Chiqette Skrevet 29. juni 2015 #1 Del Skrevet 29. juni 2015 Hei! Startet og leie leiligheten jeg har i dag i oktober i fjor. Vi har hele tiden betalt kommunale avgifter, men så får jeg høre at dette skal ikke jeg stå får. Så undersøker jeg litt på Internett. Noen steder står det at dette skal være inkludert i husleien, men det blir jo akkurat det samme om det er inkludert i husleien eller betales utenom, husleien ville jo bare vært litt høyere og vi hadde hatt en sum og forholde oss til. Mens andre steder står det at etter nye regler skal huseier selv stå for kommunale avgifter så lenge leiligheten ikke har egen vannmåler. Vi har ingen vannmåler, og betaler fast sum hvert kvartal som tilsvarer rett over 10.000 i året, som er noe alle i vår kommune betaler. Dette står i kontrakten vår og er jo noe vi har skrevet under på. Kan noen gi meg mer fast svar på dette? vil vite hva som er lov og ikke. Har selvsagt les husleieloven, men finner ikke noe konkret om hvordan kommunale avgifter skal være. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2015 #2 Del Skrevet 29. juni 2015 Hei! Startet og leie leiligheten jeg har i dag i oktober i fjor. Vi har hele tiden betalt kommunale avgifter, men så får jeg høre at dette skal ikke jeg stå får. Så undersøker jeg litt på Internett. Noen steder står det at dette skal være inkludert i husleien, men det blir jo akkurat det samme om det er inkludert i husleien eller betales utenom, husleien ville jo bare vært litt høyere og vi hadde hatt en sum og forholde oss til. Mens andre steder står det at etter nye regler skal huseier selv stå for kommunale avgifter så lenge leiligheten ikke har egen vannmåler. Vi har ingen vannmåler, og betaler fast sum hvert kvartal som tilsvarer rett over 10.000 i året, som er noe alle i vår kommune betaler. Dette står i kontrakten vår og er jo noe vi har skrevet under på. Kan noen gi meg mer fast svar på dette? vil vite hva som er lov og ikke. Har selvsagt les husleieloven, men finner ikke noe konkret om hvordan kommunale avgifter skal være. Se hva som står i kontrakten, hva som inngår i husleien, må si jeg aldri har hørt at leietagere betaler kommunale avgifter utenom husleien. Får du egen regning fra kommunen, på ditt navn? Anonymous poster hash: 6542b...e7c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2015 #3 Del Skrevet 29. juni 2015 Såg først nå at det står i kontrakten. Da må du nok betale. Anonymous poster hash: 6542b...e7c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2015 #4 Del Skrevet 29. juni 2015 Forhør deg med forbrukerrådet, jussbuss eller lignende. Dette høres ikke vanlig ut. Anonymous poster hash: bf3f5...281 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chiqette Skrevet 29. juni 2015 Forfatter #5 Del Skrevet 29. juni 2015 vi får ikke regningen selv, men en mail av huseier med sum og dato når dette skal betales. Det betales også til samme konto som husleien. Om det står i kontrakten eller ikke er egentlig ikke vesentlig hvis det ikke er lov. Det står så mye forskjellig på internett at jeg ikke vet hva som er riktig, noen sier at det ikke er lov og ta penger for dette i det hele tatt da leiligheten ikke har egen måler. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2015 #6 Del Skrevet 29. juni 2015 vi får ikke regningen selv, men en mail av huseier med sum og dato når dette skal betales. Det betales også til samme konto som husleien. Om det står i kontrakten eller ikke er egentlig ikke vesentlig hvis det ikke er lov. Det står så mye forskjellig på internett at jeg ikke vet hva som er riktig, noen sier at det ikke er lov og ta penger for dette i det hele tatt da leiligheten ikke har egen måler. Kan virke som du betaler huseiers kommunale avgifter, hadde sjekka dette med forbrukerrådet, som noen foreslo her Anonymous poster hash: 6542b...e7c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2015 #7 Del Skrevet 29. juni 2015 Dette er ikke lovlig. Alle kommunale avgifter skal være innbakt i husleien og det er ikke lov å gjøre slik utleier gjør her. For isåfall skulle du hatt kopi av fakturaen slik at du får se hva du betaler for. For den leiligheten du leier tipper jeg kommunale avgifter vil ligge på ca 5-7000 maks. Hvor stor er leiligheten? Og hvor mye betaler du i husleie?Anonymous poster hash: a22c6...9fc 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2015 #8 Del Skrevet 29. juni 2015 Dette er ikke lovlig. Alle kommunale avgifter skal være innbakt i husleien og det er ikke lov å gjøre slik utleier gjør her. For isåfall skulle du hatt kopi av fakturaen slik at du får se hva du betaler for. For den leiligheten du leier tipper jeg kommunale avgifter vil ligge på ca 5-7000 maks. Hvor stor er leiligheten? Og hvor mye betaler du i husleie?Anonymous poster hash: a22c6...9fc Jeg mener jeg har betalt leie som går på utleiers faktiske utgifter til lån og kommunale avgifter. Ble plutselig usikker her. Feks 40 kvm leilighet, 7000,- i husleie inkl internett, vann og søppeldunk.Anonymous poster hash: a22c6...9fc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rotemor Skrevet 29. juni 2015 #9 Del Skrevet 29. juni 2015 Man kan ikke avtale på siden av lovverket. Husleieloven er klar. DU SKAL IKKE BETALE KOMMUNALE UTGIFTER!! Du skal faktisk ha det tilbake og du har ugyldig leiekontrakt. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rotemor Skrevet 29. juni 2015 #10 Del Skrevet 29. juni 2015 http://lmgtfy.com/?q=husleieloven+kommunale+avgifter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chiqette Skrevet 29. juni 2015 Forfatter #11 Del Skrevet 29. juni 2015 Man kan ikke avtale på siden av lovverket. Husleieloven er klar. DU SKAL IKKE BETALE KOMMUNALE UTGIFTER!! Du skal faktisk ha det tilbake og du har ugyldig leiekontrakt. Det har jeg også lest på internett, men så står det så mye forskjellig rundt om, og hvis jeg skal ta dette opp med huseier ønsker jeg noe håndfast og gå frem med. Har tatt kontakt med forbrukerrådet så får jeg høre hva de sier Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marikken Skrevet 29. juni 2015 #12 Del Skrevet 29. juni 2015 Dette er regulert i husleielovens §3-4 (https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17 ): § 3-4. Betaling for elektrisitet og brensel mv. Er det avtalt at leieren skal bidra særskilt til utleierens utgifter ved forbruk av elektrisitet eller brensel i eiendommen, kan leieren kreve at utleieren hvert år legger fram regnskap som viser størrelsen på kostnadene og fordelingen av disse på eiendommens husrom. Det samme gjelder hvis leieren skal bidra særskilt til utleierens utgifter ved forbruk av vann og avløp i eiendommen. Mao: Jo, du kan bli krevd for VA-avgifter forutsatt at det er installert egen vannmåler eller at utleieren kan dokumentere faktisk forbruk. Øvrige kommunale avgifter (renovasjonsavgift) kan ikke faktureres i tillegg (men vil selvsagt bakes inn som en del av leien). Det ble en endring på dette for noen år tilbake hvor man åpnet for at utgifter som faktisk kan måles kan faktureres separat. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2015 #13 Del Skrevet 29. juni 2015 Det er det verste jeg har hørt. Ring kommunen og hør hva kommunale utgifter er på den aktuelle eiendommen også. Leier flere i samme bygget? Bor eier der selv, og i tilfelle hvor mye betaler de? Du er blitt grundig lurtAnonymous poster hash: 58c4c...e85 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2015 #14 Del Skrevet 29. juni 2015 Husk at i kommunale avgifter, så inngår eiendomsskatt også. Det er spesifisert på regningen. Om det er eiendomsskatt i din kommune. Alle har ikke like kommunale avgifter. Kommer an på bla stress på søppeldunker..om det finnes vannmåler. Er vel en grunn til at du ikke får se regningen. Neste gang du får mail, så svarer du: bare send meg fakturaen fra kommunen du.Anonymous poster hash: 58c4c...e85 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rotemor Skrevet 29. juni 2015 #15 Del Skrevet 29. juni 2015 (endret) Leiekontrakten her er ugyldig. Den må endres. Jeg forundres stadig over uansvarlige og grådige utleiere som ikke ofrer 10 minutter på Lovdata før de setter i gang. Ettersom du har betalt komm.avg. så skal du ha tilbake hvert eneste øre. De kan IKKE i etterkant hevde at de ikke visste, eller at leia skulle vært høyere. Du har en sterk sak her og deres signatur på kontraken har ingen betydning. Dere har handlet "i god tro" og utleier står erstatningsansvarlig. Uten vann- eller strømmåler så skal dere ikke betale. Utleier har ikke rett til å estimere disse utgiftene. Endret 29. juni 2015 av Rotemor Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå