Gå til innhold

Betale nabo for å gå tur med valpen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Valpen er 13 uker gammel, og om ett par uker så må vi tilbake på jobb. Vi jobber turnus, så for det meste er en av oss hjemme, men innimellom jobber vi samtidig og har da spurt om en av nabo jentene kunne gått tur med valpen. Det vil være ca. En gang i uken..

De er veldig ivrig på å ville går tur og er stadig her for å leke med han.

Når de spør, så betaler jeg ikke. Men her spør jeg om de kan gå tur med valpen mens jeg er på jobb, og vil da betale.

Ofte er det 5-6t skift og holder med en tur. Men ved 8times arbeids dag. Vil jeg gjerne at hun går to turer. Gjerne leke. Skifte vann.

Hvor mye bør jeg betale ? Hun er 8-10år gammel.

Anonymous poster hash: 92dce...55f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke overlatt min verdifulle valp til småunger. De kan ikke verne den om de blir angrepet av en annen hund når de lufter den. Unger bør ikke ha eneansvar for levende liv. Er det ingen større som du kan alliere deg med?

Anonymous poster hash: 5eab0...b68
  • Liker 14
Skrevet (endret)

Jeg synes en åtteåring er for ung til å ha det ansvaret alene på tur. Hva hvis de møter en annen, stor og aggressiv hund og det blir et angrep? En slåsskamp eller et angrep kan være svært traumatisk for en så liten jente å håndtere. En tiåring er kanskje mer egnet, men jeg syns fremdeles det er for ungt.

12-13 år mener jeg er en mer passende alder for en som skal ha ansvaret for en hund på luftetur.

Er det ingen eldre unger du kan alliere deg med? Evt om denne 8-10 åringen er eneste alternativ, så bør du legge opp en rute for hvor hun har lov å gå. F.eks. bare lufte hunden inne i samme gate som dere bor, gå på gressplenene der eller noe sånn. Vet ikke om du bor i by, land eller tettsted, men unngå at hun tar med valpen til de mer populære hundeluftings-plassene i strøket, der sjansen for å møte på andre hunder er større.

Betaling? 20 kr pr tur kanskje?

Endret av Million
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

For meg hadde det vært helt uaktuelt å la et så ungt barn passe hundene mine så betaling er ikke engang et tema.

Anonymous poster hash: 9d017...c7d
  • Liker 5
Skrevet

8 år gammel?! Aldri i verden om jeg hadde sendt henne av gårde med en valp.

Hva om hun ikke følger med og valpen løper ut i veien? Eller det kommer andre hunder og angriper?

Og hva når valpen ikke er valp lengre? Når den er trassen "tenåring", eller agerer mot andre hunder?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hm, jeg mener at barn har godt av å ha litt ansvar, slik at barnet lærer om ansvar, og om omsorg. Det er forsket på, og påvist og dokumentert at barn som har hatt ansvar for dyr fra ung alder, utvikler gode sosiale ferdigheter og er generelt mer ansvarsbevisste enn andre barn/ unge på deres alder. Det gir dem igjen et stort fortrinn når det kommer til skole. Det har positive ringvirkninger, med andre ord. Derfor synes jeg det virker som en vinn-vinn situasjon for alle parter.

Men samtidig vil råde at valpen skal kun holdes inne på trygt område, der både valpen og barnet er trygge.

Anonymous poster hash: 2104c...04d
AnonymBruker
Skrevet

Og glemte betalingen. 50 kr pr gang er kanskje en grei betaling?

AnonymBruker
Skrevet

TS HER.

Det er betalingen som er ett tema her, ikke hvorvidt denne åtteåringen er for liten. 

Det er blitt nevnt, opptil flere ganger, meldingen er mottatt og la oss gå videre. Selv om du ikke vurderer det til ålreit, så har jeg gjort det. Og det med grunn. Det er INGEN her som vet noe om denne åtteåringen, hvor vi bor, hvilke rammer hun har fått ++ 

Det er ikke det som er temaet eller diskusjonen i det hele tatt. 

Jeg ønsker bare å få noen tilbakemeldinger på hva som er passende betaling. Jeg tenker at det vil bli å be henne se til hunden to ganger ila. arbeidsdagen, når det krasjer. Og ser for meg at det tar 20-30 min hver gang. Så rett under en time med jobb til dagen, til sammen. Hva vil være passende betaling å foreslå her?

Anonymous poster hash: 92dce...55f
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tja ville tatt 20 kr for hver dag. Hun/han er tross alt bare 8 år. :)

Anonymous poster hash: 267b6...537
AnonymBruker
Skrevet

Hm, jeg mener at barn har godt av å ha litt ansvar, slik at barnet lærer om ansvar, og om omsorg. Det er forsket på, og påvist og dokumentert at barn som har hatt ansvar for dyr fra ung alder, utvikler gode sosiale ferdigheter og er generelt mer ansvarsbevisste enn andre barn/ unge på deres alder. Det gir dem igjen et stort fortrinn når det kommer til skole. Det har positive ringvirkninger, med andre ord. Derfor synes jeg det virker som en vinn-vinn situasjon for alle parter.

Men samtidig vil råde at valpen skal kun holdes inne på trygt område, der både valpen og barnet er trygge.

Joda, barn har godt av å ha litt ansvar for dyr, men helt alene i så ung alder? Aldri. I samsvar med voksne? Alltid. 

Anonymous poster hash: efaaa...eb6

• Liker 3
Skrevet

Ville gitt en femtilapp eller noe per dag.

Men jeg må si meg enig med de andre, selv om du ikke vil høre det, det er IKKE GREIT at et barn på den alderen har ansvar for en liten valp.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er bare en dag i uka ville jeg gitt en 50 lapp.

For alt vi vet kan TS bo på bygda med én nabo. Da er sjansen liten for å treffe andre hunder eller andre galninger.

Anonymous poster hash: 7e301...09a
AnonymBruker
Skrevet

#14 her

Men avtal med foreldrene til barnet først...

Skrevet

Makan så mye negativitet det var her da, TS spør om et enkelt spørsmål. Vi vet da ingenting om hvor de bor etc... Kan jo være de bor på landet, med lite biler og ingen andre hunder i umiddelbar nærhet.

Ville gitt henne en femtilapp hver gang :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

#14 her

Men avtal med foreldrene til barnet først...

Dette. Jeg hadde blitt rimelig pissed om noen hadde puttet barnet mitt i en slik situasjon. Hun er alt for ung til å håndtere de situasjonene som kan oppstå på tur. 

Anonymous poster hash: 7c034...9a2

Skrevet

Jeg hadde valp når jeg hadde åtteåring.

20-30 minutters tur er litt lenge etter min erfaring. Men hvis en del av det hele er å være sammen med valpen i Hagen feks så vil jeg også si 40-50 kr pr gang ettersom det er så sjeldent.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Erfaring herfra er en venn som hadde hund da han var ni år. Hunden fikk ikke tid til å sitte ned og drite skikkelig da guttungen gikk tur.

Resultatet var en forstoppet hund med oppkast. Fordi guttungen gikk videre før hunden var ferdig med å drite...

I tillegg spiste hunden stein.

I dag skal man plukke opp bæsjen. Jeg ville ikke overlatt det til en åtteåring pga håndhygienen.

En annen ting er at et barn ikke skal ha ansvar for hva som kan skje med din hund mens du betaler for pass...

Finn deg en student. De har tid og trenger cash.

Har selv god erfaring med fattige studenter som tar med bikkje på tur midt på dagen, mot betaling.

Sett opp en lapp på universitetet/høgskolen i din nærhet og etterlys hundepasser.

Endret av Tøytigern
  • Liker 3
Skrevet

50kr per dag syns jeg hørtes greit ut :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...