Gå til innhold

F#%&- pass må være gyldig minst 6 mnd etter planlagt hjemreise Tyrkia.... og mitt varer 3.5

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Pokker pokker pokker altså- om noen dager reiser vi til tyrkia på ferie. Plutselig  så jeg på billetten i kveld at nordmenn må ha visum i Tyrkia... Og det har vi ikke. Ble glad da jeg skjønte at det kan kjøpes online og printes ut med det samme.. 

Men- så ser jeg at ved bestilling av visum kan man bruke vanlig rødt pass eller orange pass (nødpass) som er gyldig minst 6 mnd etter oppholdet?? WTF? Vi reiser jem 9. juli og passet mitt går ut 28. oktober :(..... Vil det virkelig si at jeg må stresse med nødpass nå når jeg egentlig har pass som er gyldig under  oppholdet? Hvor strengt er dette??

Anonymous poster hash: aeb5d...283
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja du skaffer deg nødpass.

Anonymous poster hash: 0fe40...8f3
  • Liker 4
Skrevet

Det er veldig strengt. Du må komme deg på politistasjonen i morgen og bestille nytt pass. Gi gjerne beskjed at det haster. Utenom høysesong tar det bare ett par dager så du bør få passet før du reiser.

AnonymBruker
Skrevet

Ok takk- jeg har googlet litt nå og skjønner at det må skaffes nødpass.. Det kjipe er at jeg for lenge siden sjekket at hele familien hadde gyldig pass- hadde bare ikke fått med meg den marginen på 6 mnd,... :( Noen som vet hvor fort passet kommer- får jeg det med en gang?

Anonymous poster hash: d2568...cfd
AnonymBruker
Skrevet

Ok takk- jeg har googlet litt nå og skjønner at det må skaffes nødpass.. Det kjipe er at jeg for lenge siden sjekket at hele familien hadde gyldig pass- hadde bare ikke fått med meg den marginen på 6 mnd,... :( Noen som vet hvor fort passet kommer- får jeg det med en gang?

Nei, du får ikke vanlig pass med en gang. Og det er høyseseong.

Anonymous poster hash: bc4a8...53f

• Liker 3
Skrevet

Tror vanlig tid på denne tiden av året er 10 dager. Dra å bestill imorgen, har du ikke fått de noen dager før du reiser skaffer du nødpass:)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, du får ikke vanlig pass med en gang. Og det er høyseseong.

Anonymous poster hash: bc4a8...53f

Jeg kan ikke bestille vanlig pass- det kan ta opp til 10 dager. Jeg reiser på torsdag så jeg må skaffe nødpass. var det jeg lurte på om man fikk med det samme?

Skrevet (endret)

Det kan være ventetid på politistasjonen for å få passtime. I Vestfold er det flere ukers ventetid for å få passtime, mens i Kongsberg er det bare å møte opp og stå i kø. Lønner seg mao å sjekke litt rundt. Produksjonstiden på pass er noen dager, tror de regner en uke, men er du heldig går det raskere. Endret av petterm
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan ikke bestille vanlig pass- det kan ta opp til 10 dager. Jeg reiser på torsdag så jeg må skaffe nødpass. var det jeg lurte på om man fikk med det samme?

Skulle du ikke reise 9?

Anonymous poster hash: d326a...031

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi skaffet pass i fellesferien en gang, ble advart om lang ventetid, var på politistasjonen kl 14.00 en tirsdag, onsdag lå det i postkassa (!). Nesten umulig med postgangen tilogmed. 

Du kan vel bestille vanlig samtidig som nødpass og se om evt begge rekker å komme innen torsdag? 

Anonymous poster hash: 55090...4d8
AnonymBruker
Skrevet

Pokker pokker pokker altså- om noen dager reiser vi til tyrkia på ferie. Plutselig  så jeg på billetten i kveld at nordmenn må ha visum i Tyrkia... Og det har vi ikke. Ble glad da jeg skjønte at det kan kjøpes online og printes ut med det samme.. Men- så ser jeg at ved bestilling av visum kan man bruke vanlig rødt pass eller orange pass (nødpass) som er gyldig minst 6 mnd etter oppholdet?? WTF? Vi reiser jem 9. juli og passet mitt går

ut 28. oktober :(..... Vil det virkelig si at jeg må stresse med nødpass

nå når jeg egentlig har pass som er gyldig under  oppholdet? Hvor

strengt er dette?? Anonymous poster hash: [acronym="Full hash:

aeb5d8a2cfd72f4e2925ee442312f283"] aeb5d...283 [/

i]

Nødpass kan du glemme.

Nødpass er som navnet sier nødpass, for akutte situasjoner der detstår om liv og helse, ikke noe du får lengre for å reise på ferie.

Noen blir stoppet på flyplassen ved avreise, andre ved innreise til Tyrkia, så dit kan du glemme å reise. Det var flere avisartikler på dette sist sommer.

Prøv å få deg nytt vanlig pass.

Avbestillingsforsikring kan du og glemme på dette grunnlaget. Det er 99,9 % ikke dekker.

Sorry, livets harde realiteter.

Anonymous poster hash: 7b9f1...e75

AnonymBruker
Skrevet

Skulle du ikke reise 9?

Anonymous poster hash: d326a...031

Nei- reiser ned den 2. og hjem igjen den 9. :( så vi har nå 3 virkedager før avreise....

Vi skaffet pass i fellesferien en gang, ble advart om lang ventetid, var på politistasjonen kl 14.00 en tirsdag, onsdag lå det i postkassa (!). Nesten umulig med postgangen tilogmed. 

Du kan vel bestille vanlig samtidig som nødpass og se om evt begge rekker å komme innen torsdag? 

Anonymous poster hash: 55090...4d8

Det var ikke så dum ide, kanskje? Kjipt å gamble på at det går fort og, for sannsynligvis rekker jeg ikke få ordinært pass på den tiden.

Men- er det ingen som vet om jeg får med meg nødpasset med det samme, om jeg drar til polititet i morgen? På gardermoen gjør man ihvertfall det ved utreise så burde jo være det samme m nødpass hos politiet..

Har hatt hell med å oppsøke politi på småsteder utenfor byen før, korte køer..

AnonymBruker
Skrevet

Nødpass kan du glemme.

Nødpass er som navnet sier nødpass, for akutte situasjoner der detstår om liv og helse, ikke noe du får lengre for å reise på ferie.

Noen blir stoppet på flyplassen ved avreise, andre ved innreise til Tyrkia, så dit kan du glemme å reise. Det var flere avisartikler på dette sist sommer.

Avbestillingsforsikring kan du og glemme på dette grunnlaget. Det er 99,9 % ikke dekker.

Dette stemmer jo ikke. Man kan få nødpass på dette grunnlaget, men risikerer å bli avvist hvis det har skjedd flere ganger.

Bor du i Oslo, TS, så sjekk denne artikkelen http://www.osloby.no/nyheter/Dette-er-trikset-hvis-du-er-sent-ute-med-passet-8072989.html

Anonymous poster hash: 8cb35...582

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Nødpass kan du glemme.

Dette er greit bullshit. 

Anonymous poster hash: 331a4...f58

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, leste at visumreglene er blitt strengere. Derfor jeg var opptatt av om jeg kunne få nødpasset med det samme slik at jeg kunne bestille visum online m det samme og printe ut hjemme.  Har man visum med er det ok med nødpass, i følge tyrkiareiser.no.

Dette stemmer jo ikke. Man kan få nødpass på dette grunnlaget, men risikerer å bli avvist hvis det har skjedd flere ganger.

Bor du i Oslo, TS, så sjekk denne artikkelen http://www.osloby.no/nyheter/Dette-er-trikset-hvis-du-er-sent-ute-med-passet-8072989.html

Anonymous poster hash: 8cb35...582

Har aldri hatt nødpass før jeg, så håper det går bra. Fikk helt angst nå for at dette skulle klusse til alt  :grine:

Dette er greit bullshit. 

Anonymous poster hash: 331a4...f58

takk- håper virkelig du har rett!! jeg ringer passkontoret i morgen tidlig.. :(

Skrevet

Nødpass er ikke noe problem i Tyrkia :)

AnonymBruker
Skrevet

Nødpass er ikke noe problem i Tyrkia :)

Takk! Jeg har sjekket UD sine sider (landsider.no for tyrkia) og der står det helt klart at de har fått svar fra tyrkiske myndigheter om at både vanlig pass og nødpass kan benyttes for å bestille e-visum til tyrkia. ving bekreftet også at det ikke er noe problem med nødpass i tyrkia og at de har mange kunderr  som benytter det. Jeg blir likevel veldig nervøs når jeg ser at det står noen steder på nett at nødpass ikke går i tyrkia... kommer ikke gjennom på tlf hos oslopolitiet

AnonymBruker
Skrevet

Trodde ikke det var lov lenger med nødpass til tyrkia? en vennine hadde det for en stund siden og fikk ikke reise inn.

Anonymous poster hash: d8eb8...6c4
AnonymBruker
Skrevet

Trodde ikke det var lov lenger med nødpass til tyrkia? en vennine hadde det for en stund siden og fikk ikke reise inn.

Anonymous poster hash: d8eb8...6c4

Hvor lenge siden? tror det var noe problemer før ang nødpass og visum til tyrkia. Siden UD nå skriver at "det er blitt bekreftet fra tyrkisk ud at man kan benytte både pass og nødpass til å bestille e-visa men da må man velge "ordinary" passport også for nødpass". jeg snakket nettoppp med ambassaden i ankara og de sa at nødpass ikke er noe problem, men at de trodde e-visum ikke kunne bestilles med nødpass så man måtte til ambassaen i oslo for å få visum på nødpass, men i følge ud sine sider så skal det gå...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...