Gå til innhold

Fra vikariat/engasjement til fast ansatt - årets lønnsjustering

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har endelig fått fast stilling i bedriften jeg har vært tilknyttet i to år, men føler de "snyter meg" for årets lønnsjustering (som alltid er klar på høsten selv om den gjelder fra våren). Noen som har peiling på hva som er vanlig her?

- Ansatt i et vikariat fra oktober 2013 - ut august 2014: lønn 470.000

- Fikk forlenget vikariatet et år til (dvs ble vel et engasjement siden hun jeg var vikar for kom tilbake: Lønn fra 1. sep 2014: 500.000. Da var det en lønn vi ble enige om ved inngåelse av ny kontrakt, og jeg fikk ikke normal lønnsjustering.

- Får nå fast stilling fra 1. juli (altså ny kontrakt): Lønn fremdeles 500.000.

Da jeg fikk kontrakten spurte jeg sjefen min om jeg nå fikk normal lønnsjustering fom oppgjøret i 2015, siden lønnen i ny kontrakt tross alt er lønna jeg har hatt i et år. Mener selv det burde være en selvfølge, men spurte siden justert lønn jo gjelder fra en dato FØR inngåelse av kontrakten måtte jeg dobbeltsjekke. Får bare ulne svar, så virker som om de mener dette er lønna jeg da skal ha fra 1.9.2014 og to år fremover.

Det kan jo ikke stemme? Enten må jeg jo få justering som alle andre (dvs evt legge inn en setning om det i kontrakten, kan ikke være så vanskelig), eller så må jeg jo gå opp tilsvarende i lønn ved inngåelse av kontrakten? :klo:

Anonymous poster hash: ecddb...1cd
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det vanlige er at du forhandler lønn før du signerer på kontrakten, og så får du justering neste gang resten av de ansatt gjør det (eller når du gjør noe/bytter stilling som kan tilsi grunn til ny lønn). Slik er det i alle fall i bransjen jeg er i.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du går fra ett ansettelsesforhold til ett annet, og forhandler lønn i den forbindelse. Siden du nå har et nytt ansettelsesforhold, har du naturligvis ikke krav på lønnsjustering.

Anonymous poster hash: 51469...a7a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...