AnonymBruker Skrevet 29. juni 2015 #1 Skrevet 29. juni 2015 Samboeren min har en datter som fyller 16 år i sommer. Hun har halvveis fått lov til å ha fest når hun har bursdag. Jeg sier nei, dette fordi jeg vet at de drikker. Sønnen min blir 16 om to år, og det er helt uaktuelt at han skal få ha fest da. Hva mener dere? Bør jeg ikke ha noe stemmerett her?Anonymous poster hash: a72b5...c4d
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2015 #2 Skrevet 29. juni 2015 Hva med å være der under festen? Verre er det ikke. Vær på et annet rom, og la de kose seg. Anonymous poster hash: a8d77...fb1 7
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2015 #3 Skrevet 29. juni 2015 Hun må jo få ha en liten fest når hun blir 16, da. Anonymous poster hash: 9e255...2b9 7
Rararara Skrevet 29. juni 2015 #4 Skrevet 29. juni 2015 Du gir jo henne ikke en sjanse en gang. Ha familieråd, sett ned regler, hør på henne hvilke ønsker og planer hun har. Kanskje vil hun ha god mat og trenger hjelp til dette? Gi henne en sjanse! 11
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2015 #5 Skrevet 29. juni 2015 Du gir jo henne ikke en sjanse en gang. Ha familieråd, sett ned regler, hør på henne hvilke ønsker og planer hun har. Kanskje vil hun ha god mat og trenger hjelp til dette? Gi henne en sjanse! Hun har bedt meg fjerne ting jeg er glad i, bedt oss holde oss vekk, sagt hun skal leie inn ekstra anlegg, spurt om hun kan få champagne i bursdagsgave osv, så hun gir jo uttrykk for at det skal feires ordentlig. For litt siden drakk hun vin med noen venninner i kjellerstuen, selvom vi var i huset da, vi fant flasken lettere gjemt. For min sønn hadde det vært sjanser nok Anonymous poster hash: a72b5...c4d 1
koskenkorva Skrevet 29. juni 2015 #6 Skrevet 29. juni 2015 Fortell henne at hun ikke bor i USA og at det å bli 16 ikke feires like stort som her i Norge. Derimot hadde jeg sagt at hvis hun skal ha fest, skal det ikke være alkohol inne i bildet,og dere skal være der under festen (et annet sted såklart i huset enn der de befinner seg). Eller så hadde jeg sagt til faren hennes at han har alt ansvar om hun skal feire, og han får rydde og tørke spy. 2
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2015 #7 Skrevet 29. juni 2015 Fortell henne at hun ikke bor i USA og at det å bli 16 ikke feires like stort som her i Norge. Derimot hadde jeg sagt at hvis hun skal ha fest, skal det ikke være alkohol inne i bildet,og dere skal være der under festen (et annet sted såklart i huset enn der de befinner seg). Eller så hadde jeg sagt til faren hennes at han har alt ansvar om hun skal feire, og han får rydde og tørke spy. Har sagt i fra at far for ordne opp hvis det skjer noe, feks at ting blir ødelagt, rydding osv.Anonymous poster hash: a72b5...c4d
koskenkorva Skrevet 29. juni 2015 #8 Skrevet 29. juni 2015 Har sagt i fra at far for ordne opp hvis det skjer noe, feks at ting blir ødelagt, rydding osv.Anonymous poster hash: a72b5...c4d Ja, da hadde jeg latt han gjøre det. Om huset brenner så får han bygge et nytt.
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2015 #9 Skrevet 29. juni 2015 Hun nå vel få ha fest. Men det er faktisk 18-årsgrense på alkohol og det kan dere jo ikke tilrettelegge fir. Så da er det enkelt: ha gjerne fest, men uten alkohol selvfølgelig.Anonymous poster hash: f670f...9d4 4
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2015 #10 Skrevet 29. juni 2015 Hadde jeg visst at de spiste god mat, godteri og drakk brus hadde det vært helt greit. Er det at magefølelsen er dårlig, jeg tror de kommer til å drikke. Anonymous poster hash: a72b5...c4d
Rotemor Skrevet 29. juni 2015 #11 Skrevet 29. juni 2015 Hadde jeg visst at de spiste god mat, godteri og drakk brus hadde det vært helt greit. Er det at magefølelsen er dårlig, jeg tror de kommer til å drikke. Anonymous poster hash: a72b5...c4d Det er vel helt vanlig at 16-åringer som har fest må tåle foreldrekontroll. Blir de tatt i å drikke så er festen slutt. Vi er nødt til å signalisere at alkohol er forbudt. De får faktisk ha vett nok til å skjule det.... Signalene man gir til de andre foreldrene ( som man trenger på lag, ) og signaleffekten ut i vennegjengen, de yngre ungdommene etc er veldig viktig. 18 år!! Ferdig snakka:) 2
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2015 #12 Skrevet 29. juni 2015 Det er vel helt vanlig at 16-åringer som har fest må tåle foreldrekontroll. Blir de tatt i å drikke så er festen slutt. Vi er nødt til å signalisere at alkohol er forbudt. De får faktisk ha vett nok til å skjule det.... Signalene man gir til de andre foreldrene ( som man trenger på lag, ) og signaleffekten ut i vennegjengen, de yngre ungdommene etc er veldig viktig. 18 år!! Ferdig snakka:) Ja for det er så mye bedre! Når ungen er døddrukken så tør de ikke ringe hjem engang, fordi de har alltid måtte holdt skjult at de drikker. Ellers er alkohol/ikke alkohol ikke din avgjørelse her, det er mor og far som bestemmer det. Men når du eier halve huset så er det klart du har noe å si på om den festen skjer i det huset. Noe jeg synes du skal la de gjøre, men opphold dere i nærheten. At de smaker på litt drikke i nærhet av dere slik at det er trygt, er bedre enn at de rømmer til skogs, lyver og drikker seg driting uten voksne i nærheten. Og det er jo det de kommer til å gjøre om man ikke legger tilrette for trygg festing. Man må rett og slett velge mellom to onder, hvis ungdommen vil drikke så gjør de det uansett, og jeg ønsker da å ha et åpent forhold til mine barn slik at de er ærlige. Så får heller jeg prøve å akseptere det. Det er strengt tatt deres valg selv om de er under 18, for sier jeg nei kan de velge å drikke likevel, bare i skjul. Anonymous poster hash: de41b...6ab 2
Rotemor Skrevet 29. juni 2015 #13 Skrevet 29. juni 2015 Ja for det er så mye bedre! Når ungen er døddrukken så tør de ikke ringe hjem engang, fordi de har alltid måtte holdt skjult at de drikker. Ellers er alkohol/ikke alkohol ikke din avgjørelse her, det er mor og far som bestemmer det. Men når du eier halve huset så er det klart du har noe å si på om den festen skjer i det huset. Noe jeg synes du skal la de gjøre, men opphold dere i nærheten. At de smaker på litt drikke i nærhet av dere slik at det er trygt, er bedre enn at de rømmer til skogs, lyver og drikker seg driting uten voksne i nærheten. Og det er jo det de kommer til å gjøre om man ikke legger tilrette for trygg festing. Man må rett og slett velge mellom to onder, hvis ungdommen vil drikke så gjør de det uansett, og jeg ønsker da å ha et åpent forhold til mine barn slik at de er ærlige. Så får heller jeg prøve å akseptere det. Det er strengt tatt deres valg selv om de er under 18, for sier jeg nei kan de velge å drikke likevel, bare i skjul. Anonymous poster hash: de41b...6ab Foreldre kan ikke tilrettelegge for drikking og kalle det sekstenåringers frie valg.... De bryter loven og det må man som forelder være klar på at ikke er ok. At vi likevel vet at det foregår kommer i annen rekke av hvilken moral vi preker.
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2015 #14 Skrevet 30. juni 2015 Ja for det er så mye bedre! Når ungen er døddrukken så tør de ikke ringe hjem engang, fordi de har alltid måtte holdt skjult at de drikker. Ellers er alkohol/ikke alkohol ikke din avgjørelse her, det er mor og far som bestemmer det. Men når du eier halve huset så er det klart du har noe å si på om den festen skjer i det huset. Noe jeg synes du skal la de gjøre, men opphold dere i nærheten. At de smaker på litt drikke i nærhet av dere slik at det er trygt, er bedre enn at de rømmer til skogs, lyver og drikker seg driting uten voksne i nærheten. Og det er jo det de kommer til å gjøre om man ikke legger tilrette for trygg festing. Man må rett og slett velge mellom to onder, hvis ungdommen vil drikke så gjør de det uansett, og jeg ønsker da å ha et åpent forhold til mine barn slik at de er ærlige. Så får heller jeg prøve å akseptere det. Det er strengt tatt deres valg selv om de er under 18, for sier jeg nei kan de velge å drikke likevel, bare i skjul.Anonymous poster hash: de41b...6ab Tror nok tiden der de "smaker" på drikke er forbi. Hun kommer hjem når hun har drukket. Men jeg synes ikke det er riktig at det skal være akseptabelt å drikke. At de drikker litt i skjul er greit, men å forvente at det skal være alkohol på fest når man fyller 16, blir helt feil i mine øyne. Anonymous poster hash: a72b5...c4d 1
norway Skrevet 30. juni 2015 #15 Skrevet 30. juni 2015 (endret) Dere kan jo dra på besøk til noen i gata mens hun feirer, så de får være alene samtidig som dere holder et øye med ting ikke går over styr. I tillegg sier det jo seg selv at de drikker alkohol, akkurat som dere sikkert og gjorde da dere var på den alderen. Selv om det er ulovlig, er det jo helt normalt, og det er ofte lite foreldre kan gjøre med det. Hvis en har foreldre som er veldig strenge på det fører det som regel til mer løyner, snike seg ut osv.. Si heller at dere ikke synes det er greit at hun drikker, men skjønner at hun kommer til å gjøre det, og at de i såfall ikke må drikke noe sterkt, og vær forsiktig. I tillegg kan dere jo si at dere kommer til å følge med i tilfelle det skulle komme flere folk/biler. Endret 30. juni 2015 av norway 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2015 #16 Skrevet 30. juni 2015 Dere kan jo dra på besøk til noen i gata mens hun feirer, så de får være alene samtidig som dere holder et øye med ting ikke går over styr. Ja, tror hun bare må akseptere at vi er i nærheten.Anonymous poster hash: a72b5...c4d 1
Ciara Skrevet 30. juni 2015 #17 Skrevet 30. juni 2015 Jeg hadde ikke akseptert en slik fest. Jeg ser ikke på det som min oppgave å tilrettelegge for fylleslag for mindreårige barn i mitt eget hjem. Slike fester kan man arrangere selv når man er voksen og bor for seg selv. 2
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2015 #18 Skrevet 30. juni 2015 Det er bare 3 år siden jeg fylte 16, og da fikk jeg feire alkoholfritt i kjellerstua. Mamma og pappa skulle være hjemme, men vi skulle få være i fred i kjellerstuen. Mamma laget pizza, disket opp med chips, snop og brus etter hvert som vi trengte det. Dere bør absolutt være hjemme (men la dem være i fred). Ellers kommer de til å drikke! (Også om dere er "borti gata"). Mine foreldre sa det veldig enkelt når jeg var 16: Vi vet at du drikker, det er ikke greit. Vi kommer aldri til å kjøpe til deg, og du skal ikke gjøre det her hjemme. Men hvis du skal gjøre det, skal du komme hjem. Og du skal ringe om det skjer noe med deg, vi skal ikke bli sinte. Det var en grei regel. Da visste jeg at det ikke var greit, samtidig som heg turte å komme hjem. Anonymous poster hash: 2f1ef...7fd 1
minister-mio Skrevet 30. juni 2015 #19 Skrevet 30. juni 2015 Klart du bør ha stemmerett, men det er ekstremt kjipt å nekte henne bursdagsfest. Du får gode forslag her til hvordan dere kan unngå alkohol
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå