Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en store bunke filmer på videokassetter, og disse ønsker jeg nå å ha digitalt så vi kan fortsette å nyte dem.  Dersom jeg laster ned filmene, hvordan beviser jeg at jeg eier filmene allerede, og at det dermed er lovlige nedlastninger?  Må jeg spare på de gamle kassettene, eller kan jeg f.eks ta bilde av dem og bruke det som bevis?  Kassettene tar jo opp en del plass, og er ellers bare søppel, så snart jeg har den digitale kopien.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Akkurat det tror jeg du ikke kommer noen vei med.

AnonymBruker
Skrevet

Ærlig talt, så er det vel ingen som faktisk blir tatt for nedlasting?

Anonymous poster hash: 5147f...815
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en store bunke filmer på videokassetter, og disse ønsker jeg nå å ha digitalt så vi kan fortsette å nyte dem.  Dersom jeg laster ned filmene, hvordan beviser jeg at jeg eier filmene allerede, og at det dermed er lovlige nedlastninger?  Må jeg spare på de gamle kassettene, eller kan jeg f.eks ta bilde av dem og bruke det som bevis?  Kassettene tar jo opp en del plass, og er ellers bare søppel, så snart jeg har den digitale kopien.

Eh, nei. Så du skal laste ned en Blu ray film som er digitalt overført og remastered. Noen har brukt penger på å gi disse ut på ny. Dette var bare et eksempel. Det du kan gjøre er å overføre dine VHS kassetter til digitalt. Da vil du se at dette tar tid og ressurser.

Anonymous poster hash: 8750d...031

Skrevet

Eh, nei. Så du skal laste ned en Blu ray film som er digitalt overført og remastered. Noen har brukt penger på å gi disse ut på ny. Dette var bare et eksempel. Det du kan gjøre er å overføre dine VHS kassetter til digitalt. Da vil du se at dette tar tid og ressurser.

Anonymous poster hash: 8750d...031

Når jeg har kjøpt en film, så har jeg kjøpt retten til å se den, ikke bare plastikken den kommer på.  Slik jeg har forstått norsk lovgivning så er det da fullt lovlig av meg å kopiere filmen til min harddisk, eller laste ned samme versjon fra nettet. Jeg er ikke interessert i å betale de pengene en gang til.  Og om en generasjon så kan vi betale de penger en tredje gang for samme filmen.  Nei takk.

Skrevet

Det som er ulovlig, er å laste opp. Så om du bruker torrents, som da gjør at du deler videre det du selv laster ned, så er det delingen som er ulovlig, ikke nedlastingen.

Om du føler deg usikker, ta et bilde av VHSene, sammen med dagens avis eller noe, og ta vare på. Men det kommer ikke til å komme noen bankende på døra di for å arrerestere deg altså ;)

Skrevet

Når jeg har kjøpt en film, så har jeg kjøpt retten til å se den, ikke bare plastikken den kommer på.  Slik jeg har forstått norsk lovgivning så er det da fullt lovlig av meg å kopiere filmen til min harddisk, eller laste ned samme versjon fra nettet. Jeg er ikke interessert i å betale de pengene en gang til.  Og om en generasjon så kan vi betale de penger en tredje gang for samme filmen.  Nei takk.

Hvor har du lest dette?

Hvis jeg også kan få synse, så vil jeg tro at en dvd versjon av en vhs er bedre kvalitet og dermed sikkert kostet mer å "lage".

Men det virker som du har gjort opp din mening om at det du vil gjøre er fult lovlig og du har også løst problemet med å bevise at du har en fysisk kopi, på VHS.

Det som er ulovlig, er å laste opp. Så om du bruker torrents, som da gjør at du deler videre det du selv laster ned, så er det delingen som er ulovlig, ikke nedlastingen.

Om du føler deg usikker, ta et bilde av VHSene, sammen med dagens avis eller noe, og ta vare på. Men det kommer ikke til å komme noen bankende på døra di for å arrerestere deg altså ;)

Jeg vet ikke hvor du har fått det ifra at det å laste ned kopibeskyttet materiale som filmer/musikk ikke er ulovlig.

Filnedlasting er i seg selv ikke ulovlig, men filnedlasting og distribusjon av kopibeskyttet materiale er det. Når man laster ned en fil fra et slik nettverk som The Pirate Bay, så lager man en kopi av et verk som er gjengitt ulovlig og dette er ikke tillatt. Nedlasting av filmer, musikk og lignende er forbudt i følge åndsverksloven § 12. Strafferammen er bøter eller fengsel i inntil 3 måneder, i grove tilfeller fengsel i inntil 3 år. Man kan også bli dømt til å betale erstatning til de med opphavsrett.

http://www.ung.no/oss/lovogrett/79131.html

Skrevet

Det er det jeg har hørt; siden du allerede har kjøpt rettightene til å benytte et produkt, så skal det være likegyldig om du da laster ned en kopi. Det blir som at du kan brenne så mange kopier du bare vil av favorittdvden din for å ha som backup. Det blir først ulovlig om du gir bort eller selger kopiene; så lenge de er til eget bruk er det fullt lovlig.

Det er min forståelse hvertfall. Men uansett så blir det lovbrudd om man bruker torrents, siden du da deler videre.

Skrevet

Nei, dette er det endret på. Du har ikke lenger lov til å laste ned. Meningene er derimot delt blant de lærde angående det å kopiere sine egne produkter fra disk til harddisk. Jeg mener jeg har min fulle rett til å kopiere over mine Blu-ray og DVDer over på harddisk så lenge jeg ikke deler dem men noen. 

Skrevet

Da tok jeg feil, trodde det var slik enda :)

AnonymBruker
Skrevet

Ingen som kommer og sjekker uansett. Jeg har lastet ned kjempemasse og har aldri blitt tatt for det :P

Anonymous poster hash: 9cb6e...e9c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...