Gå til innhold

Male fliser

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Går det an å male kjøkkenfliser? Hva slags maling bruker man i såfall?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vil tru det går an. Har ei venninde som mala flisane på badet, sjølv om eg ikkje hadde trudd de, vart det eit bra resultat. Veit ikkje kva malinga heiter, men det var spesialmaling for flisar.

Gjest Anonymous
Skrevet

Sett de som har malt gamle fliser på kjøkken. de måtte grunnes godt først. hva slags maling utenpå , vet ikke. spør farvehandel kansje...

Gjest leneliten
Skrevet

kjør på "heftgrunn" før du maler, da sitter det bedre. Heftgrunn fester på det meste og kan brukes omtrent overalt, har god erfaring på fliser, gamle lampeføtter, vinylbelegg og lakkerte flater som jeg ikke gidder å slipe skikkelig!

Skrevet

Vi har malte fliser på badet - holder godt og ser pent ut. Heftgrunn som nevnt her, på en godt rengjort flate og oljemaling oppå.

Skrevet
Vi har malte fliser på badet - holder godt og ser pent ut. Heftgrunn som nevnt her' date=' på en godt rengjort flate og oljemaling oppå.[/quote']

Er det fliser på badegulvet?

I såfall, hva gjorde du med fugene?

Jeg har lyst til å male flisene på badet, de er lyse - vil ha dem sorte.

Gjest StoreSky
Skrevet

KK hadde for litt en oppskrift på hvordan male fliser. Grundig salmiakkvask, heftmalins, så farge... Spør på maleforretning hva du trenger!

(Jeg har lyst på male sjakk-ruter...)

Skrevet

Hos ei venninne er noen fliser på baderomsveggene malt for å få litt forandring fra de hvite veggene. To og to fliser er malt i grått, - men de har også malt fugen i mellom de to flisene noe jeg ikke syntes ble noe pent...

Skal du male alt kan du vel kanskje male fugene også, men tenk i alle fall over det før du setter igang!

Gjest Anonymous
Skrevet

Porselensmaling så klart :wink:

Trenger ikke grunnes med mindre du vil ha en helt annen bakgrunnsfarge på flisene.

Skrevet
Porselensmaling så klart  :wink:  

Trenger ikke grunnes med mindre du vil ha en helt annen bakgrunnsfarge på flisene.

...og trenger SELVFØLGELIG ikke brennes for å holde...

Nei, hør på de som foreslår heftgrunn (oljebasert) og oljemaling, så burde resultatet bli bra!

Skrevet

Er det fliser på badegulvet?

I såfall, hva gjorde du med fugene?

Jeg har lyst til å male flisene på badet, de er lyse - vil ha dem sorte.

Vi malte kun veggene og malte rett over fuger og alt. Men det er klart - det er i fugene det sprekker. Men kuns der vi dusjet - resten av badet holdt kjempefint. (ikke gulvet) Det så pent ut i 2-3 år.

Hadde vi vært veldig nøye på det, hadde vi gjort det igjen etter to år.

Gjest Anonymous
Skrevet

Vi malte kun veggene og malte rett over fuger og alt. Men det er klart - det er i fugene det sprekker. Men kuns der vi dusjet - resten av badet holdt kjempefint. (ikke gulvet) Det så pent ut i 2-3 år.

Hadde vi vært veldig nøye på det, hadde vi gjort det igjen etter to år.

Har du tips til mg? Jeg vil male gulvflisene på badet. Er det å anbefale? Hva slags pensler brukte dere? Ble det pent å male fugene, eller er det best å ikke male de? Hvor lang tid tar det før man kan bruke badet?

Håper du gidder å svare, Tusenfryd! :)

Skrevet

Eeehhh... vi brukte vanlig pensler - husker ikke helt jeg. Var ikke noe big deal liksom. Vi hadde på grunning - lot tørke - husker ikke om vi hadde ett eller to lag. Så tørket det, ja - så malte vi. helt vanlig. Brukte ikke rulle, såvidt jeg husker.

Du må nok påregne noe mer slitasje på gulv enn vi har på vegg. Ellers fikk vi ypperlige råd i fargehandelen.

• 1 måned senere...
Gjest Anonymous
Skrevet

Hva skjer dersom man ikke bruker heftegrunn?

Går det ikke an å male rett på fettfrie fliser med oljemaling?

Skrevet
Hva skjer dersom man ikke bruker heftegrunn?

Går det ikke an å male rett på fettfrie fliser med oljemaling?

Det ville ikke jeg tatt sjansen på. Maling som flasser av er ikke pent..

Skrevet

Takk for tips her. Tenke jeg skal male gulvkjøkkenflisene. :)

Skrevet

En venninne av meg har akkurat malt badet sitt. Et lag med heftgrunn og så to lag med oljemaling.

Det ble så bra at nå skulle hun gjøre det med gulvflisene i gangen også.

Skrevet

Har malt flisene mellom kjøkkenbenk og skap.

Først vaska jeg med spesialvaskemiddel (kraftvask eller noe slikt husker ikke helt) Så heftgrunn - så halvblankoljemaling. Bryukte en rull for glatte flater og gikk forsiktig over med en fordriver etterpå. Ble veldig bra, og var et godt alternativ til å bytte ut flisene akkurat nå.

Er ikke sikker på om jeg hadde gjort det på et golv... men bare fordi jeg tenker at det er mer slitasje der...

• 3 år senere...
Skrevet

Vi skal male kjoekkenflisene over vasken og under skapene. Kan man kanskje male over de, inkludert fugene, vente paa at det er toerket saa fuge paa nytt for aa faa fugene hvite igjen??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...