AnonymBruker Skrevet 29. juni 2015 #1 Skrevet 29. juni 2015 Skal døpe jenta mi på en måneds tid. I dåpen kommer en del andre barn, deriblant mine brors barn. Min bror og hans kone praktiserer fri oppdragelse og tror at verden snurrer rundt barna deres for alle. Både min bror, hans kone og barna liker å være i fokus, noe de som oftest er. Nå skal som sagt jenta mi døpes, og jeg vil at det skal være hennes dag, i den grad en dåpsdag kan være det. Da min søster døpte sønnen sin i fjor gikk to av barna til vår bror frem til døpefonten og stilte seg opp der fremfor for å få se. De sto jo på en måte i veien, for det var ingen andre som fikk se at barnet ble døpt. Etterhvert gikk ett av barna og stilte seg mellom presten og gudmoren, under selve dåpen. Broren min og kona bare smilte og kniste, de synes det var kjempestas at barna sine gjorde dette. Da fikk de og barna deres mye oppmerksomhet, så da var de fornøyd. Min søster synes jo dette var litt leit, noe jeg skjønner. I tillegg så er det noe med å lære seg å ikke være i fokus hele tiden for min brors barn. Kan jeg snakke med dem på forhånd at vi ønsker at andre barn kan bli sittende? At vi ikke vil ha dem med frem til døpefonten? Anonymous poster hash: 5043d...654
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2015 #2 Skrevet 29. juni 2015 "Kan jeg snakke med dem på forhånd at vi ønsker at andre barn kan bli sittende? At vi ikke vil ha dem med frem til døpefonten?" Ja, du kan snakke med dem om det. Dåp er en høytidelig begivenhet - det er ikke sirkus og tivoli Anonymous poster hash: a77ec...084 6
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2015 #3 Skrevet 29. juni 2015 Veldig ofte inviterer presten ungene frem for å være med. Så det er ikke sikkert du får ønsket ditt oppfylt uansett.Jeg synes det er temmelig hårsårt, det er vel ganske små barn vi snakker om, så begrenset hvor mye i veien de kan være? Anonymous poster hash: 9edd1...974
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2015 #4 Skrevet 29. juni 2015 Veldig ofte inviterer presten ungene frem for å være med. Så det er ikke sikkert du får ønsket ditt oppfylt uansett.Jeg synes det er temmelig hårsårt, det er vel ganske små barn vi snakker om, så begrenset hvor mye i veien de kan være? Anonymous poster hash: 9edd1...974 I dette tilfellet var ikke barna invitert frem, de bare gikk frem. Ser poenget ditt, men det er feks en forskjell på å bli invitert frem og stille seg på siden å se på og å bare gå frem og stille seg midt oppi der det skjer. Anonymous poster hash: 5043d...654
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2015 #5 Skrevet 29. juni 2015 Snakk med de! Hvis ikke de kan respektere at dette er deres dag, så får de heller holde seg hjemme. Anonymous poster hash: ab802...3ab
funginger Skrevet 29. juni 2015 #6 Skrevet 29. juni 2015 Det er veldig vanlig at barna blir med opp til døpefonten. Da kan de og stå litt på siden for å se hva som skjer. Siden de står oppe med andre voksne kan de ha litt kontroll på dem. Kanskje barna vil ta av luen eller tørke hodet etter dåpen? Da har de en "viktig" rolle og du kan be de stå pent og vente til de skal gjøre det.
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2015 #7 Skrevet 29. juni 2015 I dette tilfellet var ikke barna invitert frem, de bare gikk frem. Ser poenget ditt, men det er feks en forskjell på å bli invitert frem og stille seg på siden å se på og å bare gå frem og stille seg midt oppi der det skjer.Anonymous poster hash: 5043d...654 Syns akkurat dette hørtes litt skjønt ut jeg. Din søster kunne selvfølgelig ha bedt dem om å stille seg på siden eller bak slik at de ikke blokkerte for andre, men jeg syns det er koselig at søskenbarna ønsker å ta del i sin lille fetter eller kusines dag. Nå er ikke mitt barn døpt da jeg ikke er kristen, men er ikke litt av poenget i kristendommen "la de små barn komme til meg, og hindre dem ikke" (eller noe i den dur fra Jesus)? At de er nysgjerrige på det som skjer i et kristen rituale burde jo være passende i mitt hode. Om de lager annet bråk når det ikke passer er selvfølgelig ikke ok og da må foreldrene/ungene få beskjed. Hadd sjef vært deg hadde jeg snakket med foreldrene på forhånd. Forklart st du husker hvordan ting ble i din søsters dåp, og om barna virkelig vil se så må de komme rolig opp og stille seg bak. Ikke noe bråk eller tull, men at de er velkomne til å se om de oppfører seg bra. Anonymous poster hash: 22f48...d25 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2015 #8 Skrevet 29. juni 2015 Det er veldig vanlig at barna blir med opp til døpefonten. Da kan de og stå litt på siden for å se hva som skjer. Siden de står oppe med andre voksne kan de ha litt kontroll på dem. Kanskje barna vil ta av luen eller tørke hodet etter dåpen? Da har de en "viktig" rolle og du kan be de stå pent og vente til de skal gjøre det. Barn trenger da ikke være i fokus hele tiden. Anonymous poster hash: 9ca9f...023 3
Boletta Skrevet 29. juni 2015 #9 Skrevet 29. juni 2015 Synes du virker litt vel høytidelig. La nå de søskenbarna få ta del i begivenheten. Er jo veldig kjedelig på sånne ting for barn. Og det er jo veldig fint å bli involvert mtp vennskapsbånd dem imellom. 2
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2015 #10 Skrevet 29. juni 2015 Jeg er ikke helt anti andre barn, jeg er bare så lei av at barna til broren min alltid må være i fokus. Uansett hva vi skal så er de høyt og lavt, og foreldrene bare sitter å ser på. De synes det er kjempebra at de er så frempå, uansett om det er positivt eller negativ oppmerksomhet. Tenker bare at det er forskjell på å stille seg på siden og se på, og å stå helt inntil døpefonten så ingen andre får se. Det er tross alt en høytidlig begivenhet, ikke en samlingsstund i barnehagen. Vi ønsker at for engangs skyld kan noen andre barn få være i fokus, så da vil vi ikke gi dem noen oppgaver. Og jeg tror ikke at om fetteren får tørke av hodet etter dåpen at det vil ha noe å si for vennskapet mellom en baby på 4 måneder og et barn på 7 år.. ts Anonymous poster hash: 5043d...654 2
*Frida* Skrevet 29. juni 2015 #11 Skrevet 29. juni 2015 Det er vanlig at små barn (i alle fall nær familie til dåpsbarnet) får vere med nær døypefonten. Men du kan planlegge ein 'anvist' og passande plass for desse to-tre det er snakk om. Me planla plassering av prest, fadrar, me foreldre og søsken/små søskenbarn ved førebuinga av dåpen med presten. Slik fann me ein plass der dei små fekk vere med framme for å sjå kva som skjedde, jtan at dei står i vegen/foran. Her er presten veldig flink med dei små i kyrkja, slik at dei får rom til å vere med når det er passande. Til dømes er det mitt barns då 12 år gamle søskenbarn som helte vatnet oppi døypefonten.
Vera Vinge Skrevet 29. juni 2015 #12 Skrevet 29. juni 2015 Jeg ville heller sagt til foreldrene at barna gjerne må være med opp, men at de må stå på siden. Jeg skjønner godt den generelle irritasjonen ang. foreldre som ikke snakker til barna sine, og det blir en del urettmessig irritasjon mot barna av det, når det egentlig er foreldrene som er peoblemet. Men jeg syns det blir litt rart å nekte dem å bli med opp til fonten, om de gjerne vil det.
Sunnfjording Skrevet 29. juni 2015 #13 Skrevet 29. juni 2015 Helt standard at barn i familien involveres tett i dåpen, det er bare hyggelig.
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2015 #14 Skrevet 29. juni 2015 Har aldri opplevd at søskenbarn har vært med opp ved døpefontenen. Søsken ja, men ikke søskenbarn.Anonymous poster hash: 1d594...688 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå