Gå til innhold

Etternavn - er dette vanlig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har begge to veldig sjeldneetternavn, og ingen ønsker å bytte.
Men så kom samboeren min på en idé jeg likte - vi tar hverandres etternavn som mellomnavn. Feks hvis navnet mitt hadde vært Anne Olsen og hans Per Hansen, så blir bytter vi til Anne Hansen Olsen og Per Olsen Hansen.
På den måten får vi hverandres navn, men har samtidig vårt eget etternavn.
Andre som har gjort det på denne måten?

Anonymous poster hash: 1a62b...f4a
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det der ble forvirrende syntes jeg. Jeg hadde heller valgt felles mellomnavn og felles etternavn. Da har dere jo også begge navnene med dere. For eksempel Olsen Hansen, eller Hansen Olsen på begge.

Anonymous poster hash: c4af8...8ce
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Er mange som gjør dette, men synes dere bør ha navnene i samme rekkefølge, f.eks. Hansen Olsen begge to. Hvordan skal dere gjøre det med fremtige barn? Hvilken rekkefølge skal de bruke?

Anonymous poster hash: 2f17b...fb7
AnonymBruker
Skrevet

Tåpelig og forvirrende.

Anonymous poster hash: d857d...881
  • Liker 2
Skrevet

Hadde vi blitt enig om hvilket navn som skulle stått sist så ;)
Det er det som er hele problemet. Jeg vil ikke mitt navn kun som mellomnavn, vet det hadde blitt mest Anne O. Hansen, og mitt navn ville forsvunnet på en måte.
Jeg har en datter fra før som har mitt etternavn. Vi har snakket om evt. felles barn og blir ikke enig. Så den tid, den sorg tenker jeg.
Vanskelige saker.. Regner med vi bare blir å ende opp med å ikke endre noe i det hele tatt.

TS

AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel er datteren din?  

Dersom dere er nødt til å ha hverandres etternavn så synes jeg dette er en grei nødløsning. 

Anonymous poster hash: 9cd01...6b4
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel er datteren din?  

Dersom dere er nødt til å ha hverandres etternavn så synes jeg dette er en grei nødløsning. 

Anonymous poster hash: 9cd01...6b4

Hun er 8.

Vi er ikke nødt, men har lyst å ha noe felles i navnet etter vi er gift.

Men vi er bare helt fastlåst når det kommer til å bli enig, ingen vil gi opp sitt sjeldne og "utyddningstruede" etternavn. 

Anonymous poster hash: 1a62b...f4a

Skrevet

Noen som har andre forslag til løsninger?
Eller andre som ikke ble enige - hvordan løste dere det?

TS (ikke meningen å være anonym, var haket av uten at jeg merket det)

AnonymBruker
Skrevet

Det er vel ikke så mange løsninger på dette?

Virker ikke som om noen av dere vil gi dere uansett så sånn sett hadde jeg syntes det var best å bare beholde eget etternavn og ikke legge til hans etternavn.

Om dere da begynner å krangle om hvilken rekkefølge etternavnene skal stå hos barnet deres så synes jeg dette går litt vel langt..

Anonymous poster hash: 5a6ad...29e

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner noen som har gjort det slik som dere tenker. Det er litt rart (mye navneendringsinnsats for å ende med noe som hverken er fugl eller fisk, man har jo like lite samme etternavn som da man startet), men spiller jo forsvinnende rolle i hverdagen. Barna har etternavnene på samme måte som far.

Hvis dere synes det funker, så gjør det. Det er deres navn og dere som skal leve med det. Det blir sikkert litt forvirring og gale kombinasjoner på brev og sånt, men det skjer jo med de fleste av oss.

Anonymous poster hash: 278a5...f96

AnonymBruker
Skrevet

Dere kan ta begge som etternavn, blir muligens litt langt, men ingen mister navnet sitt.

Da blir det Anne Hansen-Olsen ev. Anne Olsen-Hansen alt etter som hva som høres best ut.

Anonymous poster hash: 63e10...1da
  • Liker 1
Gjest Sunhands
Skrevet

Dere kan ta begge som etternavn, blir muligens litt langt, men ingen mister navnet sitt.

Da blir det Anne Hansen-Olsen ev. Anne Olsen-Hansen alt etter som hva som høres best ut.

Anonymous poster hash: 63e10...1da

Ville løst det slik, ja. Med bindestrek.

Skrevet

Selv om det ikke er vanlig syns jeg det høres ut som en fin løsning på navneproblemet. Hva slags etternavn eventuelle barn skal ha kan dere finne ut av etterhvert, vet f.eks om familier der gutter får fars navn, og jenter mors navn.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville løst det med bindestrek slik som nevnt over.

Anonymous poster hash: ea65e...4f9

AnonymBruker
Skrevet

Har hørt om flere som har slått sammen etternavn, men hører nå at det vil høres litt rart ut. Ville tatt samme for dere begge eller bindestrek.

Anonymous poster hash: 67d75...291

Skrevet

Siden du har en datter som har ditt etternavn, syns jeg ikke du skal endre ditt etternavn. Eventuelt legge til hans navn som mellomnavn.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner en som har gjort dette.

Det må søkes til folkeregisteret om.

Er dere enige om hva et evt. Barn skal hete til etternavn?

Anonymous poster hash: e7e0d...b9a

AnonymBruker
Skrevet

Samme problem her i gården. Hadde jeg bare hatt en løsning på det skulle jeg gjerne ha delt :P 

Begge her har sjeldne navn, men hans er enda mer sjeldent enn mitt. Begge to er gårdsnavn, selv om ingen av oss tar over en av gårdene. 

Jeg vet faktisk ikke hva jeg vil anbefale deg TS. Han har alt to etternavn, mens jeg etter flere år endelig fikk kvitta meg med mitt 2. navn og nå bare har det ene. Som deg tenker jeg at et mellomnavn fort blir til O. Hansen, og det vil jeg unngå. Samtidig vil jeg gjerne at hele familien skal ha samme etternavn.. 

Bindestrek er vel kanskje beste løsning, selv om det også er tungvindt.. 

Anonymous poster hash: ab3ab...ffa
Skrevet

Det er vel ikke så mange løsninger på dette?

Virker ikke som om noen av dere vil gi dere uansett så sånn sett hadde jeg syntes det var best å bare beholde eget etternavn og ikke legge til hans etternavn.

Om dere da begynner å krangle om hvilken rekkefølge etternavnene skal stå hos barnet deres så synes jeg dette går litt vel langt..

Anonymous poster hash: 5a6ad...29e

Ingen som krangler om noe her :)

Vi bare blir ikke enig, og det er langt fra å krangle.

Vi har ikke felles barn så det har ikke vært et reelt problem som er blirr skikkelig snakket om heller.

Bindestrek vil vi ikke ha, da blir liksom begge navnene borte.

Men ja, skjønner at det kan bli forvirrende.

Noen stor operasjon ift. folkeregisteret som nevnt over her, er det nå ikke. Har tidligere endret etternavn og det var null problem - bortsett fra utskiftingen av kort, pass osv.

Nei, ender vell opp med hvert vårt navn ja :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...