Djungelvrål Skrevet 28. juni 2015 #1 Skrevet 28. juni 2015 Noen som vet hva nødpass og vanlig pass koster å få utstedt?
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2015 #2 Skrevet 28. juni 2015 Mener det er 450,- . sto i alle fall det på gardermoens sider. jeg må også skaffe meg et så ute og sjekker info nå Anonymous poster hash: c6880...78b
Djungelvrål Skrevet 28. juni 2015 Forfatter #3 Skrevet 28. juni 2015 Å så bra, trodde det kostet over 1000 kr jeg.
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2015 #4 Skrevet 28. juni 2015 Noen som vet hva nødpass og vanlig pass koster å få utstedt? Nødpass er så strengt at du får det ikke uten at det står om liv og helse. For feriereiser får du ikke nødpass. Rekker du ikke få deg vanlig pass, kan du glemme feriereiser. Les på politiet sine sider. Du får heller ikke cisum på nødpass, i enkelte land. Anonymous poster hash: d9bd4...137 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2015 #5 Skrevet 28. juni 2015 Nødpass er så strengt at du får det ikke uten at det står om liv og helse. For feriereiser får du ikke nødpass. Rekker du ikke få deg vanlig pass, kan du glemme feriereiser. Les på politiet sine sider. Du får heller ikke cisum på nødpass, i enkelte land.Anonymous poster hash: d9bd4...137 * visum Anonymous poster hash: 9d541...0e1
funginger Skrevet 29. juni 2015 #6 Skrevet 29. juni 2015 https://www.politi.no/tjenester/pass/nodpass/
Djungelvrål Skrevet 29. juni 2015 Forfatter #7 Skrevet 29. juni 2015 Nødpass er så strengt at du får det ikke uten at det står om liv og helse. For feriereiser får du ikke nødpass. Rekker du ikke få deg vanlig pass, kan du glemme feriereiser. Les på politiet sine sider. Du får heller ikke cisum på nødpass, i enkelte land.Anonymous poster hash: d9bd4...137 Jeg kjenner mange som har fått det for feriereiser hvor det IKKE sto om liv og helse. Skal du måtte bli hjemme hvis du har bestilt bilettter til flerfoldige tusen kroner hvis f.eks passet ditt er stjålet? Høres rart ut.
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2015 #8 Skrevet 29. juni 2015 De er blitt mye strengere på nødpass siste året, mange land godtar det heller ikke ikke, f.eks Tyrkia. Hvis du e vt at passet er stjålet andmelder du det og får deg nytt pass. De fleste som trenger nødpass har nok bare forlagt det i heimen, og syns det er enklere med nødpass enn å leite skikkelig. Nødpass kan forøvrig bare brukes på en reise (så hvis du skal på flere turen ila ferien mp du ha ett for hver gang), og det koster det samme som vanlig pass. Det er heller ikke politiets problem om du ikke gidder å fikse deg pass i god tid før avreise, at du taper penger er ditt og ikke deres problem.Anonymous poster hash: 4fbd3...b73 3
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2015 #9 Skrevet 29. juni 2015 De er blitt mye strengere på nødpass siste året, mange land godtar det heller ikke ikke, f.eks Tyrkia. Hvis du e vt at passet er stjålet andmelder du det og får deg nytt pass. De fleste som trenger nødpass har nok bare forlagt det i heimen, og syns det er enklere med nødpass enn å leite skikkelig. Nødpass kan forøvrig bare brukes på en reise (så hvis du skal på flere turen ila ferien mp du ha ett for hver gang), og det koster det samme som vanlig pass. Det er heller ikke politiets problem om du ikke gidder å fikse deg pass i god tid før avreise, at du taper penger er ditt og ikke deres problem.Anonymous poster hash: 4fbd3...b73 Det stemmer ikke at Tyrkia ikke godtar nødpass. det står på UD sine sider at man kan bestille e-visum til tyrkia med vanlig pass og nødpass som er gyldig i 6 mnd. Jeg har snakket med ving som også bekrefter dette, de har mange kunder som reiser med nødpass til tyrkia. Anonymous poster hash: c6880...78b 1
Djungelvrål Skrevet 29. juni 2015 Forfatter #10 Skrevet 29. juni 2015 Passet har gått ut, og vi reiser om få dager. Vi fikk men vi måtte få det utstedt dagen før vi dro. Har enda ikke fått pris, leste et sted at det var blitt dyrere.
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2015 #11 Skrevet 29. juni 2015 Passet har gått ut, og vi reiser om få dager. Vi fikk men vi måtte få det utstedt dagen før vi dro. Har enda ikke fått pris, leste et sted at det var blitt dyrere. Så du var på politithuset i dag og bestilte men du får det ikke før dagen før, er det slik? var dette i oslo? Jeg er i samme situasjon som deg og tenkte meg på politihuset i morgen. Jeg er livredd for å ikke få, siden folk skremmer med at det er blitt så strengt. Passet mitt er ikke gått ut men det holder ikke 6 mnd etter hjemkomst.... Håper det ordner seg.. :/ Jeg har lest at det er vanlig pris Anonymous poster hash: c6880...78b
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2015 #12 Skrevet 29. juni 2015 Så du var på politithuset i dag og bestilte men du får det ikke før dagen før, er det slik? var dette i oslo? Jeg er i samme situasjon som deg og tenkte meg på politihuset i morgen. Jeg er livredd for å ikke få, siden folk skremmer med at det er blitt så strengt. Passet mitt er ikke gått ut men det holder ikke 6 mnd etter hjemkomst.... Håper det ordner seg.. :/ Jeg har lest at det er vanlig pris Anonymous poster hash: c6880...78b Min hensikt i denne tråden har ikke vært å skremme, men å informere. Googler du nødpass ferie får du opp massevis av fortvilte personer fra 2014 som ikke fikk dra på ferie pga. Manglende pass, nødpass som ikke gav dem visum osv. Der er og reportasjer fra 2015 om dette. Det som og er mulig er at praksisen er ulik på ulike steder i landet, mht utskriving av nødpass.Anonymous poster hash: d9bd4...137 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2015 #13 Skrevet 29. juni 2015 Min hensikt i denne tråden har ikke vært å skremme, men å informere. Googler du nødpass ferie får du opp massevis av fortvilte personer fra 2014 som ikke fikk dra på ferie pga. Manglende pass, nødpass som ikke gav dem visum osv. Der er og reportasjer fra 2015 om dette. Det som og er mulig er at praksisen er ulik på ulike steder i landet, mht utskriving av nødpass.Anonymous poster hash: d9bd4...137 Ok, men det er likevel dumt å spre usikkerhet med utdatert informasjon. Det stemmer f.eks at noen familier ikke kom inn i Tyrkia før med nødpass fordi den gangen skaffet man seg visum på flyplassen i tyrkia men de godtok da ikke nødpass. Senere ble det slik at tyrkia krevde at folk med nødpass skulle ha fått seg visum på ambassaden i norge. Det tok vel ikke lang tid før de skjønte at det var håpløst siden visum utstedt på ambassaden tar lang tid og nødpass utstedes rett før. Derfor er det kommet en regel nå i vår om at man også får bestille e-visum elektronisk med nødpass. Likevel fortsetter folk å dra opp historier fra tidligere om at nødpass og visum ikke funker. Vil man informere andre, er første regel å skaffe seg den infoen som er sist gjeldende. og den finnes på landsider.no,. Anonymous poster hash: c6880...78b 1
Djungelvrål Skrevet 29. juni 2015 Forfatter #14 Skrevet 29. juni 2015 Så du var på politithuset i dag og bestilte men du får det ikke før dagen før, er det slik? var dette i oslo? Jeg er i samme situasjon som deg og tenkte meg på politihuset i morgen. Jeg er livredd for å ikke få, siden folk skremmer med at det er blitt så strengt. Passet mitt er ikke gått ut men det holder ikke 6 mnd etter hjemkomst.... Håper det ordner seg.. :/ Jeg har lest at det er vanlig pris Anonymous poster hash: c6880...78b Jeg bor ikke i oslo, men i en mellomstor norsk by. Exen min var der idag og fikk besjed om å komme dagen før og at det ville ordne seg.
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2015 #15 Skrevet 30. juni 2015 Min hensikt i denne tråden har ikke vært å skremme, men å informere. Googler du nødpass ferie får du opp massevis av fortvilte personer fra 2014 som ikke fikk dra på ferie pga. Manglende pass, nødpass som ikke gav dem visum osv. Der er og reportasjer fra 2015 om dette. Det som og er mulig er at praksisen er ulik på ulike steder i landet, mht utskriving av nødpass.Anonymous poster hash: d9bd4...137 Huh? Jeg kjenner ei som fikk nødpass for å reise til USA, i 2014.Anonymous poster hash: 85a5c...341
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2015 #16 Skrevet 30. juni 2015 Denne informasjonen ligger på nettsidene til Den norske ambassaden i Ankara: Det er kun de med ordinært, rødt pass som kan søke om elektronisk visum på nettet. Hvis du trenger noe annet en turist- eller fortetningsvisum må du kontakte den tyrkiske ambassade i Oslo for å søke om riktig tillatelse i god tid før avreise. Hvis du har nødpass (oransje) eller reisebevis for flyktninger (grønt) må du søke om visum på vanlig måte via den tyrkiske ambassade i Oslo og kan ikke benytte denne e-visa løsningen. Man må søke om visum på den tyrkiske ambassaden i god tid før avreise. (Kilde: Den norske ambassaden i Ankara) Anonymous poster hash: fff8c...b13
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2015 #17 Skrevet 30. juni 2015 Tror ikke infoen over kan være helt oppdatert altså. Nå har jeg snakket med norsk politi, UD, og den norske ambassaden i tyrkia. dette ligger på UD sine sider: Det å søke visum via den elektroniske søknadsportalen – www.evisa.org.tr Det er nå blitt avklart i svar fra tyrkisk Directorate General of Migration Management (tilsvarende norsk Utlendingsdirektorat) at både ordinære pass (røde) og nødpass (oransje) kan benyttes for å søke om e-visa. Skal man reise med nødpass og søke om e-visa så må man velge «Ordinary» som kategori for pass. Du besøker websiden for e-Visa og fyller inn den nødvendige person- og passinformasjonen. Du betaler gebyret på USD 20 med ditt debet- eller kredittkort (kun Visa og MasterCard). I løpet av få minutter vil registreringen være klar og visum innvilget. Du skriver selv ut ditt visum på vanlig papir og bringer dette med deg på reisen og viser dette til passkontrollen i Tyrkia. Tyrkisk utenriksdepartement har laget en youtube-video som viser prosessen på en grei måte. Den norske ambassaden anbefaler at du laster ned det elektroniske visumet og lagrer dette på datamaskin/mobil/nettbrett som du har med deg på ferie slik at du kan skrive dette ut på nytt hvis du skulle miste utskriften. Passet (uansett om det er ordinært pass eller nødpass) må ha en gyldighetstid på minimum 6 måneder, eller lengre, fra innreisedato til Tyrkia. Skulle du ha noen spørsmål vedrørende e-visum kan du besøke denne websiden. (kilde: landsider.no/tyrkia) Men det er klart det blir usikkerhet hos folk når reglene endres fra år til år og så ulik info ligger ute.... jeg er dog såpass paranoid at jeg drar ned på ambassaden i morgen om jeg ikke kommer gjennom på tlf, har prøvd sikekert 10 ganger.. og selv om Ving sier at de har hatt masse kunder som har reist med nødpass i det siste,, Anonymous poster hash: c6880...78b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå