AnonymBruker Skrevet 29. juni 2015 #1 Skrevet 29. juni 2015 Jeg slutter i jobben min nå og tar ut all ferie, pluss litt ekstra frem mot ny jobb, der jeg ikke får betalt. Så har jeg en samboer som ønsker at vi skal reise på tur i oktober. Hvordan blir det med ny jobb? Jeg skjønner at jeg ikke får betalt tiden jeg er borte fra jobb, men kan jeg ta fri uten lønn? Må jeg spørre og så kan jeg få fri uten lønn dersom sjefen synes det er greit? Anonymous poster hash: 5199f...701
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2015 #2 Skrevet 29. juni 2015 Alle som starter i jobb før utgangen av september har rett på full ferie (4 eller 5 uker). Dette er uavhengig av om du har opparbeidet deg lønn eller ikke. Sjekk Ferieloven. Anonymous poster hash: 68573...6e4
Glitnir Skrevet 29. juni 2015 #3 Skrevet 29. juni 2015 Ettersom du tar ut all ferie i nåværende jobb har du ikke rett på ferie i år i nyjobben. Uansett har du ikke rett til å få ferie akkurat når du ønsker. Så da er du avhengig av en velvillig arbeidsgiver som gir deg permisjon uten lønn til den tiden du ønsker det. 1
Angelheart2 Skrevet 29. juni 2015 #4 Skrevet 29. juni 2015 Ferielovens paragraf 5, punkt 3: (3) (Feriens lengde ved ansettelse i ferieåret) Arbeidstaker som tiltrer senest 30 september i ferieåret, har rett til full feriefritid, jfr likevel § 7 nr. 1. Arbeidstaker som tiltrer etter dette tidspunkt, har rett til feriefritid på 6 virkedager. Arbeidstaker kan bare kreve feriefritid etter forrige ledd i den utstrekning det godtgjøres at full ferie ikke allerede er avviklet hos annen arbeidsgiver tidligere i ferieåret.
Million Skrevet 3. juli 2015 #5 Skrevet 3. juli 2015 Er du ikke litt bekymret for hvilket inntrykk du vil gi i nye jobben, når du knapt har begynt før du kommer og vil ta ut ferie - i prøvetiden? Synes dere bør legge de ferieplanene på is inntil videre og heller feriere skikkelig neste år. Jeg personlig ville ikke tatt ut ferie i prøvetiden, iallefall.
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2015 #6 Skrevet 3. juli 2015 Hvis du har over 5 uker med ferie, burde dere jo kunne få til den turen samboeren din snakker om. Veldig med ferie noen skal ha.... Anonymous poster hash: 071e4...f3c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå