Gå til innhold

Reveskabb! Hvor smittsomt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvis man er sammen med en hund som har skabb noen timer for deretter å gå hjem, ta av alle klærne sine (og vaske de) og legge skoene i fryseren for så å ta en dusj.

Hvor stor er muligheten for at egen hund blir smittet?

Anonymous poster hash: e47ab...930

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mennesker kan få reveskabb ved kontakt med smittede dyr. Eventuell kontakt og omgivelser vil kunne påvirke. 

• Liker 1
Skrevet

Takk, men det er jeg klar over.

Jeg lurte mer på om det er enkelt å bli smittet, og om det er større mulighet for at det går bra hvis man er forsiktig.

• Liker 1
Skrevet

Takk, men det er jeg klar over.

Jeg lurte mer på om det er enkelt å bli smittet, og om det er større mulighet for at det går bra hvis man er forsiktig.

Det er mulig å komme med antakelser ang. sannsynlighet, men dette vil ikke avgjøre hvorvidt smitten er reell. Anbefaler veterinær dersom tvil. 

Skrevet

Det er mulig å komme med antakelser ang. sannsynlighet, men dette vil ikke avgjøre hvorvidt smitten er reell. Anbefaler veterinær dersom tvil.

Noen her kan jo være veterinærer?

Eller ha hatt hunder med smitte og erfaring?

Skrevet

Noen her kan jo være veterinærer?

Eller ha hatt hunder med smitte og erfaring?

Det vil likevel være vanskelig å stille diagnose over nett. 

• Liker 1
Skrevet

Det vil likevel være vanskelig å stille diagnose over nett.

Det er jeg helt enig i. Det er derfor jeg overhodet ikke har bedt noen stille en diagnose på noe som helst.

Veldig rart at man kan anslå hvor lett det er å pådra seg f.eks lus, ebola og HIV, men ikke å be om en smittevurdering på reveskabb

Skrevet (endret)

Ps: jeg er forresten uenig i det med diagnostisering (selv om jeg ikke ba om en)

Hvis hunden min begynner å klø, miste pels osv fremover nå tror jeg hvilket som helst nek kan anslå at den har fått reveskabb.

Endret av Sommersalg
Skrevet

Det er jeg helt enig i. Det er derfor jeg overhodet ikke har bedt noen stille en diagnose på noe som helst.

Veldig rart at man kan anslå hvor lett det er å pådra seg f.eks lus, ebola og HIV, men ikke å be om en smittevurdering på reveskabb

Som sagt vil ikke antakelser angående sannsynlighet avgjøre hvorvidt smitten er reell. 

Ps: jeg er forresten uenig i det med diagnostisering (selv om jeg ikke ba om en)

Hvis hunden min begynner å klø, miste pels osv fremover nå tror jeg hvilket som helst nek kan anslå at den har fått reveskabb.

Dette er ikke utelukkende symptomer på reveskabb. 

Anbefaler igjen å oppsøke veterinær ved tvil. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

.

Endret av Sommersalg
Skrevet

Som sagt vil ikke antakelser angående sannsynlighet avgjøre hvorvidt smitten er reell. 

Dette er ikke utelukkende symptomer på reveskabb. 

Anbefaler igjen å oppsøke veterinær ved tvil.

Men det var antagelser jeg var ute etter.

Rett og slett så enkelt om det smitter lett og om det er noen hjelp i de tiltakene jeg gjør for å forebygge.

Eventuelt om jeg kan gjøre mer.

Hvem har sagt at det er utelukkende symptomer på reveskabb?

(Ikke at det er et tema i denne tråden, eller noe jeg lurte på, men jeg vil understreke at jeg kommer selvsagt til å dra til veterinæren for å starte behandling hvis hunden viser symptomer på å ha fått skabb)

Skrevet

Dytter opp denne

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke hvorfor du hisser deg opp når du får svar, ser ut som Shjelpen bare prøvde å gi deg råd...? Jeg har egentlig heller ikke noe bedre svar, man kan selvfølgelig gjøre tiltak for å bli minke sjansene for smitte, men jeg ville ikke følt meg 100% trygg likevel. Det er vanskelig for oss å svare på om du blir smittet eller ikke. :klo:

Anonymous poster hash: 723cc...6b9
Skrevet

Skjønner ikke hvorfor du hisser deg opp når du får svar, ser ut som Shjelpen bare prøvde å gi deg råd...? Jeg har egentlig heller ikke noe bedre svar, man kan selvfølgelig gjøre tiltak for å bli minke sjansene for smitte, men jeg ville ikke følt meg 100% trygg likevel. Det er vanskelig for oss å svare på om du blir smittet eller ikke. :klo:  Anonymous poster hash: 723cc...6b9

Jeg hisset meg ikke opp. Jeg satt tvert i mot pris på svar, på tross av at han over hodet ikke svarte på det jeg lurte på.

Om jeg blir smittet eller ikke bryr jeg meg ikke noe om, da reveskabben ikke kan leve på mennesker. Det jeg lurer på er om mine tiltak for å hindre smitte gjør så hunden min ikke blir smittet via meg ( og, igjen, trenger ingen garanti)

Jeg føler meg ikke 100% trygg...derav mine mange tiltak.

Noen må kunne svare på dette da det f.eks er vanlig med reveskabb på omplasseringssentere rundt om kring i verden, og de som jobber der vil nok unngå å smitte egne og andres dyr.

Samme med veterinærer...hva slags smitteverstiltak gjør de når de får inn dyr med reveskabb?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...