Gå til innhold

Hyttetur til fjells - hva slags mat har dere med dere?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trenger litt inspirasjon og gjerne litt tips til hva som kan være greit å ta med seg til fjells i sommer. Jeg skal tilbringe omkring fem døgn å hytta (Hardangervidda) uten innlagt strøm/vann. Det jeg ønsker er tips til f.eks, mat som kan være enkel og greit å ta med seg og tilberede (det er koketopp på hytta). All proviant og utstyr må bæres i rundt 4,5 timer, så det bør ikke være for tungt. 

Anonymous poster hash: 57998...c8c
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva slags andre fasiliteter er det? Er det noe som går på gass, kjøleskap f.eks? Eller må all mat oppbevares i romtemperatur i disse 4-5 dagene?

I så tilfelle er jo hermetikk en slager. Har spist mye joikakaker, lys og mørk lapskaus, spagetti og kjøttboller fra boks. Når man bare spiser det på hytta, og gjerne etter å ha gått langt og lenge i fjellet, er det utrolig hvor godt det er :P Servert med flatbrød, mmm... 

Anonymous poster hash: 0fdbe...be1
AnonymBruker
Skrevet

Det er kun kokeapparat. All mat må oppbevares i romtemperatur. Hermetikk er uaktuelt da det blir for tungt å bære.

AnonymBruker
Skrevet

Regner med dere kan hente vann i bekk eller noe?

Ville tatt med nudler eller annen pasta, spekemat av ulike slag, kanskje litt rugbrød (selv om det veier litt). Ville sørget for å ha rikelig med snacks (potetgull etc), det er lett å bære, og er fint tilbehør til litt enkel mat. Det går an å ta med noen grønnsaker og lage en enkel suppe, kanskje? Knekkebrød er noe som veier lite men er greit å spise.

Anonymous poster hash: 1ccde...8b3
Skrevet

Jeg trenger litt inspirasjon og gjerne litt tips til hva som kan være greit å ta med seg til fjells i sommer. Jeg skal tilbringe omkring fem døgn å hytta (Hardangervidda) uten innlagt strøm/vann. Det jeg ønsker er tips til f.eks, mat som kan være enkel og greit å ta med seg og tilberede (det er koketopp på hytta). All proviant og utstyr må bæres i rundt 4,5 timer, så det bør ikke være for tungt. 

Alene?

Fy fela, da hadde jeg tatt med minst en liter hjemmebrent:)

Tørket frukt, poser med ulike tørkede kjøttingredienser man kun kan tilsette vann, med ris ol, slike ting du kan koke opp på bål. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville vurdert å lage gryterett eller lapskaus hjemme og dypfryst det. Pakker du det godt vil det ta noe tid før det tiner. Du kan eventuelt pakke det i en foliepose du får i store dagligvarebutikker, da vil det ta enda litt tid før det tiner og du kan oppbevare hele posen i en kald bekk. Jeg ville også kjøpt med suppeposer eller frysetørket mat (fåes kjøpt i sportsforetning).

Anonymous poster hash: 905ad...4db

AnonymBruker
Skrevet

Takker for mange gode tips. Som regler har det kun blitt supper, brødskiver, tubeost o.l. Greit å kunne variere litt.

Jeg har tilgang på vann, så alt som kan lages med kun å tilsette vann, eventuelt å steke (uten for mye vekt) er midt i blinken.

Tørket frukt, nøtter, hjemmebrent (tilsvarende er allerede på hytta ;) ), ris, gryteretter o.l. er notert.

Skrevet (endret)

Takker for mange gode tips. Som regler har det kun blitt supper, brødskiver, tubeost o.l. Greit å kunne variere litt.

Jeg har tilgang på vann, så alt som kan lages med kun å tilsette vann, eventuelt å steke (uten for mye vekt) er midt i blinken.

Tørket frukt, nøtter, hjemmebrent (tilsvarende er allerede på hytta ;) ), ris, gryteretter o.l. er notert.

Har aldri spist det selv men er en stor fan av 71" Nord, og der ser jeg de har med seg noe som heter RealTurmat hvor de har kokende vann oppi posen eller hva det er så er det klar til å spises. Ellers så holder vel polarbrød mye lenger enn vanlig brød.

Endret av Kjetil E
AnonymBruker
Skrevet

Real turmat er alltid med i sekken.

Polarbrød var et fint tips. Greit med litt variasjon fra det vanlige brødet.

AnonymBruker
Skrevet

Har hytte nær vidda selv, uten strøm og vann, men med koketopp. Vi pleier å ha med vanlig mat. Det som skal holdes kaldt, legger vi i bekken. Av og til lager jeg litt gryter og sånt hjemme, som vi tar med og varmer opp på hytta :)

Anonymous poster hash: 04f30...be5

AnonymBruker
Skrevet

Tørkede bønner er glimrende å ha med, de tar lite plass i tørket tilstand og gir masse god og sunn næring. Om du har med deg litt buljong er det et prima måltid. 

Anonymous poster hash: 0fdbe...be1
Skrevet

Havregryn. Bacon. Mørk sjokolade. Upoppa popcorn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...