Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei dere! 

Min samboer (27) og jeg (22) skal to uker til Albania i sommer. Vi lander i Korfu og tar båten over til Saranda. Vi har ikke booket hoteller enda, dermed blir ferien tatt litt på sparket. Vi tenker å oppleve forskjellige steder av Albania og ønsker derfor å reise lengst mulig opp i landet før vi reiser gradvis nedover igjen mot Korfu med overnattinger på forskjellige steder. Siden vi bare har 2 uker til rådighet må vi begrense oss litt i forhold til hvor mye vi får gjort, ønsker å oppleve mye men samtidig ha ferie og kunne slappe av underveis. 

Foreløpig ser reiseruten ca. slik ut: 

- Vi reiser fra Korfu til Saranda og deretter direkte Tirana. 
- Blir noen dager i Tirana 
- Reiser fra Tirana til Vlore og blir her noen dager
- Reiser deretter til Ksamil og blir her noen dager
- Reiser så til Saranda og har noen overnattinger her
- Reiser så til Korfu og har 1-2 overnattinger her før vi vender snuten hjemover. 

Har prøvd å lese oss litt opp på nett, men syntes det er lite å finne. Om noen av dere har vært i Albania og på noen av disse stedene setter vi stor pris på tips og råd. Del gjerne deres erfaringer.  

Noe av det vi lurer på
1. Hvilke transportmiddel er å anbefale når man reiser rundt på denne måten? 
2. Er det noen andre steder man "MÅ" oppleve første gang i Albania? 
3. Hvilke strender er bra? (vi er glad i sandstrender)
4. Hvordan er utelivet i Albania? tips til gode puber/barer? 
5. Er det lett å få overnatting når man kommer ned eller anbefales det å booke på forhånd? Vi reiser 25. juli - 9. august.
6. Hva syntes dere om den foreløpige reiseruten vår? noe vi bør sløyfe eller tilføye?
7. Burde vi hatt overnatting i Tirana eller holder det med en dagstur? 
8. Hvordan er shoppingmulighetene og hvor er de beste sentrene/butikkene?
9. Hvordan er Durres? er det et sted man bør besøke?
10. Tar i mot ALLE tips, stort og smått! :-D  

Hilsen oss :-))

Endret av malla93
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har bare vært i Durres og Tirana, så jeg holder meg til å si noe om disse to stedene. Og om dere vil begynne i Durres kan dere egentlig fly til Tirana og så reise sydover derfra. 

Det er mer å oppleve i Tirana enn i Durres, Durres har selvsagt mer strandliv siden det ligger ved kysten, men sentrum i Durres er ikke så spennende egentlig. Det går an å gå ned til stranden fra sentrum, men det skal visst gå buss også. Dette vet de sikkert mer om på hotellet.

Sentrum i Tirana er verdt å få med seg, med bra shopping og severdigheter. Klær og sko er latterlig billig, og om du er litt kresen finner du ting i helt grei kvalitet også. Du kan også gjøre kupp på sølvsmykker. De store sentrene ligger utenfor sentrum, men vi fikk høre at de fleste butikker der var internasjonale kjeder og at prisnivået var et helt annet, så vi gadd ikke dra ut og undersøke det. 

Restauranter og kafeer finner du nesten på hvert gatehjørne i både Durres og Tirana, og det er også helt ekstremt billig. 

Vi hadde bestilt overnatting på forhånd, så jeg vet ikke hvordan det er å finne overnatting på sparket når man kommer dit. Jeg vil egentlig anbefale en overnatting i Tirana, men det kommer litt an på hva dere er mest interessert i å oppleve. Storbyliv og shopping er best i Tirana, strandliv er best i Durres.

Vær ellers klar over at de ikke er vant til turister, i alle fall ikke i Tirana, men litt mer i Durres, derfor er det heller ikke mye som er lagt opp for turisme. Det er ikke så mange som snakker engelsk annet enn de yngre, men det bruker ikke å være noe stort problem, mye kan forklares med tegnspråk. Og så er folk veldig gjestfrie, og jeg opplevde både Durres og Tirana som trygge byer.

• 2 år senere...
Skrevet

Hei, jeg skal til Durres nå i sommer, og tenker å ta en tur innom Tirana for shopping. Hvor anbefaler dere da og dra? Og noen som vet om det går buss fra Durres til Tirana? Fikk anbefalt galant kjøpesenter, noen som har vært der? :) Er det billig å ta spa i Albania? :) På forhånd takk! :-)

Skrevet
5 timer siden, inulange skrev:

Hei, jeg skal til Durres nå i sommer, og tenker å ta en tur innom Tirana for shopping. Hvor anbefaler dere da og dra? Og noen som vet om det går buss fra Durres til Tirana? Fikk anbefalt galant kjøpesenter, noen som har vært der? :) Er det billig å ta spa i Albania? :) På forhånd takk! :-)

Nå er det noen år siden jeg var i Albania, men den gang gikk det busser mellom Tirana og Durres. Vi spurte på hotellet når bussene gikk, det var ikke nødvendig å bestille billetter på forhånd. Bussene var gamle og slitte, men turen tok bare ca 45 minutter, mener jeg å huske. Bussene kom inn på et busstorv som lå litt avsides, så vi tok taxi til og fra hotellet. 

Da jeg var der lå kjøpesentrene litt i utkanten av sentrum, så man måtte ta buss eller taxi. Vi fikk høre at det stort sett var vare de store internasjonale kjedene som hadde butikk der, og H&M har vi jo hjemme også, så vi droppet det. Det vi gjorde av shopping var langs gatene i sentrum av Tirana. Sentrumkjernen er så kompakt at det er ikke noe problem å gå fra A til B. Det var mange billige sølvsmeder, men vi fant også fine klær og sko.

Vi var ikke på spa, men Albania er generelt et billig land, så jeg vil anta at spa ikke er dyrt det heller.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...