i fingertuppene mine men jeg sparer den til siden en gang).

Gjest Devil's Spawn
Skrevet

(her skulle det stått en kommentar som brenner i fingertuppene mine men jeg sparer den til siden en gang).

Kom med det.

Skrevet
Skal jeg tenne noe lys' date=' skal jeg tenne for alle som har det vondt her i verden, ikke bare de som står i førstesida i VG og Dagblabla.[/quote']

Meget godt poeng, Rattlesnake.

Skrevet

Egentlig er det helt utrolig at noen kan gjøre selv dette til noe å krangle om :roll:

Skrevet
Egentlig er det helt utrolig at noen kan gjøre selv dette til noe å krangle om :roll:

Er vel ingen som krangler her vel? Må være lov å påpeke medias makt over vårt engasjement.

Skrevet

Er vel ingen som krangler her vel? Må være lov å påpeke medias makt over vårt engasjement.

:klø: :Gjesp: Sukk. Ja, for DET er mye viktigere ALLTID enn å bare tenke på dem det gjelder.

Skrevet

:klø: :Gjesp: Sukk. Ja, for DET er mye viktigere ALLTID enn å bare tenke på dem det gjelder.

Tror nok samtlige tenker på de det gjelder. Jeg har ikke noe imot å tenne et lys for dem i kveld. Likte bare ikke sms-ene som florerer. Hadde pengene folk brukte ved å sende dem gått til inntekt for en sak, er det noe annet.

Skrevet

Mine ord var ironiske, de var ikke mine.

Man kan godt tenne lys for min del, syns også det er tragisk og trist at barn blir drept på den måten. Derimot bestemmer hverken SMS'er eller førstesida til VG om jeg skal tenne lys. Skal jeg tenne noe lys, skal jeg tenne for alle som har det vondt her i verden, ikke bare de som står i førstesida i VG og Dagblabla.

Enig!!

Gjest Valhalla ikke innl.
Skrevet

For en kynisk tankegang. Folk dauer jo hele tiden så den saken var bare en av mange,ikke no å bry seg spesielt om. ÆSJ

Gjest Madam Felle
Skrevet
For en kynisk tankegang. Folk dauer jo hele tiden så den saken var bare en av mange' date='ikke no å bry seg spesielt om. ÆSJ[/quote']

Det var da virkelig ikke sånn jeg forsto det innlegget. Men at en rett og slett ikke kan glemme alle de andre som lider også. Tenne et lys for de også, å ikke bare for de som står i avisen. :wink:

Gjest Anonymous
Skrevet

Hva er problemet da? Skal man IKKE tenne lys for dem FORDI det står om dem i avisen da?

Gjest Devil's Spawn
Skrevet
For en kynisk tankegang. Folk dauer jo hele tiden så den saken var bare en av mange' date='ikke no å bry seg spesielt om. ÆSJ[/quote']

Kynisme tror jeg ikke du bør snakke så veldig mye om.

Skrevet

Tenk om alle sms-kronene mht denne saken hadde gått til en hjelpeorganisasjon isteden...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...