AnonymBruker Skrevet 28. juni 2015 #1 Skrevet 28. juni 2015 Hvis halve husleien blir forsinket en gang, er det mislighold av leieavtalen og gir huseier rett til å si opp leieforholdet?Anonymous poster hash: e7e3a...4aa
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2015 #3 Skrevet 28. juni 2015 Hvis halve husleien blir forsinket en gang, er det mislighold av leieavtalen og gir huseier rett til å si opp leieforholdet?Anonymous poster hash: e7e3a...4aa Ja. Avtalen er x kroner betsler du bare 1/2 x kroner så er ikke avtalen oppfyllt. Anonymous poster hash: 0e543...a5c
Gjest Blondie65 Skrevet 28. juni 2015 #4 Skrevet 28. juni 2015 Det er mislighold ja. Dersom pengene bare uteble uten varsel er dette skjerpende. Hvis leieboer varsler at det grunnet uforutsette omstendigheter dessverre blir forsinkelse en gang, er dette en hendelse som de fleste husverter kan leve med. Jeg har måttet krype til dette korset selv. Da betaler man selvsagt så snart en kan og når en har avtalt. Dersom en ikke sier fra og ikke betaler det skyldige er man i mislighold. Er det gjentagende og ofte er det klart mislighold selv om en sier fra.
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2015 #5 Skrevet 28. juni 2015 Greia er at jeg og samboer betaler halve husleie vær, altså er det forholdet innad. Denne ene gangen fikk ikke samboer betalt sin halvdel i tide, og ga beskjed. Huseier sa at det kom til å bli belastet med renter, noe som er forståelig. Senere sier huseier at vi skal se bort i fra renter denne ene gangen, og noen dager senere får vi et rekommandert brev om tvangsfullbyrdelse hvis husleien ikke betales innen 14 dager. I brevet sto det at vi skylte en hel husleie, men realiteten var at jeg hadde betalt husleien tre uker før fristen, og at huseier ikke hadde sjekket at han hadde fått inn deler av husleien. Samme dag som vi mottok brevet om tvangsfullbyrdelse betalte jeg resterende husleie og vi snakket med utleier og alt var i orden. Et par dager senere spør han meg om vi har fått ett eller to brev, og jeg sier at vi har fått bare ett, og han sier at det er ett brev på vei til oss, men at vi skal se bort i fra det (dette sier han til meg muntlig). I går fikk vi brev om utkastelse, da selv om de 14 dagene ikke hadde gått. Og det var dette han sa vi skulle se bort i fra.. Synes han overdriver..Anonymous poster hash: e7e3a...4aa
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2015 #6 Skrevet 28. juni 2015 Ja, det er mislighold, men ikke grunnlag for utkastelse, så lenge dere har betalt så dere ligger ajour nå. En utkastelse skal gå gjennom namsmannen, og de kaster ikke ut så lenge dere ligger i rute. Anonymous poster hash: 42df1...db1 1
Gjest Blondie65 Skrevet 28. juni 2015 #7 Skrevet 28. juni 2015 Greia er at jeg og samboer betaler halve husleie vær, altså er det forholdet innad. Denne ene gangen fikk ikke samboer betalt sin halvdel i tide, og ga beskjed. Huseier sa at det kom til å bli belastet med renter, noe som er forståelig. Senere sier huseier at vi skal se bort i fra renter denne ene gangen, og noen dager senere får vi et rekommandert brev om tvangsfullbyrdelse hvis husleien ikke betales innen 14 dager. I brevet sto det at vi skylte en hel husleie, men realiteten var at jeg hadde betalt husleien tre uker før fristen, og at huseier ikke hadde sjekket at han hadde fått inn deler av husleien. Samme dag som vi mottok brevet om tvangsfullbyrdelse betalte jeg resterende husleie og vi snakket med utleier og alt var i orden. Et par dager senere spør han meg om vi har fått ett eller to brev, og jeg sier at vi har fått bare ett, og han sier at det er ett brev på vei til oss, men at vi skal se bort i fra det (dette sier han til meg muntlig). I går fikk vi brev om utkastelse, da selv om de 14 dagene ikke hadde gått. Og det var dette han sa vi skulle se bort i fra.. Synes han overdriver..Anonymous poster hash: e7e3a...4aa Han har vel bare veldig dårlig erfaring fra tidligere og vet at jo tidligere ballen starter å rulle ved personer som misligholder jo fortere får han dårlige betalere ut. Han har sagt fra at dere skal se bort fra det så da gjør dere det.
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2015 #8 Skrevet 28. juni 2015 Dette er ingen overdrivelse eller noe å snakke bort. På kg mangler de fleste respekt for at utleier og har utgifter å betale og er avhengig av å få innleieintekter, de er bare opptatt av seg selv og sitt. En avtale er en avtale enten det er kjøp og salg av ting eller om det er i et leieforhold. Prosessen med utkastelse er heller ikke enkel. At huseier setter i gang prosessen tidlig er viktig for å sikre sine rettigheter og sine egne penger. Snu om på situasjonen, tenk dere i utleiers sted, hva ville dere gjort med leietakere som ikke betaler leie i tide? Kanskje bør dere og sette dere inn i lover, reglermog prosedyrer for utkastelse før dere svarer for utleiers vurderinger? Anonymous poster hash: 0e543...a5c 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2015 #9 Skrevet 28. juni 2015 Dette er ingen overdrivelse eller noe å snakke bort. På kg mangler de fleste respekt for at utleier og har utgifter å betale og er avhengig av å få innleieintekter, de er bare opptatt av seg selv og sitt. En avtale er en avtale enten det er kjøp og salg av ting eller om det er i et leieforhold. Prosessen med utkastelse er heller ikke enkel. At huseier setter i gang prosessen tidlig er viktig for å sikre sine rettigheter og sine egne penger. Snu om på situasjonen, tenk dere i utleiers sted, hva ville dere gjort med leietakere som ikke betaler leie i tide? Kanskje bør dere og sette dere inn i lover, reglermog prosedyrer for utkastelse før dere svarer for utleiers vurderinger? Anonymous poster hash: 0e543...a5c Jeg studerer juss, så prøver å sette meg inn i lovverket. Og jeg har stor forståelse for at utleier er avhengig av denne inntekten og at den skal betales innen fristens utløp. Det jeg mener er å overdrive er å sende en oppsigelse etter at husleien er betalt inn. Hadde han ventet til de to ukene hadde gått, for så å gi oppsigelse så hadde jeg forstått det. Men tilfellet her er jo at kravet ble oppfylt umiddelbart da det kom. Ser ikke grunnen til oppsigelsen da? Den hadde jo uansett vært ugyldig.Anonymous poster hash: e7e3a...4aa
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2015 #10 Skrevet 28. juni 2015 Jeg studerer juss, så prøver å sette meg inn i lovverket. Og jeg har stor forståelse for at utleier er avhengig av denne inntekten og at den skal betales innen fristens utløp. Det jeg mener er å overdrive er å sende en oppsigelse etter at husleien er betalt inn. Hadde han ventet til de to ukene hadde gått, for så å gi oppsigelse så hadde jeg forstått det. Men tilfellet her er jo at kravet ble oppfylt umiddelbart da det kom. Ser ikke grunnen til oppsigelsen da? Den hadde jo uansett vært ugyldig.Anonymous poster hash: e7e3a...4aa Altså hadde jeg forstått det om vi ikke hadde betalt husleien i løpet av de to ukene vi fikk på å betale, da hadde jeg skjønt at han sender oppsigelse.Anonymous poster hash: e7e3a...4aa
Gjest Blondie65 Skrevet 28. juni 2015 #11 Skrevet 28. juni 2015 Ja, jeg synes han var veldig rask i avtrekkeren. Samtidig, hvis det nå hadde blitt slik at dere ikke betalte så hadde han hatt i gang prosessen med utkastelse tidlig. Så jeg tenker at du får se stort på det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå