Gå til innhold

Leier du hjelp til husarbeid og vedlikehold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en en dame midt i 40-årene med mann og to barn. Begge voksne jobber full tid og det har vi alltid gjort. Vi gjør selv alt av husarbeid og enklere vedlikeholdsarbeid på huset, inne og ute. Dette er jeg vokst opp med og er for meg en naturlig del av voksenlivet. Jeg forundrer meg over hvor mange i dag som ikke gjør slike ting selv. De aller fleste leier vaskehjelp, leier folk til å male huset utvendig, leier folk til å male noen vegger innvendig eller bygge en liten terrasse. Dere som leier folk til alt mulig, er det fordi dere ikke gidder eller ikke kan eller kanskje har for mye penger? Slike jobber er kanskje ikke like morsomme hele tiden, men hører med, synes jeg, og det er en fin følelse å få til noe man kanskje ikke trodde man kunne. I tillegg synes jeg at det er bra at barn vokser opp i et hjem det de er vant med at slike oppgaver er en del av livet. Jeg er redd for at slik kunnskap forsvinner og den oppvoksende generasjonen ikke kan noe. Da blir de helt avhengig av å leie folk til alt mulig. Det er ikke sikkert at man da har billig arbeidskraft fra fattigere land tilgjengelig og at slike jobber blir veldig dyre. Slik som jeg ser det er vi nordmenn nå en gjeng med late folk og altfor mye penger og vi gjør den oppvoksende generasjon en bjørnetjeneste ved å ikke lære dem å jobbe i hjemmet.

Anonymous poster hash: 93593...68f

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

3 timer hver onsdag morgen. Hun tar begge bada og trapper med teppe.

Jeg sluttet å fundere over hvorfor folk gjør ting annerledes enn meg for lenge siden. Det er ikke så svart hvitt som folk skal ha det til.

Anonymous poster hash: c703c...22c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Min arbeidskraft er fra smme land

Anonymous poster hash: c703c...22c

AnonymBruker
Skrevet

Vi leier ikke akkurat inn folk, men vi har en ansatt inne i huset til å hjelpe til med barna og til å gjøre husarbeid og lage mat. Samt to ute, som i hovedsak hjelper til med gårdsdriften og annet forefallende arbeid ute.

Men til tross for dette så sitter vi jo ikke i sofaen dagen lang.

Vi gjør jo forskjellige ting som er naturlig å gjøre og ungene klipper gress og andre ting som er relatert til alderen deres.

Jeg syns forøvrig at det er flott at folk som kanskje jobber mye bruker fritiden sin sammen med familien enn å henge opp etter husveggen og male hele sommeren, hvis de har råd til det.

Tror ikke ungene tar skade av å se at man får hjelp til forskjellig forefallende arbeid.

Anonymous poster hash: d134f...a73

AnonymBruker
Skrevet

"De aller fleste"? Virkelig? Hvor i alle dager er det du bor hen? Jeg har overhodet ikke inntrykk av at dette er så kjempevanlig. Jeg har et høytlønnet yrke, og jobber sammen med høytlønnede folk med store villaer og båter og hytter, og de aller, aller fleste gjør alt innvendig husarbeid selv, maler selv, snekrer terasser, graver i hager, osv osv. Hus-, hytte- og hageprosjekter er vel et av de mest vanlige samtaleemnene i lunsjen.

Jeg kjenner et par stk som har vaskehjelp. Dette er folk med tusen hobbyer (spiller i korps OG er veldig politisk aktiv OG driver med idrett OG skal melde seg frivillig til absolutt alt OG har tre unger som driver med like mange ting som må følges opp..). De har penger til det, og de velger å bruke pengene på å slippe å gjøre noe de synes er nikjedelig, og heller gjøre noe de liker i stedet. 

Er det virkelig så galt? Og hvorfor har du noe med hva andre velger å bruke sine penger på?

Jeg gjør alle slike ting selv, men jeg ser virkelig ikke noe problem i at andre ikke gjør det. Jeg har ikke hage, noe jeg er sjeleglad for, for jeg hater hagearbeid. Her kjøres det terrasse over hele linja. Bygget selv, må bare beises annenhvert år. Hadde jeg hatt stor plen ser jeg ikke bort fra at jeg ville betalt en ungdom i nabolaget for å ta den for meg.. 

Anonymous poster hash: 6b2e4...288
AnonymBruker
Skrevet

Hadde folk leid seg vaskehjelp, så hadde mye krangling vært unngått. Det er kjime til bråk i de fleste hjem.

Jeg har en fysisk tung jobb...lange dager. Det samme har min mann. Det har hendt at vi har leid vaskehjelp til mer grundig rengjøring. Ca 4 g i året.istedenfor at vi skal bruke fritiden til det.

Anonymous poster hash: 81ee6...6ac

• Liker 2
Skrevet

Hadde folk leid seg vaskehjelp, så hadde mye krangling vært unngått. Det er kjime til bråk i de fleste hjem.

Jeg har en fysisk tung jobb...lange dager. Det samme har min mann. Det har hendt at vi har leid vaskehjelp til mer grundig rengjøring. Ca 4 g i året.istedenfor at vi skal bruke fritiden til det.

Anonymous poster hash: 81ee6...6ac

Veldig godt poeng. Har også snakket med folk som til slutt hyrte inn håndverkere for å avslutte oppussingen i stedet for at det endte med skilsmisse.

Skrevet

Det er vel ikke avvik mellom å leie inn hjelp og å oppdra barn til å delta i husets plikter.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en en dame midt i 40-årene med mann og to barn. Begge voksne jobber full tid og det har vi alltid gjort. Vi gjør selv alt av husarbeid og enklere vedlikeholdsarbeid på huset, inne og ute. Dette er jeg vokst opp med og er for meg en naturlig del av voksenlivet. Jeg forundrer meg over hvor mange i dag som ikke gjør slike ting selv. De aller fleste leier vaskehjelp, leier folk til å male huset utvendig, leier folk til å male noen vegger innvendig eller bygge en liten terrasse. Dere som leier folk til alt mulig, er det fordi dere ikke gidder eller ikke kan eller kanskje har for mye penger? Slike jobber er kanskje ikke like morsomme hele tiden, men hører med, synes jeg, og det er en fin følelse å få til noe man kanskje ikke trodde man kunne. I tillegg synes jeg at det er bra at barn vokser opp i et hjem det de er vant med at slike oppgaver er en del av livet. Jeg er redd for at slik kunnskap forsvinner og den oppvoksende generasjonen ikke kan noe. Da blir de helt avhengig av å leie folk til alt mulig. Det er ikke sikkert at man da har billig arbeidskraft fra fattigere land tilgjengelig og at slike jobber blir veldig dyre. Slik som jeg ser det er vi nordmenn nå en gjeng med late folk og altfor mye penger og vi gjør den oppvoksende generasjon en bjørnetjeneste ved å ikke lære dem å jobbe i hjemmet.

Anonymous poster hash: 93593...68f

altså jeg syntes jeg ser det, jeg og samboer skal bare "bygge en liten terasse" :fnise:  Altså dette er så himla langt utenfor vårt kompetanseområde. Vi jobber heller overtid i våre jobber, og får noen som kan dette til å gjøre sånne ting, så gjør vi det vi er gode på. Jeg kjenner mine begrensninger.

Anonymous poster hash: 13ddf...fb9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...