SimSim Skrevet 5. september 2004 #1 Skrevet 5. september 2004 I løpet av det siste døgnet har jeg mottatt minst 5 sms om tragedien i Beslan. Det står noe sånt som dette: *I kveld tennes det lys i alle hjem til minne for tragedien i Beslan. Send videre.* (Jeg husker ikke teksten ordrett, har slettet meldingene). Og...jeg har heller ikke sendt dem videre. Jeg synes egentlig lite om de meldingene, hva er vitsen? Alle sender selvfølgelig tanker til de som er rammet, men at denne sms-en skal formere seg - ser jeg ikke hensikten med. Mobilselskapene tjener selvfølgelig godt på det... Hadde det enda stått en oppfordring til å tenne et lys... Er det bare jeg som mener dette?
Gjest Revenka Skrevet 5. september 2004 #2 Skrevet 5. september 2004 Er ikke fan av noen form for sms hvor man skal sende det videre. Heller ei på e-mail. Fikk 2 i går på tlf som jeg heller ikke sendte videre. Det hjelper ikke pårørede om jeg sender en sms eller ikke.
~Viva~ Skrevet 5. september 2004 #3 Skrevet 5. september 2004 Det der da er vel en slags, om enn feilformulert, oppfordring til å tenne lys er det ikke det da? Og nei, jeg synes ikke det gjør noe å få slike meldinger. Har tent lys i vinduet. Det har egentlig ingen hensikt å gjøre det sånn sett, men synes allikevel det er en fin ting å gjøre. Kanskje for å minne meg selv litt på hvor heldig jeg er som har det så bra og fortsatt har alle jeg er glad i i god behold rundt meg...?
Polly Ester Skrevet 5. september 2004 #4 Skrevet 5. september 2004 Det der da er vel en slags' date=' om enn feilformulert, oppfordring til å tenne lys er det ikke det da? Og nei, jeg synes ikke det gjør noe å få slike meldinger. Har tent lys i vinduet. Det har egentlig ingen hensikt å gjøre det sånn sett, men synes allikevel det er en fin ting å gjøre. Kanskje for å minne meg selv litt på hvor heldig jeg er som har det så bra og fortsatt har alle jeg er glad i i god behold rundt meg...?[/quote'] Var ikke nødvendig å skrive det samme, bare skriver under på din melding, jeg... helt enig...
Gjest Poirot Skrevet 5. september 2004 #6 Skrevet 5. september 2004 Sender ikke slike videre. Tenker ike mindre på ofre av den grunn.
Peluche Skrevet 5. september 2004 #7 Skrevet 5. september 2004 Nei for vi vil jo heller tenke på hvor urettferdig det er at vi må bruke penger på sms, og på hvor plagsomt det er å bli belemret med sånne problemer. Hvor vanskelig er det å tenne et lys da? Det er jo uansett midt i tida for å starte stearinlys-sesongen. Synes det er en fin ide jeg. Men nå tenner jeg ofte et lys for andre ellers også da. Jeg vet det ikke forandrer noe, men så er det da heller ikke så mye mer jeg kan gjøre.
SimSim Skrevet 5. september 2004 Forfatter #8 Skrevet 5. september 2004 Sender ikke slike videre. Tenker ike mindre på ofre av den grunn. Nettopp det jeg også mener.
SimSim Skrevet 5. september 2004 Forfatter #9 Skrevet 5. september 2004 Nei for vi vil jo heller tenke på hvor urettferdig det er at vi må bruke penger på sms, og på hvor plagsomt det er å bli belemret med sånne problemer. Hvor vanskelig er det å tenne et lys da? Det er jo uansett midt i tida for å starte stearinlys-sesongen. Synes det er en fin ide jeg. Men nå tenner jeg ofte et lys for andre ellers også da. Jeg vet det ikke forandrer noe, men så er det da heller ikke så mye mer jeg kan gjøre. Neida, det jeg tenker slett ikke på at det er urettferdig at jeg må bruke penger på sms eller blir plaget av sådanne. Det er helt opp til meg selv om jeg ønsker å slette eller sende dem videre. Poenget mitt var et jeg ikke så hensikten ved meldingen....det gjelder forsåvidt alle slike "send-videre-meldinger" Var i grunnen mest interessert i å vite hva andre mente her.
Peluche Skrevet 5. september 2004 #10 Skrevet 5. september 2004 Ok. Jeg synes bare ikke denne oppfordringen går under "plagsomme kjede-sms'er".
Sita Skrevet 5. september 2004 #11 Skrevet 5. september 2004 Jeg fikk en sånn sms i dag, men sendte den ikke videre!
LilleBille Skrevet 5. september 2004 #12 Skrevet 5. september 2004 Sender ikke slike videre. Tenker ike mindre på ofre av den grunn. Enig med deg.
Gjest Emera Skrevet 5. september 2004 #13 Skrevet 5. september 2004 Jeg sendte heller ikke sms-en videre. Ikke tente jeg lys heller. Nå hadde jeg slått av mobilen da meldingen kom, så jeg så den ikke før i morges, men jeg hadde ikke tent lys allikevel. Og det er ikke fordi jeg ikke bryr meg, nei! Men jeg kan ikke skjønne hva godt det skal gjøre for disse stakkars menneskene at det står et brennende lys på stuebordet mitt. Jeg er svært pragmatisk anlagt og har egentlig ikke sans for symbolhandlinger. For meg blir slikt kun å vise de som måtte se dette lyset at "der bor det en som tenker på barna i Russland." Og det ser jeg ingen mening i. Men jeg vet at hun som sendte meg sms-en tente lys og sendte melding videre fordi hun virkelig syntes det var meningsfullt. Det ble en ekte, engasjert handling for henne, og det respekterer jeg.
Gjest Anonymous Skrevet 5. september 2004 #14 Skrevet 5. september 2004 Alle får vi slike mld. opptil flere. eg sender IKKE videre. adde pengene som det koster med slike meldinger kommet ofrene til gode, men det er teleselskapene som tener seg enda rikere. Det er grusomme ting som har skjedd, det er vi alle enig om, men jeg " belønner" da ikke tlf.selskapene av den grunn. Vi har ruskevær og det er mørkt. tenner lys gjør vi også.
Peluche Skrevet 5. september 2004 #15 Skrevet 5. september 2004 Alle får vi slike mld. opptil flere. eg sender IKKE videre. adde pengene som det koster med slike meldinger kommet ofrene til gode, men det er teleselskapene som tener seg enda rikere. Det er grusomme ting som har skjedd, det er vi alle enig om, men jeg " belønner" da ikke tlf.selskapene av den grunn. Vi har ruskevær og det er mørkt. tenner lys gjør vi også. Så trist at du tenker sånn. Ikke rart sånne ting kan skje når vi er så utrolig egoistiske.... graver jo vår egen grav.
Shagya Skrevet 5. september 2004 #16 Skrevet 5. september 2004 Jeg fikk også en slik SMS i dag. Sendte den ikke videre. Jeg er generelt ikke tilhenger av "send-videre"/kjedeSMS, og det hjelper hverken de som allerede er drept eller de pårørende om jeg sender SMS videre om å tenne lys.
Peluche Skrevet 5. september 2004 #17 Skrevet 5. september 2004 Jo, det gjør det. Det hjelper ganske mye tror jeg, at de pårørende får vite at verden ikke aksepterer at sånt skjer. Og de får vite det. Mange bekker små osv...
sinicola Skrevet 6. september 2004 #18 Skrevet 6. september 2004 http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=243589
Peluche Skrevet 6. september 2004 #19 Skrevet 6. september 2004 http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=243589 :-)
Sannasol Skrevet 6. september 2004 #20 Skrevet 6. september 2004 Jeg fikk 2 sånne sms lørdag kveld. Lys hadde jeg tent fra før for det gjør jeg ofte likevel. Sendte ikke SMS videre for jeg synes ikke mobiloperatørene skal tjene gruelig masse penger på slike tragedier. Det er ikke dermed sagt at jeg ikke bryr meg!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå