AnonymBruker Skrevet 28. juni 2015 #1 Skrevet 28. juni 2015 Min samboer og jeg med våre to barn bor for tiden i en større by, men skal snart overta en eiendom som har vært i familien lenge. Selve overtakelsen skjer i høst, da blir vi eiere av familieeiendommen. La oss kalle denne Skogveien 1. Boligen på denne eiendommen må totalrenoveres, det er beregnet å ta ca. ett år. Fordi byen vi bor i og stedet vi skal flytte til er mange timers reise fra hverandre, skal vi i denne perioden leie en bolig i nærheten av familieeiendommen. La oss kalle den for Myrveien 2. Når vi flytter i høst, kan vi endre folkeregistrert adresse til Skogveien 1, som kommer til å forbli vår adresse i mange år fremover så snart renoveringen er ferdig? Eller må vi endre folkeregistrert adresse til den midlertidige adressen vår i leieboligen i Myrveien 2? Argumenter for å endre adresse direkte til Skogveien 1 er jo at det er enklere med kun ett adressebytte i denne perioden. Vi kommer jo i praksis til å tilbringe omtrent like mye tid på adressene så det er ikke noe problem ang. posten, men vi sover jo da i leieboligen naturlig nok. I tillegg hadde det vært mer praktisk om Skogveien 1 var utgangspunkt for barnehageopptak og ikke minst skoleopptak, eldstemann skal begynne på skolen neste høst. Vi antar at vi kan flytte inn i Skogveien 1 noen måneder etter skolestart, men vil jo gjerne at eldstemann ikke må bytte skole etter noen måneder i første klasse. Argument for å endre adresse til leieboligen det året det gjelder, er jo at det er den faktiske adressen vi sover på. Jeg er usikker på om det overhodet er lov til å ha folkeregistrert adresse et annet sted enn der man sover? Dette var ikke klart for meg av informasjonen hos Skatteetaten, så lenge adressene er innen samme kommune. Et annet argument er at vi ev. kan få problemer med å ha folkeregistrert adresse på en bolig som ikke er bebolig? Håper noen har vært borti samme problemstilling og kan gi meg noen råd. Anonymous poster hash: 53a22...3a5 Anonymous poster hash: 53a22...3a5
Shjelpen Skrevet 28. juni 2015 #2 Skrevet 28. juni 2015 Her kan du spørre og få et klart svar: http://www.skatteetaten.no/no/Om-skatteetaten/Kontakt-oss/Kontor/ 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå