AnonymBruker Skrevet 28. juni 2015 #21 Skrevet 28. juni 2015 Behold navnet ditt etter giftemålet, da vel. Ikke noen big deal i dag, mange kvinner i dag velger å ikke bytte når de gifter seg. Skulle dere ende opp med å få felles barn en dag, får dere ta loddtrekning hvem sitt etternavn ungen skal få da. Mer rettferdig og "skjebnebestemt" enn det blir det vel ikke, siden dere begge to står steilt på deres eget navn :-) Jeg byttet etternavn da jeg giftet meg, til tross for at jeg har et relativt sjeldent etternavn under 100 personer har i landet. Ingen andre enn jeg med mitt fornavn og det etternavnet kombinasjonen. Likevel byttet jeg, og angret innen et år var gått. Likevel tenkte jeg at "gjort er gjort, nå må jeg vel bare ha det". Sånn gikk det i tolv år. Så en dag bråbestemte jeg meg; "nei, jeg MÅ ikke sitte med et etternavn jeg ikke vil ha, faktisk" og bestemte meg for å bytte tilbake. Noen tasteklikk en sen kveld foran pc-en, og det var gjort. Bekreftelsen på at navneendringen var gjennomført og godkjent fikk jeg fra Skatteetaten allerede dagen etter. Mannen ble litt snurt da, men han kunne jo ikke si noe egentlig. Mitt navn er mitt navn. Anonymous poster hash: d8ee7...066
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2015 #23 Skrevet 28. juni 2015 Jeg synes det var en god løsning jeg. Dere beholder etternavnet, men viser tilhørighet til partner med nytt mellomnavn. Ser mange gjøre dette der den ene partnen tar den andres mer eksklusive mellomnavn, men den andre ikke tar den førstes mer ordinære navn, eks: Marit Due & Tore Due Hansen Siden du har en datter med ditt ettenavn vil det være mest rettferdig at første fellesbarn får hans etternavn sist, så dere begge har lik mulighet til å videreføre. Så får dere kjøre annenhver eller loddtrekning videre. At hele familien må ha samme ettenavn er en utdatert tvangstanke fra den tiden kvinner og barn var mannens eiendom. Anonymous poster hash: 7f146...94e
Gjest Skrevet 28. juni 2015 #24 Skrevet 28. juni 2015 Syns ikke det høres så dumt ut, jeg. Hvem skal det liksom være forvirrende for? Så lenge dere vet hva dere heter gjør det jo ingenting om postmannen er forvirret. Med bindestrek blir det tyngre, for da MÅ man bruke begge, hele tiden. Vi ble heller ikke enige, og beholdt hvert vårt navn i stedet. Ingen som har sagt noe på det. Folk flest bryr seg ikke, det er hva dere ønsker som er viktig. 1
Gjest Uhumskheter Skrevet 28. juni 2015 #25 Skrevet 28. juni 2015 (endret) ser ikke problemet med å ta hverandres etternavn som mellomnavn. Blir ikke mere slitsomt det enn å ha bindestrek. Dere fortsetter å hete det dere allerede heter, men dere har et nytt mellomnavn, ingen big deal. Og så når dere får unger så tar dere det etternavnet som har lettest stavemåte og bruker det som hovedetternavn så ungen ikke trenger å stave det for folk resten av livet. Den andres etternavn blir mellomnavn. Endret 28. juni 2015 av Uhumskheter
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2015 #26 Skrevet 28. juni 2015 Dere som foreslår bindestrek mellom navnene, hva skal barna til Per og Anne gjøre når de gifter seg? Dette blir litt som å skyve (et større) problem over på dem, synes jeg. Anonymous poster hash: c9709...736
Gjest Universe Skrevet 28. juni 2015 #28 Skrevet 28. juni 2015 Hadde vi blitt enig om hvilket navn som skulle stått sist så Det er det som er hele problemet. Jeg vil ikke mitt navn kun som mellomnavn, vet det hadde blitt mest Anne O. Hansen, og mitt navn ville forsvunnet på en måte. Jeg har en datter fra før som har mitt etternavn. Vi har snakket om evt. felles barn og blir ikke enig. Så den tid, den sorg tenker jeg. Vanskelige saker.. Regner med vi bare blir å ende opp med å ikke endre noe i det hele tatt. TS Dere skal ikke tenke på dere selv, hva dere vil. Dere skal tenke på barnet hva som passer best. Ha i den rekkefølge som passer best og høres best, enklest ut når dere sier det.
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2015 #29 Skrevet 28. juni 2015 Dere som foreslår bindestrek mellom navnene, hva skal barna til Per og Anne gjøre når de gifter seg? Dette blir litt som å skyve (et større) problem over på dem, synes jeg. Anonymous poster hash: c9709...736 Kan ikke de også ha bindestrek da? Her i familien har alle det samme etternavnet. mittetternavn-hansetternavn Ikke noe problem det. Anonymous poster hash: 63e10...1da
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2015 #30 Skrevet 28. juni 2015 Vi gifter oss om en måned, og vil da ta hverandres etternavn. Begge typ 《Hansen Olsen》. Om vi får barn vil barnet ha begges navn, med hans som etternavn og mitt som mellomnavn. Anonymous poster hash: 595df...cab
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2015 #31 Skrevet 28. juni 2015 Hadde vi blitt enig om hvilket navn som skulle stått sist så Det er det som er hele problemet. Jeg vil ikke mitt navn kun som mellomnavn, vet det hadde blitt mest Anne O. Hansen, og mitt navn ville forsvunnet på en måte.Jeg har en datter fra før som har mitt etternavn. Vi har snakket om evt. felles barn og blir ikke enig. Så den tid, den sorg tenker jeg. Vanskelige saker.. Regner med vi bare blir å ende opp med å ikke endre noe i det hele tatt. TS Da burde dere ha ditt etternavn til sist så din datter, du, han og fremtidige barn alle har samme etternavn Anonymous poster hash: 2bebe...058 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå