AnonymBruker Skrevet 28. juni 2015 #1 Skrevet 28. juni 2015 Hvorfor skal jeg jobbe når systemet straffer jobbing? Jeg får mer penger i dag enn jeg vil få om jeg tar en vanlig butikkjobb for eksempel. Alle sier at jeg må få meg i jobb, men hvorfor når det ikke lønner seg? Anonymous poster hash: 401b0...7df
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2015 #2 Skrevet 28. juni 2015 Hvorfor skal jeg jobbe når systemet straffer jobbing? Jeg får mer penger i dag enn jeg vil få om jeg tar en vanlig butikkjobb for eksempel. Alle sier at jeg må få meg i jobb, men hvorfor når det ikke lønner seg? Anonymous poster hash: 401b0...7df Flytt til Rwanda da. Der lønner det seg å jobbe...Anonymous poster hash: a4302...c29 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2015 #3 Skrevet 28. juni 2015 Da må du få ganske mye utbetalt i stønad du! Anonymous poster hash: ebefc...d9c 1
Jarlson Skrevet 28. juni 2015 #4 Skrevet 28. juni 2015 Nå anter jeg du for offentlig støtte. Vel, hvis ingen jobbet kunne ikke du motta denne støtten. Så grunnen til at systemet fungerer "perfekt" er fordi folk som arbeider bidrar til det. 1
Wildstar Skrevet 28. juni 2015 #5 Skrevet 28. juni 2015 Hvis du ikke er ufør, så burde du jobbe for egne penger, ærlig talt. Eier du ikke selvrespekt?
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2015 #6 Skrevet 28. juni 2015 Fordi hodet og kropp råtner bort ved å sitte hjemme og ikke gjøre noe. Jeg ville heller hatt en jobb jeg likte som betalte under ufør, enn å være ufør og ikke ha noe å gjøre. Anonymous poster hash: 080f3...5fd 6
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2015 #7 Skrevet 28. juni 2015 Fordi velferdsstaten med tiden kommer til å måtte kutte ned på ytelser, til dels kraftig. Da vil man ikke ha et tyve års langt hull i cv'en. Anonymous poster hash: c2ee8...5ec 2
Gjest O.G. Skrevet 28. juni 2015 #8 Skrevet 28. juni 2015 Hvorfor skal jeg jobbe når systemet straffer jobbing? Jeg får mer penger i dag enn jeg vil få om jeg tar en vanlig butikkjobb for eksempel. Alle sier at jeg må få meg i jobb, men hvorfor når det ikke lønner seg? Anonymous poster hash: 401b0...7df For å bli mer attraktiv for det annet kjønn?
Chizue Skrevet 28. juni 2015 #9 Skrevet 28. juni 2015 Vel selvom du får mer eller like mye utbetalt i stønad, så er det vel kanskje den følelsen å bidra med noe, eller oppnå noe på ett eget personlig plan samt det å få ett større nettverk,utfolde seg og muligheten til å utfordre seg selv.. Starter man en plass, så har man muligheten til å nå lengre om man tar den sjansen Flere som står på stedet hvil fordi de ikke tør å utfordre seg selv, eller trives såpass godt med det de gjør. F.eks. Butikkansatte, er flere jeg kjenner som gjerne kunne blitt både låseansvarlige, ass.Butikksjef eller ta steget til å bli en butikksjef, men mange liker bare kassajobben, de trives med det og ønsker ikke å ha så mye ansvar, men en og annen gang så popper mini sjefen ut, vet hvordan de vil ha ting, hva man mangler alt mulig rart, men det å ta kurset og opplæringen "Det er kanskje ikke noe for meg likevel..For mye arbeid, stress...Orker ikke" x)
Brimi Skrevet 28. juni 2015 #10 Skrevet 28. juni 2015 Det blir jo litt hva du gjør det til. Eller har gjort det til. Da tenker jeg på utdannelse f.eks (høyere utdannelse, høyere lønn). Det er søren meg ikke gøy å gå hjemme hver dag. En lærer jeg hadde sa det så fint: " Det er deilig å gå hjemme de første årene, men så blir det gørr kjedelig". Og det er jeg enig i. Jeg ser flere fordeler å være i jobb, enn å være hjemme. Selv om jeg hadde hatt en jobb som betalte like mye (eller lite).
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2015 #11 Skrevet 28. juni 2015 Vel selvom du får mer eller like mye utbetalt i stønad, så er det vel kanskje den følelsen å bidra med noe, eller oppnå noe på ett eget personlig plan samt det å få ett større nettverk,utfolde seg og muligheten til å utfordre seg selv.. Starter man en plass, så har man muligheten til å nå lengre om man tar den sjansen Flere som står på stedet hvil fordi de ikke tør å utfordre seg selv, eller trives såpass godt med det de gjør. F.eks. Butikkansatte, er flere jeg kjenner som gjerne kunne blitt både låseansvarlige, ass.Butikksjef eller ta steget til å bli en butikksjef, men mange liker bare kassajobben, de trives med det og ønsker ikke å ha så mye ansvar, men en og annen gang så popper mini sjefen ut, vet hvordan de vil ha ting, hva man mangler alt mulig rart, men det å ta kurset og opplæringen "Det er kanskje ikke noe for meg likevel..For mye arbeid, stress...Orker ikke" x) Nå er vel dette om det å jobbe i det hele tatt kontra å ikke jobbe og motta stønader på urettmessig grunnlag. Ser hva du mener om at man kanskje burde utfordre seg selv i litt større grad, men det er faktisk helt fair å forbli "vanlig" butikkansatt om man ønsker det. I det minste jobber man og står på, og snylter ikke på samfunnet. Det er jo heller ikke alle som passer til å være ledere eller ønsker det ekstra ansvaret. Så lenge man likevel jobber så er det faktisk helt ok. Anonymous poster hash: c2ee8...5ec
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2015 #12 Skrevet 28. juni 2015 Hvis du ikke er ufør, så burde du jobbe for egne penger, ærlig talt. Eier du ikke selvrespekt? Problemet er at det ikke lønner seg. Det skal lønne seg å jobbe. Mener nå jeg. Anonymous poster hash: 401b0...7df
Macro Skrevet 28. juni 2015 #13 Skrevet 28. juni 2015 Si til NAV at du vil ha mindre penger da. Jeg fikk mer i støtte enn jeg fikk av å jobbe de to mnd jeg var arbeidssøker. Grunnen til det var at jeg bare fikk deltidsjobber. Men de alle fleste deltidsjobber øker raskt i prosent er min erfaring, og da tjener man til slutt mer penger selv enn man får i støtte. Alle må begynne et sted. Dessuten er jobb mer enn bare lønn. Du er med i et arbeidsmiljø, bidrar i samfunnet og du har en grunn til å stå opp om morgenen. 1
Wildstar Skrevet 28. juni 2015 #14 Skrevet 28. juni 2015 Problemet er at det ikke lønner seg. Det skal lønne seg å jobbe. Mener nå jeg. Anonymous poster hash: 401b0...7df Så du snylter på staten fordi du ikke gidder å jobbe for egne penger, rett og slett. Jaja.. 3
debattanten Skrevet 28. juni 2015 #15 Skrevet 28. juni 2015 Problemet er at det ikke lønner seg. Det skal lønne seg å jobbe. Mener nå jeg. Anonymous poster hash: 401b0...7df Jepp. Slik er velferdsstaten. Den gjør folk late og mange gidder ikke jobbe, du er en av dem. Og et strålende eksempel på at velferdsstaten burde avvikles i sin helhet.
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2015 #16 Skrevet 28. juni 2015 Problemet er at det ikke lønner seg. Det skal lønne seg å jobbe. Mener nå jeg. Anonymous poster hash: 401b0...7df Enig. En burde ikke få mer fra NAV enn man kunne fått om man jobbet. Spesielt om man har et valg (kan velge å bli i nav-systemet og slurve med jobbsøkingen). Anonymous poster hash: e5374...424 1
debattanten Skrevet 28. juni 2015 #17 Skrevet 28. juni 2015 Enig. En burde ikke få mer fra NAV enn man kunne fått om man jobbet. Spesielt om man har et valg (kan velge å bli i nav-systemet og slurve med jobbsøkingen).Anonymous poster hash: e5374...424 Man gjør i utgangspunktet ikke det tror jeg. Ikke om man har jobb i fra før i det minste. Da er det 62,4% av tidligere lønn om jeg ikke tar feil.
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2015 #18 Skrevet 28. juni 2015 Jepp. Slik er velferdsstaten. Den gjør folk late og mange gidder ikke jobbe, du er en av dem. Og et strålende eksempel på at velferdsstaten burde avvikles i sin helhet. Jeg er uenig. Det er personlige problemer, følelse av verdiløshet og udugelighet som gjør at folk mener det er bedre å gå hjemme. De aller fleste har lyst å være der ute og bidra. Og dersom vi ser en trend der den holdningen forsvinner, så er det noe galt med hvordan vi oppdrar barna våre og hva vi lærer dem. Ja, det er mange som sier at de har lyst og gå hjemme og de syns det er meningsløst å jobbe. Men det er få av dem og det er nok mange underliggende faktorer med i spillet. Noen utvikler en forsvarsmekanisme der det er lettere å si at jobb er dritt, enn å stirre egne feil i øynene. Anonymous poster hash: 080f3...5fd
debattanten Skrevet 28. juni 2015 #19 Skrevet 28. juni 2015 Jeg er uenig. Det er personlige problemer, følelse av verdiløshet og udugelighet som gjør at folk mener det er bedre å gå hjemme. De aller fleste har lyst å være der ute og bidra. Og dersom vi ser en trend der den holdningen forsvinner, så er det noe galt med hvordan vi oppdrar barna våre og hva vi lærer dem. Ja, det er mange som sier at de har lyst og gå hjemme og de syns det er meningsløst å jobbe. Men det er få av dem og det er nok mange underliggende faktorer med i spillet. Noen utvikler en forsvarsmekanisme der det er lettere å si at jobb er dritt, enn å stirre egne feil i øynene. Anonymous poster hash: 080f3...5fd Ja, det er nok mange grunner. Det jeg mener er vel at velferdssamfunnet ofte virker mot sin hensikt og kan forårsake en hel del av de poengene du her nevner. Ikke at det ikke kan være andre ting også som forårsaker de samme tingene. Jeg er bare av den overbevisningen at velferdsstaten ikke gir noen gode incentiver for å få folk igang!
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2015 #20 Skrevet 28. juni 2015 Fordi hodet og kropp råtner bort ved å sitte hjemme og ikke gjøre noe. Jeg ville heller hatt en jobb jeg likte som betalte under ufør, enn å være ufør og ikke ha noe å gjøre. Anonymous poster hash: 080f3...5fd Selv om man er ufør og får økonomisk støtte fra NAV, så betyr ikke dette nødvendigvis at man bare ligger hjemme og "råtner bort" heile livet sitt. Hvis man ikke har fast arbeid, så finnes det likevel veldig mye annet å finne på. Anonymous poster hash: b78e7...537
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå