Gå til innhold

Jorden rundt alene. (rømme fra et ubrukelig liv )

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sitter her å fikk plutselig for meg at jeg ville komme meg laaangt vekk. Og oppleve alt som verden har å by på, kanskje finne lykken, bli lykkelig.

Jeg så meg plutselig stå på en tom strand langt vekk, med knallblått hav og beundre naturen! *drømme*

Så da begynte jeg å tenke, kanksje det er dette jeg egentlig vil, og trenger!

Men hvor begynner jeg, om dette er noe jeg faktisk skulle fullført ?

Det er vel noen her på forumet som har reist mye alene rundt i verden som kanksje har noen tips til meg? :)

Jeg kunne også tenke meg å jobbe frivillig med dyr, noen som har tips til nettsider med noe informasjon om dette?

Evt noen fine blogger og nettsider som handler om dette, reise rundt i verden alene/begynne med nytt liv et annet sted i verden etc.

Skulle dette gjennomføres, ville jeg ikke hatt kommet tilbake til Norge, da jeg ikke har noen igjen her.

Anonymous poster hash: 4252f...a93
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det første du bør tenke på er penger. Har du nok penger til å finansiere dette, eller skal du satse på haiking, snylting og stjeling?

Anonymous poster hash: 82134...af7
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det har jeg ikke tenkt på enda, som sagt er dette mest en drøm for øyeblikket.

Men jeg har et par hundretusen på konto nå. En slik sum burde jo holde en stund ?

TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Husk at du ikke kan rømme fra deg selv. Har du uløste problemer tar du de med deg. Anonymous poster hash: ff3fd...589

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Ville ikke satset på å reise jorden rundt. Ville slått meg til på ETT sted, og prøvd å bygge opp en slags tilværelse der. Det blir kanskje dyrt og stressende og fullt av rastløshet hvis du reiser fra sted til sted?

Hører stadig om folk som reiser til Australia og jobber der (på gårder el.l.). Tror jeg ville satset på noe slikt. Tror ikke man finner lykken hvis man ikke får roen på seg og har tid til å komme litt dypere inn i lokalsamfunnet. :)

Anonymous poster hash: 93eeb...476
Skrevet

Nå sier du ikke stort om hva du ønsker å rømme fra i Norge, så det er ikke lett å gjette om dette er det du trenger. Som noen allerede har nevnt, så kan man ikke rømme fra seg selv.

Et par hundre tusen kroner holder en god stund mange steder i verden. Det er likevel ikke nok til at du kan basere deg på det i ubestemt tid.

Her er noen ting du kanskje ikke har tenkt på, men som du bør huske på:

- Hvis du skal jobbe i utlandet må du ha arbeidstillatelse. Hvordan det fungerer er forskjellig fra land til land, så det må du undersøke. Svart arbeid er en forbrytelse, og det er en veldig dårlig start å gjøre seg til kriminell i det nye landet du ønsker å bo i.

- Jobbe frivillig med dyr koster som regel mye penger. Mange slike prosjekter er dessuten svindel, så undersøk alternativene grundig på forhånd.

- Reiseforsikring er som regel ganske dyrt på reiser med mer enn 45 dagers varighet. Ikke engang tenk tanken på å reise uten forsikring - det skal lite til før du havner i økonomisk knipe for resten av livet.

- Hvis du er ute av Norge i mer enn 12 måneder i strekk eller mer enn 6 mnd i to år på rad, faller du ut av den norske folketrygden. Det innebærer at du mister retten til stønader fra Norge og må betale full pris hvis du skulle trenge sykehusopphold i Norge. Tenk godt gjennom hva det kan bety for deg.

Jeg vil heller anbefale deg å kjøpe en flybillett så snart som mulig, og bli borte en måneds tid. Terskelen er veldig lav for å gjøre noe sånt, sammenlignet med å reise for å aldri komme tilbake. Sannsynligvis vil en slik tur hjelpe deg å få ting litt på avstand, kjenne mestringsfølelse og selvstendighet, og gjøre det lettere å innse hva du må gjøre for å rydde opp i ditt eget liv.

Reising kan hjelpe på veldig mange måter, men til syvende og sist er ikke lykke noe man finner, men noe man velger.

Lykke til, uansett :)

• Liker 2
  • 4 uker senere...
Gjest Seajewel
Skrevet

Hvordan går det TS, har du funnet noen plan? Kilroy travels har kanskje noen gode forslag til deg?

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan går det TS, har du funnet noen plan? Kilroy travels har kanskje noen gode forslag til deg?

Jo, nei, det har vært en hard sommer så har ikke hatt ork til å gjøre så mye med dette. Men det ligger alltid i bakhodet, og det er det som får meg til å ville stå opp.

Så tusen takk for tipset ditt, jeg skal kikke på det :-)

Jeg har funnet noen blogger jeg har kikket litt på, så vet jo det lar seg gjøre :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...