Frøken Smilla Skrevet 28. juni 2015 #1 Skrevet 28. juni 2015 Jeg kom hjem etter å ha vært borte i hele dag, og oppdaget at telysene i telysestakene på terrassebordet var tatt ut. Lysene var satt pent ved siden av stakene på bordet. Terrassen, hagen, gårdsplassen og huset bærer for øvrig ellers ikke preg av at "fremmede" har vært innom. Jeg har den siste tiden hørt mye om "merking" av hus mtp innbrudd, og lurer på om dette kan være noe slikt? Jeg har ikke klart å få noe treff på det når jeg har googlet. Noen som har kjennskap til dette?
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2015 #2 Skrevet 28. juni 2015 Hørtes ekkelt ut, ja. Følg litt ekstra med i kveld/i natt på hva som skjer utenfor, og husk alarm Anonymous poster hash: 1867d...3ce 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2015 #3 Skrevet 28. juni 2015 Rgå ut og se på dørkarmene om noen har laget små krusseduller der. Ellers kan det være barn eller fulger som har vært på ferde. Skjærene er glad i alt som er blankt. Vi har kjøpt lekeslanger til fugleskremsel på Søstrene Green og har på bordet for å ha ting i fred utendørs. Anonymous poster hash: ec2e9...8b2 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2015 #4 Skrevet 28. juni 2015 Jeg kom hjem etter å ha vært borte i hele dag, og oppdaget at telysene i telysestakene på terrassebordet var tatt ut. Lysene var satt pent ved siden av stakene på bordet. Terrassen, hagen, gårdsplassen og huset bærer for øvrig ellers ikke preg av at "fremmede" har vært innom. Jeg har den siste tiden hørt mye om "merking" av hus mtp innbrudd, og lurer på om dette kan være noe slikt? Jeg har ikke klart å få noe treff på det når jeg har googlet. Noen som har kjennskap til dette? Kanskje noen har lånt telys og satt tilbake nye? Anonymous poster hash: d51a7...235
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2015 #5 Skrevet 28. juni 2015 Høres mer ut som fugler dette! Slet mye med det på verandaen vår i fjerde etasje, og da skjedde akkurat det samme som hos deg. Telysene var tatt ut, og "lagt" rett ved siden av lysestakene på bordet. Og der var det ingen mennesker som kom opp om natten! Anonymous poster hash: d3798...f7a
Frøken Smilla Skrevet 29. juni 2015 Forfatter #6 Skrevet 29. juni 2015 Kanskje noen har lånt telys og satt tilbake nye? Anonymous poster hash: d51a7...235 Hehe, artig tanke, men lysene er de samme -og like mye nedbrent som da jeg forlot dem.
Frøken Smilla Skrevet 29. juni 2015 Forfatter #7 Skrevet 29. juni 2015 Høres mer ut som fugler dette! Slet mye med det på verandaen vår i fjerde etasje, og da skjedde akkurat det samme som hos deg. Telysene var tatt ut, og "lagt" rett ved siden av lysestakene på bordet. Og der var det ingen mennesker som kom opp om natten! Anonymous poster hash: d3798...f7a Jeg håper du har rett! Men det er ikke noen merker etter nebb/klør? Og lysestakene er såpass "trange" at jeg ikke helt skjønner hvordan fugler kan ha fått dem ut uten å sette merker i stearinen. I tillegg stod de pent (i samme "mønster" som lysestakene). Mannen, som kan en del om fugl, finner det svært lite sannsynlig at det er fugler som står bak. Selv aner jeg ikke. Men jeg vet at vi bor i et område der det tidligere har vært mye innbrudd i ferietid.
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2015 #8 Skrevet 29. juni 2015 Jeg håper du har rett! Men det er ikke noen merker etter nebb/klør? Og lysestakene er såpass "trange" at jeg ikke helt skjønner hvordan fugler kan ha fått dem ut uten å sette merker i stearinen. I tillegg stod de pent (i samme "mønster" som lysestakene). Mannen, som kan en del om fugl, finner det svært lite sannsynlig at det er fugler som står bak. Selv aner jeg ikke. Men jeg vet at vi bor i et område der det tidligere har vært mye innbrudd i ferietid. Dette er høyst sannsynlig skjærer. Når det er plass til et telys, så er det plass til et skjærehode. Teorien om "merking av hus" synes jeg i beste fall er litt paranoid... Anonymous poster hash: 373e2...429 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2015 #9 Skrevet 29. juni 2015 Først: dersom mannen din kan noe om fugler så vet han at både skjærer og andre bruker redskaper og sammarbeider. De er fint i stand til en såpass enkel lek som "fjerne lys". Særlig om de har god tilgang på mat og mye fritid. Deretter: dersom huset ditt ble merket så ville ideen være at du ikke kunne oppdage det. Å flytte på enkle gjennstander er helt poengløst når vedkommende kunne legge to pinner i kryss og en bruskork nede ved veikrysset. Ingen sjanse for at du merker det: lett å se uten å luske på terassen. Det kan også være barn. Barn liker pek og leker. Kanskje er det nabobarna som later som de er "spøkelser"? Anonymous poster hash: 13d74...f0e
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2015 #10 Skrevet 29. juni 2015 Eller noen som har kommet på besøk, funnet døren låst og flyttet på ting for å vise at de har vært der. Det er veldig vanlig der jeg kommer fra Anonymous poster hash: 7759d...ba4
Frøken Smilla Skrevet 29. juni 2015 Forfatter #11 Skrevet 29. juni 2015 Dette er høyst sannsynlig skjærer. Når det er plass til et telys, så er det plass til et skjærehode. Teorien om "merking av hus" synes jeg i beste fall er litt paranoid...Anonymous poster hash: 373e2...429 Det er meget mulig at dette ikke er merking av hus, men å påstå at spørsmålet om dette tilsvarer en psykiatrisk diagnose, synes jeg er å ta i. I området vi bor har det i løpet av det siste året vært 15-20 innbrudd og 5-6 innbruddsforsøk innenfor en radius på ca 4 km herfra. Lokalpolitiet melder jevnlig på Twitter om ulike former for merking av hus, og lokale aviser (og også regionale) skriver om det ukentlig for tiden. Når det er sagt, kjøper jeg skjæreteorien, til tross for at jeg etter 5 år fortsatt har til gode å se så mye som stjerten på en skjære i hagen her.
Frøken Smilla Skrevet 29. juni 2015 Forfatter #12 Skrevet 29. juni 2015 Først: dersom mannen din kan noe om fugler så vet han at både skjærer og andre bruker redskaper og sammarbeider. De er fint i stand til en såpass enkel lek som "fjerne lys". Særlig om de har god tilgang på mat og mye fritid. Deretter: dersom huset ditt ble merket så ville ideen være at du ikke kunne oppdage det. Å flytte på enkle gjennstander er helt poengløst når vedkommende kunne legge to pinner i kryss og en bruskork nede ved veikrysset. Ingen sjanse for at du merker det: lett å se uten å luske på terassen. Det kan også være barn. Barn liker pek og leker. Kanskje er det nabobarna som later som de er "spøkelser"?Anonymous poster hash: 13d74...f0e Mannen min og jeg finner det merkelig at telysene er uten spor av at fugler har vært borti dem, men som nevnt i en kommentar over: jeg kjøper den teorien. Så vidt jeg har skjønt, dreier merkingen seg vel så mye om å se om de aktuelle merkene forsvinner, altså om folk er på ferie eller hjemme. Terrassen vår er plassert slik at man må være hjemme for å se den, hvis du skjønner, så en som evt bare skulle tatt posten ville ikke registrert disse lysene. Barn er det neppe. Det er én barnefamilie i nærheten, bortsett fra oss, og de er bortreist.
Frøken Smilla Skrevet 29. juni 2015 Forfatter #13 Skrevet 29. juni 2015 Eller noen som har kommet på besøk, funnet døren låst og flyttet på ting for å vise at de har vært der. Det er veldig vanlig der jeg kommer fra Anonymous poster hash: 7759d...ba4 Hehe, artig påfunn, men er nok ikke det som er tilfelle her.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå