Gå til innhold

Utenlandsopphold under dagpenger

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Når man mottar støtte/dagpenger fra Nav ved arbeidsledighet, hvor lang tid i forveien må man informere Nav om planlagt utenlandsopphold? Og blir dette akseptert uten problemer, så lenge man bare informerer om det...?

Anonymous poster hash: 3439c...644
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du må søke. Hvor langt i forveien vet jeg ikke, men regner med du finner det på nav sine sider

Anonymous poster hash: 52a81...42f
AnonymBruker
Skrevet

Du må søke. Hvor langt i forveien vet jeg ikke, men regner med du finner det på nav sine sider

Anonymous poster hash: 52a81...42f

Det eneste jeg finner av informasjon der, er at Nav skal få beskjed...ingenting om at det må legges inn søknad... Kan det være at søknad kun er nødvendig ved sykepenger/arbeidsavklaringspenger...?

AnonymBruker
Skrevet

Vi har bare reist. Så krysser du av på meldekort at du har hatt ferie. Du leverer i ettertid så det er ingen problem.

Du får ikke betalt når du har ferie

Anonymous poster hash: 9627b...344

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har bare reist. Så krysser du av på meldekort at du har hatt ferie. Du leverer i ettertid så det er ingen problem.

Du får ikke betalt når du har ferie

Anonymous poster hash: 9627b...344

Jeg tenkte også at det muligens lot seg gjøre å ta det på denne måten :-) . Det eneste jeg frykter er eventuelle innkallinger til tiltak o.l. som skal dukke opp i posten rett før avreise-tidspunkt...hvilke muligheter har man da...? Denne turen er allerede bestilt og betalt for en stund siden...

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Når man mottar støtte/dagpenger fra Nav ved arbeidsledighet, hvor lang tid i forveien må man informere Nav om planlagt utenlandsopphold? Og blir dette akseptert uten problemer, så lenge man bare informerer om det...?

Kravet er at du oppholder deg i Norge. Reiser på ferie så får du ikke. Du får heller ikke eter søknad

Anonymous poster hash: f6a35...e1e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenkte også at det muligens lot seg gjøre å ta det på denne måten :-) . Det eneste jeg frykter er eventuelle innkallinger til tiltak o.l. som skal dukke opp i posten rett før avreise-tidspunkt...hvilke muligheter har man da...? Denne turen er allerede bestilt og betalt for en stund siden...

Du krysser av for ferie. Du tror ikke nav betaler ferien din vel? Husk, om d sender meldekort fra utlandet, så ser nav ipadressen din

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du krysser av for ferie. Du tror ikke nav betaler ferien din vel? Husk, om d sender meldekort fra utlandet, så ser nav ipadressen din

Nei jeg er selvfølgelig klar over at jeg ikke får penger for dager jeg eventuelt krysser av for ferie. Som sagt ønsker jeg bare å vite hvordan jeg best mulig kan gjøre dette uten at de stanser utbetalingen av dagpengene i lang, lang tid... Er litt nervøs rundt dette med tanke på eventuelle tiltak o.l. de kunne finne på i akkurat det samme tidsrommet denne reisen skal foregå...

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Når man mottar støtte/dagpenger fra Nav ved arbeidsledighet, hvor lang tid i forveien må man informere Nav om planlagt utenlandsopphold? Og blir dette akseptert uten problemer, så lenge man bare informerer om det...?

Det beste er å ringe NAV og gi beskjed om hvor lenge du tar ferie, så slipper du ihvertfall å evt miste dagpenger unødvendig. Alle har rett på ferie, så dette er ikke noe problem. Men gi beskjed, så slipper du å kanskje bli innkalt til et møte/tiltak mens du er borte, da mister du garantert pengene.

Anonymous poster hash: 723f3...73c

AnonymBruker
Skrevet

Det beste er å ringe NAV og gi beskjed om hvor lenge du tar ferie, så slipper du ihvertfall å evt miste dagpenger unødvendig. Alle har rett på ferie, så dette er ikke noe problem. Men gi beskjed, så slipper du å kanskje bli innkalt til et møte/tiltak mens du er borte, da mister du garantert pengene.

Kan heller ikke finne noen informasjon om akkurat hvor mye ferie man kan ta mens man mottar dagpenger...jeg har egentlig brukt opp nesten 5 ukers ferie i år i siste jobben jeg hadde...men dette er kanskje irrelevant for Nav nå...?

AnonymBruker
Skrevet

Selv om man har brukt opp over 4 ukers ferie så skal dette gå greit...? Og da kan man være sikker på at de lar være å sette deg opp på tiltak, kurs o.l. i den perioden man har "bedt seg fri"...?

Skrevet

"

Du har imidlertid ikke rett til dagpenger de dagene du tar ferie. Det kreves at du er reell arbeidssøker når du mottar stønaden.

Kryss av de dagene du har ferie i meldekortet, om ferien strekker seg over flere meldekort må du ta kontakt med Nav-kontoret ditt før ferien starter.

"

Sitert herfra:

http://www.abcnyheter.no/penger/okonomi/2015/06/08/225691/kan-du-reise-til-utlandet-nar-du-mottar-stonad-fra-nav

Ellers litt nav info:

https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Dagpenger+ved+arbeidsloshet+og+permittering/Relatert+informasjon/Miste+retten+til+dagpenger.345961.cms

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

"

Du har imidlertid ikke rett til dagpenger de dagene du tar ferie. Det kreves at du er reell arbeidssøker når du mottar stønaden.

Kryss av de dagene du har ferie i meldekortet, om ferien strekker seg over flere meldekort må du ta kontakt med Nav-kontoret ditt før ferien starter.

"

Sitert herfra:

http://www.abcnyheter.no/penger/okonomi/2015/06/08/225691/kan-du-reise-til-utlandet-nar-du-mottar-stonad-fra-nav

Ellers litt nav info:

https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Dagpenger+ved+arbeidsloshet+og+permittering/Relatert+informasjon/Miste+retten+til+dagpenger.345961.cms

Dette er den informasjonen jeg også ser går igjen overalt. Men jeg syns det er veldig diffust...hele tiden står det bare at man skal gi beskjed til Nav; ingenting om hvor lang tid i forveien og om dette bare blir akseptert (at man blir fritatt for eventuelle tiltak, kurs o.l. i den gjeldende perioden). Siden dette er en allerede bestilt og betalt tur, er jeg redd for å få beskjeden at så lenge det ikke kolliderer med noe opplegg de kan finne på akkurat da, skal det være greit...men jeg er på en måte avhengig av at det MÅ gå greit...

AnonymBruker
Skrevet

Hei Når man mottar støtte/dagpenger fra Nav ved arbeidsledighet, hvor lang tid i forveien må man informere Nav om planlagt utenlandsopphold? Og blir dette akseptert uten problemer, så lenge man bare informerer om det...? Anonymous poster hash: 3439c...644

Du sende d e brev om at du skal ha ferie.

Du skal jo ikke ha dagpenger i disse dagene, så du sende så snart du ve og så skrive du ferie på meldekortet.

Anonymous poster hash: 7d0dc...1e1

AnonymBruker
Skrevet

Kan heller ikke finne noen informasjon om akkurat hvor mye ferie man kan ta mens man mottar dagpenger...jeg har egentlig brukt opp nesten 5 ukers ferie i år i siste jobben jeg hadde...men dette er kanskje irrelevant for Nav nå...? Anonymous poster hash: 3439c...644

Irrelevant så lenge man ikke mottar stønad i perioden.

Anonymous poster hash: 7d0dc...1e1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...