AnonymBruker Skrevet 28. juni 2015 #1 Skrevet 28. juni 2015 Hei! Jeg er sykmeldt fra en jobb der jeg nå ville hatt tre uker ferie, og jeg lurer på hvordan det blir i forhold til meldekort. Til nå har jeg jo fylt ut de dagene jeg ville vært på jobb, men er det nå sånn at jeg må skrive null dager på hele meldekortet? For isåfall vil jeg jo ikke få utbetalt noe som helst. På forhånd takk for svar Anonymous poster hash: 86713...f2c
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2015 #2 Skrevet 28. juni 2015 Hei! Jeg er sykmeldt fra en jobb der jeg nå ville hatt tre uker ferie, og jeg lurer på hvordan det blir i forhold til meldekort. Til nå har jeg jo fylt ut de dagene jeg ville vært på jobb, men er det nå sånn at jeg må skrive null dager på hele meldekortet? For isåfall vil jeg jo ikke få utbetalt noe som helst. På forhånd takk for svar Anonymous poster hash: 86713...f2c Det hadde du vel ikke om du var i jobb heller, hvis du ikke har betalt ferie. Anonymous poster hash: bd2af...4fc
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2015 #3 Skrevet 28. juni 2015 Dette vet NAV best. Anonymous poster hash: bd2af...4fc
Million Skrevet 28. juni 2015 #4 Skrevet 28. juni 2015 Dette ville jeg spurt NAV om, ikke tilfeldige KG medlemmer. Det er mange som svarer bare hva de TROR, uten egentlig å ha den minste peiling, så du kan uansett ikke stole på at svaret blir riktig. Ring eller stikk innom NAV kontoret ditt og spør der. Det er det beste. Fant dette med litt googling: https://www.nav.no/no/Person/Pensjon/Relatert+informasjon/Relatert+informasjon/Ferie+med+ytelser+fra+NAV.351695.cms 1
Gjest Blondie65 Skrevet 28. juni 2015 #5 Skrevet 28. juni 2015 Du er sykmeldt. Ikke i ferie. Ergo skal du fylle ut som resten av tiden du er sykmeldt. Ferien har du krav på når du er friskmeldt igjen.
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2015 #6 Skrevet 28. juni 2015 Du er sykmeldt. Ikke i ferie. Ergo skal du fylle ut som resten av tiden du er sykmeldt. Ferien har du krav på når du er friskmeldt igjen. Men jeg har jo fått feriepenger? Skal ringe NAV i morgen å høre med de uansett Anonymous poster hash: 86713...f2c
Gjest Blondie65 Skrevet 28. juni 2015 #7 Skrevet 28. juni 2015 Men jeg har jo fått feriepenger? Skal ringe NAV i morgen å høre med de uansett Anonymous poster hash: 86713...f2c Feriepengene har du opptjent i fjor. Så disse skal du ha uansett. De erstatter lønn i ferien, og vanligvis er det slik at full ferie trekkes samme måned som ferien tas ut. Dermed får man normalt betalt vanlig lønn i juli selvom man tar ut vanlig ferie. Når du er syk skal sykepengene erstatte den lønnen du vanligvis ville fått hvis du var på jobb. Hvis du krysser sv for ferie får du ikke sykepenger og ergo ingenting å leve av. For å få lønn i juli må du da friskmeldes til ferie, noe som betyr at dersom du blir sykmeldt etter ferien igjen så må arbeidsgiver betale ny arbeidsgiverperiode. Du må forøvrig få godkjent fra arbeidsgiver at du kan reise utenlands mens du er sykemeldt. Ditt ris bak speilet er nettopp ny arbeidsgiverperiode hvis du må friskmeldes for å få lov å reise utenlands. Dersom du er sykemeldt i ferien din kan du kreve å få avviklet ferien når du er friskmeldt. Hvis det ikke lar seg gjøre kan du søke om å overføre ferien til neste år eller i unntakstilfeller be om å få utbetalt lønn fot den tiden du ikke har fått avviklet ferie (dersom det er slik at ferietiden er trukket samtidig med feriepengeutbetalingen).
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2015 #8 Skrevet 28. juni 2015 Feriepengene har du opptjent i fjor. Så disse skal du ha uansett. De erstatter lønn i ferien, og vanligvis er det slik at full ferie trekkes samme måned som ferien tas ut. Dermed får man normalt betalt vanlig lønn i juli selvom man tar ut vanlig ferie. Når du er syk skal sykepengene erstatte den lønnen du vanligvis ville fått hvis du var på jobb. Hvis du krysser sv for ferie får du ikke sykepenger og ergo ingenting å leve av. For å få lønn i juli må du da friskmeldes til ferie, noe som betyr at dersom du blir sykmeldt etter ferien igjen så må arbeidsgiver betale ny arbeidsgiverperiode. Du må forøvrig få godkjent fra arbeidsgiver at du kan reise utenlands mens du er sykemeldt. Ditt ris bak speilet er nettopp ny arbeidsgiverperiode hvis du må friskmeldes for å få lov å reise utenlands. Dersom du er sykemeldt i ferien din kan du kreve å få avviklet ferien når du er friskmeldt. Hvis det ikke lar seg gjøre kan du søke om å overføre ferien til neste år eller i unntakstilfeller be om å få utbetalt lønn fot den tiden du ikke har fått avviklet ferie (dersom det er slik at ferietiden er trukket samtidig med feriepengeutbetalingen). Tusen hjertelig takk for utfyllende svar, dette hjalp mye Glemte av at feriepengene ble opptjent i fjor, haha. Jeg skal dessverre ikke tilbake til arbeidsplassen. Anonymous poster hash: 86713...f2c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå